Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Slot van de Raadszitting te Oude Tonge

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Slot van de Raadszitting te Oude Tonge

Redevoeringen over samenvoeging en grens-correciies

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De heer flfi Vin sprak als volgt: Mijnheer de voorzitter, Reeds eerder, ik meen in 1949 hebben

Reeds eerder, ik meen in 1949 hebben ve ons moeten bezighouden met deze naterie. Ons standpunt is toen uitvoerig liteengezet en wij kwamen tot de con- Jusie, dat de voorstellen van G.S. wel aanvaardbaar waren en wij toonden ons 'oorstander van samenvoeging. De menorie van toelichting die toen was gejeven door G.S. was in te scherpe bevoordingen gesteld en zeker niet gelukdg gekozen, hoewel er veel in stond vat waar was. Maar over deze memorie villen We verder niet spreken.

Ook thans, nadat we nog eens weer de roorstellen hebben bestudeerd kunnen ve ons voorstanders verklaren van sanenvoeging van gemeenten. De voordeen voor samenvoeging zijn a.i. vele en lebben we reeds de vorige maal uit- /oerig uiteengezet, zodat wij het over- Mdig achten deze thans te herhalen. Wel hebben we thans echter iets te leggen over het rapport van de comnissie. De commissie had beter gedaan ;en deskundige te benoemen, die geheel inzijdig tegenover het vraagstuk had jestaan. De rapporteur van de commisjie is een uitgesproken tegenstander. (Ve hebben destijds voor de ƒ 0.05 per nwoning gestemd. Niet uit een oogpunt .ran tegenstander van samenvoeging, naar uit een democratisch oogpunt om 3e magelijkheid te scheppen de zaak zoi^eel mogelijk veelzijdig te kunnen zien. Thans moeten we ons wel afvragen — lu het rapport eenzijdig is een niet objectief — of dit wel goed is geweest en 3f het geen nutteloos besteed geld is.

Het rapport stelt, dat de commissie 3lj alle raden informeerde naar de ziens ivljze van de raadsleden. Of dit bij informeren is gebleven is zeer twijfelachtig als we zien hoe het in onze raadsvergadering is gegaan. De rapporteur an de voorzitter hebben zich in deze vergadering opgeworpen als bestrijders van de voorstellen van G.S. De overige raadsleden hebben zich toen weinig uitgelaten, behalve dan de voorstanders van samenvoeging. Als we het rapport op de voet zou

Als we het rapport op de voet zouden willen volgen, zouden we wat al te uitvoerig worden, we zouden dus kun­ .len volstaan met hier en daar een greep te doen.

Een deel van hun rapport wordt besteed aan de oude memorie van toelichting. Dit heeft geen enkele zin. Deze memorie is door G.S. ingetrokken en men gaat toch niet iets bestrijden wat er feitelijk niet is.

Ook zijn vele citaten opgenomen in het rapport. Deze citaten moeten dan aantonen, dat samenvoeging van gemeenten niet noodzakelijk is. Citaten zijn altijd gevaarlijk. Het zou echter niet zulk een grote kunst zijn om tegenovergestelde citaten te geven. Wanneer er eventueel kleine gemeen

Wanneer er eventueel kleine gemeenten zouden zijn, die minder geld besteden en goedkoper zouden kunnen werken, is dat meestal maar schijn, omdat vaak de kosten per inwoner hoger liggen, maar bovendien de inwoners van zulk een schijnbaar goedkope gemeente minder gerief hebben en dus meer moe ten missen dan inwoners van andere gemeenten.

Dat het particulier initiatief voldoende In de woningbehoefte heeft voorzien moeten we toch wel stellig tegenspreken. In meerdere gemeenteraden is van bepaalde zijde herhaaldelijk aangedrongen op het bouwen van woningen en op krotopruiming. Dit was in een tijd, dat dit in verband met bouwmaterialen enz geen enkel beinvaar opleverde. Nimmer kon een raadsmeerderheid worden verkregen. De vruchten daarvan komen ons thans niet ten goede maar ten kwade.

thans niet ten goede maar ten kwade. Het rapport geeft voorbeelden van gemeenschappelijke diensten als gas en waterleidingbedrijven. Dit samenwerken in stichtingen en

Dit samenwerken in stichtingen en commissies geeft toch altijd weer een overdracht van bevoegdheden door de gemeenteraad en dus verlies van zelfstandigheid. We zouden niet willen beweren, dat deze samenwerking moet verdwijnen, maar o.l. pleit deze samenwerking meer voor­ dan tegen samenvoeging. Zolang op Flakkee meerdere gemeenten liggen zal deze soort samenwerking er wel moeten zijn. Er is echter thans een samenwerking tussen twee of drie gemeenten als bv. technische dienst. Deze soort diensten kunnen bij samenvoeging als door G.S. voorgesteld, gemeentelijke diensten worden. We denken hier ook aan de brandweer, de reinigingsdiensten enz. Het gestelde in de blz. 25—26 kan on

Het gestelde in de blz. 25—26 kan onze bewondering niet hebben. Hier wordt voor een bepaalde politieke groep nagegaan of de vertegenwoordiging er in de raden niet slechter op wordt. Dit argumen lijkt ons volkomen vreemd aan de gehele verdediging in hoofdstuk I gegeven. Bovendien m.d.v. zijn wij van mening, dat wij de politieke vertegenwoordiging er geheel buiten moeten houden. Zouden we dat niet doen, dan zouden wij geen enkele objectiviteit over houden. Het zelfde wat in het rapport gesteld wordt ten aanzien van de katholieken, is ook voor andere partijen het geval.

Een samenvoeging van de gemeenten Middelhamis en Sommelsdijk is voor elke onbevooroordeelde buitenstander een vanzelfsprekend iets. De commissie is dan ook in haar bezwaren hiertegen zeer sumier.

Wij kunnen het rapport van de commissie niet onderschrijven. Het is o.i. veel te weinig objectief. Wij krijgen de mdruk, dat elk zich beijverd voor klei­ KK­e belangetjes van zijn eigen gemeente. Dat er onder de bevolking op Flakkee £;""te tegensand tegen samenvoeging zca heersen is ons niets van gebleken.

In andere streken, waar eveneens in het afgelopen jaar samenvoeging aan de orde was, viel het ons onmiddellijk op, dat de bevolking daar actie voerde. Op Flakkee bleek dit niet en heeft de actie zich beperkt tot de gemeenteraadsleden en enkele politieke figuren.

Het^heeft ons ook teleurgesteld, dat van het standpunt van een minderheid in de commissie niets is gebleken. De minderheid heeft toch in de commissie zijn standpunt bepaald. Als de commissie dat zonder meer negeert, is ook ten dien aanzien alle objectiviteit zoek. De heer de Vin zei dat de mening van

De heer de Vin zei dat de mening van zijn fractie al door de voorz. gedeeld bleek. Deze fractie is voor samenvoe­ ging­ De commissie had een deskundige

De commissie had een deskundige moeten aanstellen. Nu is het rapport eenzijdig en niet objectief. Rapporteur en voorz. van de comm. hebben zich alleen als tegenstander opgeworpen. De citaten in F.V. zijn gevaarlijk aldus de heer de Vin, die het rapport vervolggens op vele pimten meer tegensprak. Technische diensten van de diverse dorpen kunnen één gemeentelijke worden. De behandeling van het politieke aspect voor de Katholieken achtte spr. zeer onjuist evenmin als het niet behandelen van M'hamis en S'dijk. Het lijkt nu veel op behartiging van politieke belangen. En van tegenstand onder de bevolking is niets gebleken. Adtie was er alleen laaar van raadsleden en enkele anderen. Spr. verklaarde zich eventueel voor één of voor drie gemeenten op Flakkee. De heer Both zei voor het eerst tegen

De heer Both zei voor het eerst tegenover dit vraag.stuk in de raad te staan. Hij sloot zich aan bij hetgeen de heer de V'n had gezegd. De heer van Kampen zei wel voor

De heer van Kampen zei wel voorstander van samenvoeginp' te zijn, maar hij achtte het nodig dat het KathoUeke bevolkingsdeel niet achterop mag geraken.

De heer de Vin wierp tegen, dat deze zatk voor alle partijen geldt. En spr. betoogde voorts, dat de feiten voor de Katholieken vermoedelijk geheel anders zullen u'tkomen. De wethouderszetels der Katholieken zijn maar aan toe val te danken. De heren Dijkers en den Hollander hebben de Katholieken alleen maar aangegrepen voor hun doeleinden ,.Maar ze geven niets om jullie hoor, niets!!" aldus de heer de Vin. „Dat kan ook vanwege de andere par

„Dat kan ook vanwege de andere partijen! dacht de heer van Kampen, die voorts verklaarde, dat de Katholieken beter alle bij de Plaat konden komen. De heer Groenendijk bestreedt het mo

De heer Groenendijk bestreedt het mo fief van G.S. inzake de niet gebouwde woning wetwoningen. Voor de oorlog bouwden de particulieren meer dan waaraan behoefte was. Wat daarna gebeurde is aan de oorlog te danken.

beurde is aan de oorlog te danken. De voorz, attendeerde op de grote hoeveelheid slechte woningen.

hoeveelheid slechte woningen. De heer Prince verklaarde zich tegenstander van samenvoeging. Hij begreep niet waarom F.V. beweert, dat Oude Tonge expansie zoekt. Dat doen immers alle gemeenten!

De voorz. achtte het aansluiten van de heer Hagens bij F.V. niet juist, want dat is voor samenvoeging van Stad en Den Bommel. De voorz. wilde de voorstellen concre

De voorz. wilde de voorstellen concretiseren tot de eigen gemeente. Hij liet stemmen over het voorstel van G.S. tot samenvoeging van Oude met Nieuwe Tonge.

De heer Groenendfijk wenste eerst een uitspraak o(ver samenvoeging in het algemeen. De heer Piince wilde de situatie laten

De heer Piince wilde de situatie laten zoals het is, tenzfl bewoners zelf een grenswijziging wensen.

De heer Hatgens wilde de grenscorrecties aan Ged. St. overlaten, maar de voorz. antwoordde, dat Ged. St. het gevoelen van de raad wensen te kennen!!

De heer Groenendijk lanceerde daarop ook een voorstel van grenswijziging tussen Nieuwe en Oude Tonge. De heren spraken dan uitvoerig over

De heren spraken dan uitvoerig over allerlei grensmogelijkheden, waarbij de heer de Vin op de financiële gevolgen attendeerde. De voorz. bracht eerst het wetsont

De voorz. bracht eerst het wetsontwerp in stemming. Tegen waren de heren: Groenendijk,

Fase, Hagens, Kanters, Moerenhout, v. Kampen en v. Vught. Voor waren de heren De Vin, Both en

Gebraad. Het voorstel Prince werd verwcprpen.

Het voorstel Prince werd verwcprpen. Voor waren alleen de heren: Prince, Hagens, Fase, Groenendijk en Kanters. Dan volgen de grenscorrecties zoals

Dan volgen de grenscorrecties zoals F.V. t.a.v. Oude Tonge aangeeft. Tegen waren de heren Prince en Gebraad.

Rondviiaag De heer Both wees er op, dat nog geen electriciteitsgeld is opgehaald. Nu loopt het voor zeer op en men maakt zich ongerust

De voorz. meende dat per 1 Jan. bij alle vastrechtgebruikers is opgenomen. Men zou de eerste 4 maanden tegelijk Innen, daarna per 2 maanden. Het is bij het Ebof ter sprake gebracht door een brief van de vakbonden.

De heer Fase was het opgevallen dat zo lang gewacht wordt met de beplanting enz. op de nieuwe begraafplaats. De voorz. weet dat aan de vele regen. Men kon niet in de grond werken. Hierna sluiting.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 april 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Slot van de Raadszitting te Oude Tonge

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 april 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's