Meditatie
„Ik zal Israël zijn als de dauw; hij zal bloeien als de lelie en hi zal zijne wortelen uitslaan als de Libanon". (Hosea 14 : 6.
Onder drie indrukwekkende zinrijke tekenen is de Heilige Geest op de Pinksterdag uitgestort in de Gemeente op aarde.
Die storm en dat vuur en die vreemde talen zijn tekenen die een uitzonderlijk karakter dragen.
Daarom moeten we niet aan die tekenen blijven hangen.
Zij waren nodig om ons de verborgen Geesteswerking te doen verstaan. Maar al nemen we geen storm en vuur meer waar, wil dat toch niet zeggen, dat wij van die Geesteswerking verstoken zijn.
In het derde nachtgezicht van de profeet Zacharia wordt ons getoond een gouden kandelaar, die zonder menselij toedoen van olie wordt voorzien en brandende gehouden.
De betekenis daarvan vinden we in d woorden: Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijnen Geest zal het geschieden.
In onze tekst wordt die Geesteswerking vergeleken bij de dauw, die geruisloos van de hemel valt en het teerste plantje bevochtigt en vruchtbaar maakt. De zalfolie des Geestes, is als de dauw die Hormons kruin bedekt, die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit en o Zijn bergen nedervloeit.
Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt dat wij God leren kennen door twee middelen, nl. de natuur en de Schriftuur.
De schepping is als een groot boek waarin de schepselen klein en groot de letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk. Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid. Die kennis is niet zaligmakend en
Die kennis is niet zaligmakend en daarom hebben we nodig de H. Schrift als de oorkonde van de bijzondere Godsopenbaring. Natuur en Genade staan niet als vij
Natuur en Genade staan niet als vijandige machten tegenover elkander. Dezelfde God die Schepper is in he
rijk der natuur, is ook de Herschepper in het rijk der genade. Dezelfde God die de aarde vruchtbaar maakt van boven geeft ook Zijn kerk geestelijke vruchtbaarheid.
Wij, zinnelijke mensen zijn zo onvatbaar voor geestelijke dingen en daarom leidt de Heere ons op van het natuurlijke tot het geestelijke. Ondanks het feit dat er veel geklaagd
Ondanks het feit dat er veel geklaagd wordt over geesteloosheid, is er toch ook in dezen tijd nog een overblijfsel naar de verkiezing der genade, dat getuigen mag, dat de Heere nooit is een dorre woestijn noch een land van uiterste donkerheid. Er is veel beredeneerd geloof, weinig
Er is veel beredeneerd geloof, weinig beproefd geloof; veel beredeneerde schuld, weinig beleden schuld. De Heere zal doen overblijven een el
De Heere zal doen overblijven een ellendig en arm volk, dat afhankelijk is van de bediening van de Pinkstergeest. Voor dat volk is de belofte uit Hosea 14 : 6 dierbaar. iDe Heere beloofd aan Zijn matte erfenis: hemelse vruchtbaarheid, geestelijke bloei en een begeerlijke vastheid.
Van de kalverdienst is het volk gekomen tot de Baäldienst. Baal werd als de god der vruchtbaarheid vereerd. Met de dienst van Jehova had het volk gebroken. Baal had hun gegeven wol en vlas en olie. In een weg van waarachtige bekering
In een weg van waarachtige bekering en verootmoediging is er voor een schuldig volk verwachting. Jehova is de God der vruchtbaarheid. Ik zal Israël zijn als de dauw. Ik zal hunne afkering genezen. Ik zal
Ik zal hunne afkering genezen. Ik zal hen vrijwillig liefhebben, want Mijn toorn is van hen afgekeerd. Wanneer Israël is ontkracht en als een dorre plant op de aarde ligt, zonder verwachting, dan wordt de Bron van hemelse vruchtbaarheid ontsloten. (Slot volgt) R. Ds A. de Blois
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 juli 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's