Schrammetje
Het heeft er alle schijn van, dat de brugplannen voor Flakkee in een verschrikkelijk grote doofpot zijn gegaan. Schrammetje verneemt er tenminste niets meer van. Nu er geen geld blijkt te zijn om de plannen te verwezenlijken, schijnt ook het enthousiasme bij de gangmakers voor een brug gedoofd te zijn. En de Flakkeese burgerij zou er zelfs geen goeie sigaar onder durven verwedden, dat de kleinste Flakkeese kleuter de opening van een vaste oeververbinding nog mee zal maken. Het is alweer enkele jaren geleden, dat Burgemeester Renders vol overtuiging in een vergadering van de Flakkeese gemeenschap verkondigde, dat de brug er „over vijf jaar" zou liggen. Die vijf jaren zijn nu bijna om, maar het water van het Haringvliet kabbelt nog rustig voort, zonder door de pijlers van een brug te worden gestremd. Misschien verschiet er in de toekomst nog eens een sterretje, zodat de kansen op een brug weer groter worden, maar ondanks dat zouden er nog vele jaren verlopen eer deze lang gekoesterde wens kan worden vervuld. Intussen blijven we op Flakkee opgescheept met een onvoldoende vervoerscapaciteit voor het veer Middelhamis-Hellevoetsluis. En niet alleen onvoldoende, maar ook duur. Verleden week kwam er nog een reiziger in metselaarsbenodigdheden bij me aan de deur die nog nooit met zijn auto op Flakkee geweest was. De goeie man was de schrik nog niet te boven van de veerprijs die hij op de boot had moeten betalen voor zijn vervoermiddel. Ik wil helemaal niet beweren, dat de B.T.M. op dit tarief over zal houden, maar ik kom er slechts op neer, dat men in Den Haag geen vinger uitsteekt om tegenover Flakkee een tegemoetkomende houding aan te nemen. Verleden week viel de „Stad Zierikzee" — de grootste boot van deze veerdienst — wegens defect aan de machine uit. Daarmee was Leiden helemaal in last. De „Minister van der Sleyden", een voor groot autovervoer totaal ongeschikt vaartuig, moest toen met de ijlings ingelegde „Maasnymph" het vervoer onderhouden, wat uiteraard met vele moeilijkheden gepaard ging. Onnodig te zeggen, dat een dergelijk voorval tal van verwensingen van de zijde der autobezitters en chauffeurs aan het adres der R.T.M, uitlokte. Zoals altijd deed het personeel wat het kon om deze stagnatie tot een zo klein mogelijke proportie terug te brengen, maar het is nu eenmaal onmogeUjk om met een nóg kleinere capaciteit, het vervoer normaal doorgang te doen vinden. Het werd soms een race om tijdig bij de boot te zijn en dan nog taleek men te laat te zijn en was wachten het parool. Hoeveel kostbare uren er met wachten aan het veer te Mlddelhamis en Hellevoetsluis al verloren zijn gegaan, is moeilijk in cijfers uit te drukken. Want zelfs al is de „Stad" in goede conditie en neemt de „Minister" een plukje kleine wagens op de kop mee, dan blijven er vooral op de spitsuren auto's over staan. De boten zijn nu eenmaal niet op massavervoer gebouwd en de voorzieningen die in de loop der jaren getroffen zijn, vermochten niet de snel ontwikkelende autotractie bij te houden. Lange opleggers kan dit veer helemaal niet verwerken, waarom deze dan ook altijd hun toevlucht tot het veer Numansdorp-Den Bommel moetpn nemen. De kapiteins van de boten moeten eindeloos passen en meten om elke centimeter dekruimte te benutten, terwijl daartegenover elke chauffeur zich gelukkig prijst, wanneer hij een vaart volbrengt, die hem niet noodzaakt de volgende dag schilder van Dong-en met de lakspuit bij zijn wagen te roepen. Is er bij de vele auto's nog een flinx aanbod voor rijwielvervoer, wat /ooral in de vacantietijd veelvuldig voorkomt, dan komen die allemaal „in de zij"' terecht, waar ze op en in elkaar woi-den gestouwd, dat de bezitters en bezitsters van een nieuw karretje de schrik om het hart slaat. De passagiersaccomodatie heeft als gevolg daarvan ook alweer te Jijden, want het wordt dan oimiogelijk op de boten „een stap buiten de deur" te zetten. Er schiet gevoeglijk geen plaats over om „de draad" behoorlijk te hanteren voor het bootpersoneel, laat staan, dat er dan nog passagiers voor de voeten lopen Ik hoor, dat men het er in Goeree's gemeenteraad ook al moeilijk over had en men daar geadviseerd heeft als gezametüijke gemeentebesturen de handen toch eens ineen te slaan teneinde enige verbetering te krijgen. Inderdaad, ook Schram is van mening,
Inderdaad, ook Schram is van mening, dat er iets gedaan moet worden, al heeft hij er persoonlijk geen last van of er drie of dertig auto's op één boot kuimen. Nu een brug weer naar een ver verschiet verschoven is, dient er op de een of andere manier verbetering te komen in de veerdienst.
Naar ik meen zijn de laatste jaren voorgenomen verbeteringen steeds afgeschoven op de brug, die er binnen afzienbare tijd komen zou, doch nu heeft dit geen zin meer. Flakkee heeft evenals de dienst op de Perkpolder recht op flinke boten, waardoor het tijdrovende wachten en het langdurig laden en lossen een eind wordt gemaakt. Boten, die voorzien zijn van kleppen, die men in een minimum van tijd op en neer kan bewegen, zoals men die op de vaartuigen van Van der Schusi; aantreft.
Reeds eerder wees Schram op de gevaarlgke ijzeren platen, waarover al het vervoer zich van boot naar brug en omgekeerd moet bewegen. Iedereen is er van overtuigd dat het uiterst primitief is, maar er gebeurt niets, niets! Tot er vandaag of morgen iemands voet of been geamputeerd moet worden, omdat hij door een dezer verschrikkelijke ijzeren ondingen werd verbrijzeld! De jaren gaan door, de autotractie
De jaren gaan door, de autotractie neemt nog steeds toe, maar de boten blijven zoals ze zijn: te oud en te klein! Er dient van Flakkee een nog ernstiger roep om hulp naar Den Haag uit te gaan. Desnoods blijven slapen op de mat voor de Ministerskamer tot zolang de toezegging zwart op wit gegeven wordt, dat er verbetering komen zal. En spoedig! SCHRAMMETJE
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 augustus 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 augustus 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's