Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bruggenbouw, maar niet over de Flakkeese brug

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bruggenbouw, maar niet over de Flakkeese brug

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

ALS OVER DE BRUG GESPROKEN wordt spitst natuurlijk ieder Flakkeeënaar de oren en zeker is dat het geval met luisteraars, die van dichtbij alles meemaken wat zich rond het vraagstuk van de vaste oeververbinding voor ons eiland afspeelt. Vandaar dat Woensdagavond de directeur van het Rijksbruggenbouw van Rijkswaterstaat een zeer aandachtig gehoor vond toe hij een causerie kwam houden over „Bruggenbouw" voor het Wetenschappelijk Genootschap in Hotel Spee te Sommelsdijk. Misschien dat er genootschapsleden naar de lezing gekomen zijn in de verwachting, dat Ir De Bruyn wel enige aspecten van de Flakkee­Brug zou belichten, maar die zijn dan wel direct erg teleurgesteld, omdat de geachte spreker zijn lezing aanving met te zeggen, dat hij uit hoofde van zijn functie en hangende de plannen niets kon vertellen over datgene wat de stoute Flakkeese dromen zal moeten verwezenlijken. Wel viel uit zijn lezing te bespeuren dat men op het Rijksbruggenbureau inderdaad met een onderzoek begig is.

Een interessante causerie

Even direct overspringende naar een ander belangrijke zaak uit deze bijeenkomst zij vermeld, dat de heer P. D. Sieling (in de volksmond „de man de brug") het waagde om de vraag te stellen of er aan^ de nieuwe pontons, die men voornemens is te Hellevoetsluis en Middelharnis te plaatsen, goede voorzieningen voor op en afrijden van auto's zal maken, dan wel dat men dat zal laten geschieden op de beruchte methode van het ogenblik. Ir Bruyn deed hierop de pertinente mededeling, dat er goede klappen zullen komen. Overigens zei hij het ontwerp nog maar met een glimp gezien te hebben.

Niettegenstaande dus de grote vraag van deze streek door de directeur van het Rijksbruggenbouw onbeantwoord moest worden gelaten was de lezing met lichtbeelden zeer interessant, temeer omdat de spreker zijn causerie verduidelijkte met een groot aantal lichtbeelden en foto's, bij welker vertoning de heer Den Eerzamen met de epidiascoop van de landbouwschool weer onmisbaar bleek. Men kreeg zodoende een groot aantal fraaie kieken van grote of ingenieus geconstrueerde bruggen uit Nederland te zien. Men zag bv. ook een paar foto's van de bouw van de spoorbrug bij Moerdijk in 1870, in welke tijd men nog niet beschikte over de enorme kranen als welke nu ten dienste staan. De bouw van de overspanningen is toendertijd ter plaatse geschiedt en enorme houten stellingen zijn daaraan te pas gekomen. Wel zijn deze overspanningen, met als in de laatste jaren meermalen met andere bruggen in de benedenrivieren is geschied, met hoog water boven de pijlers gevaren en er met eb op neer gelaten. Dit gaat als alles normaal en verloopt zeer snel. Bij de bouw

langstelling bij de terugkeer van deze moedige soldaat, die zijn leven heeft ingezet in de strijd tegen het communisme.

Bij de familie Hobbel had men dezer dagen doorlopend bezoek en zijn Moeder, Mevr. Hobbel­Crezee had tal van bloemstukken te aanvaarden. Ook Burgemeester Rijnders was er om te complimenteren maar trof de Korea­vrijwilliger op dat moment niet thuis. Naar wij vernemen is hij nu tegen Zaterdagmorgen op het gem. huis ontboden, waar de Burgemeester hem in tegenwoordigheid van de Wethouders zal toespreken. van de nieuwe Moerdijkbrug had men maar vier uren nodig om het laatste brugdeel geheel op zijn plaats te krijgen. De tweede helft van de vorige eeuw is de tijd geweest van de bouw van de grote spoorbruggen, zo memoreerde Ir. de Bruyn. De belangen van het wegverkeer waren toen nog maar gering en dat bediende zich meest van veren en scnipbruggen. Maar tussen 1930 en 1940 zijn vele verkeersbruggen gebouwd. De eerste was die bij Katerveer over de Gelderse IJsel, toen die bij Keizersveer, bij Zaltbommel, bij Nijmegen enz. Van enorme betekenis voor het snelveer tussen Noord­ en Zuid­Nederland is de Moerdijkbrug.

Men kan bruggen van staal of van beton maken. In Nederland heeft men het voor de grote bruggen bij staal gehouden, vanwege de dikwijls enorme overspanningen. Over kanalen zijn wel betonbruggen gelegd, zoals in Twente bv. Vanwege de eisen van scheepvaart en wegens het gevaar van zware ijsgang houdt men op de rivieren de overspanningen groot, mede omdat ook het maken van pijlers zeer kostbaar is. Bij het ontwerpen wordt nauwkeurig afgewogen (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom) hoe de kosten van onder- en bovenbouw zich verhouden en men zoekt naar een minimum voor beide. De voorstudies eisen veel tijd, de hoedanigheid van het rivierbed, de stromingen, de toegangswegen, het type brug, het aesthetisch uiterlijk in het landschap enz., al deze zaken moeten nauwkeurig bekeken worden.

Hier deelde Ir de Bruyn mede, dat het project van een brug over het Haringvliet bij zijn bureau in voorbereiding is. Hiervoor is zeer veel tijd nodig, veel studie en onderzoek, maar spr. achtte de belangen van de streek groot genoeg, dat deze het rechtvaardigen om. met het onderzoek een begin te maken.

Ir de Bruyn behandelde vervolgens de typen brug, zoals die in Nederland gebouwd zijn: balkbruggen, boogbrugg-en, bruggen met verstijfde staafboog enz. Uit de cijfers die de spreker noemde

Uit de cijfers die de spreker noemde tekenden wij op, dat bij de brug van Hendrik Ido Ambacht een overspanning is toegepast van niet minder dan 180 meter en te Nijmegen is de boog zelfs 240 meter lang. En een brugdeel van Moerdijk weegt ongeveer 1000 ton. Een overspanning van 100 meter is in het algemeen het meest economisch en deze is ook bij Moerdijk toegepast. Na de pauze sprak de hoofdinspecteur

over kleine bruggen. Die zijn van minstens zo grote betekenis als de grote! Ook omdat zij veel tah'ijker zijn.

Draaibruggen worden weinig meer toegepast, omdat het verkeer brede rijvlakken eist en hierdoor worden ook de bruggen zeer breed, zodat zij in opengedraaide toestand een groot deel van de vaarweg afsluiten. Hefbruggen heeft men er enkele, de twee grootste in deze omgeving, maar in de laatste jaren past men weer veel de ouderwetse ophaalbrug toe, zij het In moderne constructie van gelast metaal enz. Er is voor de bediening weinig kracht nodig en zij passen meestal het best in het landschap. Ook basculebrugg'en worden dikwijls toegepast, maar zij zijn zeer kostbaar vanwege de grote kelder, waarin het tegengewicht moet kunnen wegzakken.

In Frankrijk heeft men in de laatste jaren een nieuw materiaal bij bruggenbouw toegepast, dat zeer goed voldoet, het zgn. voorgespannen beton. Men kan hiermede tot overspanningen komen van 60 ä 70 meter en deze bruggen zijn aanzienlijk goedkoper dan stalen. Spr. liet enige foto's van dit soort bruggen zien, gebouwd over de Marne. Hier in ons land is men thans bezig met zulk een project voor overbrugging van de Maas. Op de lezing volgden vragen en antwoorden, waarna de tegenwoordige voorzitter van het genootschap, de heer Frijlink, met een hartelijk woord van dank jegens de spreker de bijeenkomst besloot.

Rusland, de grote tegenspeler .van het Westen, biedt Perzië de behulpzame hand, die, gezien de hulpeloosheid waarin Perzië zich bevindt, gretig wordt aangenomen. De wereldtoestand is zeer gespannen.

De wereldtoestand is zeer gespannen. Korea biedt grote moeilijkheden. Daarom is men uiterst bevreesd voor een gewapend conflict in het Midden Oosten. De beste troepen worden aan handen en voeten gebonden, terwijl zo'n ogenschijnlijk klein vuurtje heel gemakkelijk oorzaak kan worden voor het ontketenen van een derde wereldoorlog.

Wat moet nu de Veiligheidsraad doen ? Geeft men Perzië haar zin, dan is dit een economische agressie, waarvan de gevolgen eveneens heel ernstig kunnen zijn. Wil men deze keren, dan kan het

Wil men deze keren, dan kan het haast niet anders meer dan met de wapenen en daarvoor is men bevreesd.

De Perzische premier Mossadeq heeft de hartstochten van het volk opgezweept en waant zich daardoor sterk, terwijl hij vertrouwt op Rusland en voor geen rede meer vatbaar is.

Het is te hopen, dat waar nu het geschil aan buitenstaanders is voorgelegd, deze een uitweg zullen weten te vinden, die tot bevrediging leiden mag.

Engeland De toestand van de Engelse koning is steeds vooruitgaande, zo zelfs, dat prinses Elizabeth met haar gemaal Maandag a.s. naar Canada en Amerika zullen vertrekken voor het aangekondigde bezoek. Wat aangaat de verkiezingen, is de strijd losgebrand. Avond aan avond worden er grote redevoeringen gehouden.

Bevan, de socialistische minister die uit de regering is getreden en zweeft tussen de communisten en de Labour partij in, heeft met Attlee vrede geslo ten voor wat betreft de te houden verkiezingen.

Churchill maakt hier weer een handig gebruik van, om vooral de weifelende kiezers te wijzen op het linkse gevaar als zij Labour stemmen.

De verkiezingsmanifesten zijn matig gesteld. De Labourregering is zich ten volle bewnst, dat als zij aan het bewind mag blijven, zij weinig- aan de toestand zal kunnen veranderen. Daarom heeft zij zich beperkt tot

Daarom heeft zij zich beperkt tot verschillende beloften om in de aller ergste nood verbetering te brengen. Van de Conservatieven had men verwacht, dat zij Labour heftig zouden aanvallen.

Hun manifest is echter eveneens heel sober gesteld en gaat op enkele punten nog verder dan de Labour Partij. De Conservatieven achten de nood van het land zo groot, dat zij de uiterste krachtsinspanning vergen van hoog tot laag. Labour verwijt de Conservatieven, dat zij het kapitalisme beschermen, doch de Conservatieven overtroeven nu zelfs de Labourpartij. Dit is een handige tactiek. Gelet op de grote spanningen, die er

Gelet op de grote spanningen, die er in de wereld zijn is het te verstaan, dat men de Engelse verkiezingen met belangstelling tegemoet ziet.

Al is Engeland niet meer het machtigeAlbion van weleer, toch heeft Engeland en zijn dominions een grote stem in het kapittel.

Korea Over de wapenstilstandsbesprekingen is weinig nieuws te schrijven. Nog steeds kan men het niet eens worden over de plaats van samenkomst. Volgens het laatste bericht zouden de Noord-Koreanen willen vasthouden aan de plaats Kaesong en verwerpen zij alle andere voorstellen van generaal Ridgway. De Geallieerden zijn een nieuw najaarsoffensief begonnen over een frontbreedte van 65 km, gelegen in West en Centraal Korea.

Er is eeni zeer strenge censuur ingesteld, zodat er nog geen officiële berichten zijn doorgekomen. Alleen werd gemeld, dat op sommige plaatsen de geallieerde troepen vorderingen maken, niettegenstaande een hardnekkige tegenstand. Het gaat met de oorlog in Korea zo

Het gaat met de oorlog in Korea zoals het met vele andere plaatselijke oorlogen is gegaan. Het publiek heeft er weinig of geen interesse meer voor. Vandaag wordt een heuvel of een stad genomen, morgen of a.s. week moet zij weer worden prijsgegeven. Het ergste is echter, dat trots die grote eentonigheid iedere dag jonge levens worden afgesneden, terwijl het doel, waarvoor gestreden wordt, meer en meer uit het oog wordt verloren.

Men is de oorlog begonnen en kon hij nu maar zonder prestige verlies worden beëindigd, dan zou men hiertoe over gaan.

De Westersen hebben ontegenzeglijk een groter overwicht bereikt door de oorlog in Korea, doch het publiek voelt dit schier niet meer aan en wij kunnen het verstaan, dat familie-leden, die betrekkingen in Korea hebben moeten achterlaten, zich af gaan vragen, waarvoor die jongens hun leven geven.

Australië De communisten hebben in Australië een onevenredig grote invloed. Dit is nog bekend uit de achterliggende jaren ten opzichte van ons eigen land. Wat heeft Australië na de oorlog niet een onsympathieke houding tegenover Nederland aangenomen.

In de vakverenigingen der bootwerkers, mijnwerkers en transportarbeiders spelen de communisten de baas. Zij maken het de regering zo moeilijk, dat een goede fimctionnering soms onmogelijk wordt gemaakt.

De premier Menzies heeft getracht aan de terreur een einde te maken en wilde de communistische partij in AL-- stralië verbieden.

In het parlement heeft hij dit voorstel er door gekregen. De coiamuilstische partij ging hiertegen in l>eroep, -vaaiiia het Oppergerechtshof heeft beslist, dat volgens de grondwet deze ontiiinding zo niet kan plaats hebben. Daar^'i./r moet de grondwet worden gewijzigd en dfartoe is nodig de meerderheid van de kiezers, alsmede een meerderheid in vier van de zes staten. Menzies had „A" gezegd en moe.st dus

Menzies had „A" gezegd en moe.st dus nu ook „B" zeggen. De uitslag der verkiezing is geweest:

1.959.377 stemmen vóór opheffing 2.072.793 stemmen vóór behoud van de communistische partij. Terwijl hij slechts in drie van de zes staten eeni meerderheid verkreeg. Premier Menzies heeft naar aanleiding van deze uitslag verklaard, dat hij vreest dat de communisten nu nog driester zullen optreden. Deze uitslag heeft enige toelichting nodig. Het Australische volk heeft reeds tot

Het Australische volk heeft reeds tot tweemaal toe bij verkiezingen aan Menzies haar vertrouwen gegeven en hem een meerderheid bezorgd. Het terroristische optreden der communisten mag veilig als de hoofdoorzaak worden beschouwd.

Het volk heeft een afkeer van het optreden der uiterst linksen. Nu echter Menzies verder gaat en vraagt de partij te verbieden, komen de democratische gevoelens los. Een groot aantal kiezers is van oor

Een groot aantal kiezers is van oordeel, dat in een democratische staat een vrije meningsuiting niet mag worden gesmoord. Menzies zelf is het hiermede eens,

Menzies zelf is het hiermede eens, echter op voorwaarde, dat zo'n partij dan ook gedragen moet volgens de regelen der democratie en niet proberen het regeren onmogelijk te maken en de economie des lands te ontwrichten. Het voornemen van Menzies was niet af te treden. Het zal van hem echter een grote staatsmans wijsheid vorderen alsmede doorzettingsvermogen om het roer van het schip van staat stevig in handen te houden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Bruggenbouw, maar niet over de Flakkeese brug

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's