De eerste Ford ,,ZEPHYR 6" in Nederland
Uan in het bestaan van een auto Lbriek zeker spreken van een »e wanneer een nieuw model oogtijdag. 1 reeds bestaande reeks wordt toer prf Natuurlijk is men door middel literatuur op de hoogte gebracht Ae bijzonderheden van zo'n nieuw Sn ook zijn er enkelen, die door de tl van hun functie persoonhjk aan de Kriek van oorsprong de nieuwe wagen « raan bekijken, maar voor het me Lel van de employe's blijft toch de LrMine van „hoe zou de nieuwe wa EÜ eruit zien" bestaan, totdat hij wer Cik de fabriekspoort binnenrijdt.
Irn 20 was het ook voor de persmenl„ die wel degelijk wisten, dat de Ford llr Compan, Ltd. te Dagenham, »it de CONSUL", die alweer een po Ere verschijning op de Nederlandse Zn begint te worden, ook de JSpjjyjj 6" op de markt brengt, maar ^ eerder tevreden zouden zijn, alvo Ins zijzelf deze wagen hadden gezien. fjlaandagnuddag is er een einde geko L aan hun nieuwsgierigheid, want om \,mt 3 uur arriveerde voor het eerst Ijimsterdara aan het ApoUo Paviljoen, I eerste „ZEPHYR 6", na een proefrit fcn Dagenham via Zwitserland naar Nefrland te hebben gemaakt. De beide in Ittenden, de heer W. Peet, als techniscji lan en de heer G. de Weerd, die de ïclit ais fotograaf medemaakte, zijn Lmate enthousiast over dit nieuwe Xirdproduct, dat zij niet hebben nagelten het alle lof toe te zwaaien. Uitertrd konden deze heren nog geen cij Ire omtrent resultaten van deze eerste Eis bekend maken, daar de verzamelde leevens eerst in "(Je Fordf abriek te Amfcrdam bestudeerd moeten worden. IWij kunnen ons indenken, dat er velen 1 den lande zyn, die reeds nu iets over k „ZEPHYR 6" willen weten en voor fcn' gelden de volgende bijzonderheden lEvenals de „CONSUL" Is de „ZEPlïB 6" uitgerust met een kopklepmo Ir, met dat verschil echter, dat eerstfenoemde een viercylinder 47 pk. en d latstgenoemde een 68 pk zesoylinder |otor heeft. Inderdaad is de „ZEPHYR f iets groter dan zijn jongere broer de CONSUL" en ook in de grilleuitvoe Eig wijkt hij af.
Izoals leeds gezegd is de „CONSUL", |e op de Assembly lijnen van de Nefcrlandse Ford Automobielfabriek word getjouwa, intussen al weer populair in Nederland geworden. Men kan nu ook spoedig de bouw van de „ZEPHYR 6" in genoemde fabriek vei^wachten. De „ZEPHYR 6" is een vierdeur en
De „ZEPHYR 6" is een vierdeur en biedt gemakkelijk plaats aan 4 tot 5 passagiers. Hij heeft een onafhankelijk geveerde voorwielophanging met ingebouwde dubbelwerkende hydraulische telescoopschokdempers, hydraulische remmen en biedt door de juiste opstelling van de zitplaatsen tussen voor en achteras een bijzonder rijcomfort aan de inzittenden. De uiterlijke vorm en het interieur zijn volkomen in harmonie met elkaar. De 6 cylinder kopklepmotor ontwik
De 6 cylinder kopklepmotor ontwikkelt bij 4000 omw./min. 68 r.p.k. en heeft een zuigerverplaatsing van 2.262 cc. Het bovencarter is vast verbonden met het cylinderblok. De boring bedraagt 79.37 mm en de slag 76.20 mm. Lichtgewichtstootstangen bedienen de kopkleppen en worden aangedreven door een nokkenas in het cylinderblok. De compressieverhouding is 6.8 : 1. Evenals de „CONSUL" heeft de „ZEP
Evenals de „CONSUL" heeft de „ZEP HYR 6" een 12 Volts lichtinstallatie. waarbrj de batterij op een gemakkelijk bereikbare plaats onder de motorkap is gemonteerd. De stroomverdeler heeft automatische vervroeging, alsmede een vacuiunregeling. De ontstekingsvolgorde is: 1 5 3 6 2 4.
Met deze opsomming menen wij voorlopig te kunnen volstaan, want voor een ieder, die nog meer wil weten, zullen binnen enkele dagen bij de Official Ford Dealers in Nederland brochures ter beschikking liggen.
De „CONSUL" en de „ZEPHYR 6", welke na langdurige en zorgvuldig onderzoek van de wereldmarkt, werden ontworpen, vormen een klasse apart, hetgeen tot uitdrukking wordt gebracht door de benaming: „VIJF STERREN S'ERIE". Deze aanduiding van de allerhoogste kwaliteiten is internationaal en geldt bv. voor de twee enige „Vijf sterren generaals". Eisenhouwer en Patton. Dat de „Vijf sterren" kwalificatie aan deze nieuwe Ford automobielen werd verbonden is wel het bevrijs, dat hier sprake is van een serie, welke in alle opzichten haar weerga onder de moderne creaties nog niet heeft gevonden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 juni 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's