Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Zondag in Australie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Zondag in Australie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Van onze correspondent in Australië) Er was kort geleden een wat merkoiaardige bijeenkomst in de Methodist Church aan de William Street in Syd­

" Daar sprak de secretaris van het State­bestuur in N.3.W., Mr. Clive Evatt over diens besluit, toestemming te ge­ ,„5 op Zondagmorgen films te vertonen. pe bijeenkomst was daarom merkwaardig, omdat de discussie plaats vond tndens een gewone dienst op Zondagniorgen.

j 1 niorgen. Op het gevoerde debat tussen de Sta­ ...gecretaris en de predikant Van gejoemde kerk, Rev. S. W. McKibbin, wü ri niet verder in gaan, slechts zij ver­ Leid, dat naar het oordeel van Mr. Evatt li« kerk beter deed zich bezig te houden „et de sociale kwesties, dan met een campagne tegen de Zondagfilms! Wel", constateerde later Rev. Kenneth W. Pain van het St. Paul's rectory „het werk van de Christelijke ker­ Ijen bestaat uit het voeden van de schapen en niet uit het amuseren van de geiten."

1 Deze kwestie heeft wel duidelijk in het licht geplaatst, de moeilijke positie waarin de kerken dn Australië verkeren. Het is triest gesteld met de kerkgang, blijkens een onderzoek, gaat slechts 23 procent van de Australiërs regelmatig ter kerke, een gelijk percentage nimmer

Er zijn diverse kerkgebouwen die al vele jaren ongebruikt staan Waarom ?

De kerk is..... de kerk Er zijn, mede in verband met de bios­ I coop­kwestie, verwijten tot de kerk ge­ I Jicht, zoals ook Mr. Evatt deed. Inderd, de Australische kerk staat volko­ I men'buiten het sociale­ en politieke le­ I ven der maatschappij. Tijdens de campagne inzake het al of I niet verlenen van maatregelen tegen het communisme waagde een predikant het ten gunste van de regering iets te zeggen. Prompt verlieten een aantal kerk­ I bezoekers het gebouw!

De Australische kerken laten weinig I van zich horen buiten het streng afge­ I Bloten geestelijk terrein.

Dit maakt de kerken zwak en is ooraak dat er weinig invloed uitgaat van I tiaar op het maatschappelijk leven. Toch is er een symptoom waar te ne­ [irien van kentering op dit gebied.

Onlangs werd bv. op initiatief van de {Australische regering 'een conferentie (gehouden ter bespreking van maatregen tot voorkomen van inflatie. Men [nodigde toen ook vertegenwoordigers Ider kerken tot deze conferentie uit, I waaraan gevolg werd gegeven.

Toch begaven de kerken zich slechts I schoorvoetend buiten de muren van het kerkgebouw, in elk geval, voorzover het betreft arbeid niet directe verband hou­ I dend met de zielszorg.

Het is vooral de R.K. kerk die steeds I meer neiging krijgt zich meer buiten I het kerkelijk terrein te gaan begeven. Een wel zeer groot verschil geeft deze

Een wel zeer groot verschil geeft deze [kerk hier met die in Nederland bv. I waar het kerkelijk­ en politiek karakter I dezer kerk vrijwel inhaerent is. In Australië echter blijft ook de R.K. Kerk buiten de politiek en hoe vreemd het ook moge klinken, er was in Victoria een bisschop, die tijdens het jongste referendium het advies gaf tégen de doo de regering gevraagde machtiging te I stemmen! Doch alweer: de kerk staat hier bui­

Doch alweer: de kerk staat hier bui­ I ten. Hierdoor komt het ook, dat men bin

Hierdoor komt het ook, dat men binj »en de kerkmuren sterker politieke schakeringen kan aantreffen, dan in Neder­ I Iwcl het geval is. Ook hier: keus in kerken gienoeig

Vele immigranten zullen niet hebben I verwacht, dat in Australië zulk een uitgebreide Variatie in kerken bestaat, als werd aangetroffen. Men vindt zelfs in de kleinste plaatsjes een verscheidenheid kerkgebouwen, waarvan sommige slechts enkele tientallen zitplaatsen tellen die I heus niet allen bezet worden!

De Protestanten zijn in Australië nog sterk in de meerderheid, doch vallen in I talrijke kerken en kerkjes uiteen.

De Hervormde kerken wijken echter 'ogal af van die in Nederland, hetgeen I Vooral veroorzaakt is door de andere Wegen welke de Hervorming in Engeland is gegaan. Het is de „Church of England!! die hier het grootst aantal lomaten heeft, hetgeen echter niet be­ I tekent: meest gevulde gebouwen. , I'a­arna volgt de Presbyteriaan Church terwijl ook de Methodisten een grote »anhang hebben, Buiten de grote kerkgenootschappen,

Buiten de grote kerkgenootschappen, I tfHt men talrijke secten en genootschappen aan. Van betekenis is hier ook "e Vrijmetselarij, die in het bezit is van scholen en inrichtingen.

In diverse kerken en kerkjes ben ik [ — vaak op uitnodiging hiertoe — gast geweest en steeds viel me op het hartelgke medeleven met elkaar en het I ™™neni van onderlinge steun.'

De Zondagse kerkgang zo? u**^ beoordelen van het kerkbe­ 8k, heeft men in de eerste plaats resta"T ^^ liou<3en met de grote afanden, die vele kerkgangers hebben « te leggen. Weliswaar beschikken de Mste bewoners in en rond de kleine gaatjes over een auto, doch tweemaa P een dag naar de kerk, zou vaak zee l>ezwaarlijk gaan.

uiten de grote steden zoals Melbourook ^^^y­ Canberra enz., wordt dan lioM ^^^*^^ des Zondags één dienst ge ^^^ immigrant vindt hier van zijn

^^^ immigrant vindt hier van zijn dienst vorm en liturgie in d ^Iv^ weinig of niets meer terug. stm, u "^ niet wat de Protestantse dienh'^ ''«tfeft. In de R.K. Kerk is dit geformt'^'''®''^ en geldt ook hier een unithtvii'i ''^' '^'^ ^^ kerkgang voor de kawek gemakkelijker maakt. tanb V ^'^^'"^s"' wordt in de Protes

tanb V ^'^^'"^s"' wordt in de Proteste kerken niet langer dan anderhal uur dienst gehouden. De preken zijn kort en er wordt veel (staande) gezongen.

Verder kan nrien van de Protestantse kerkdiensten zeggen, dat zij nogal sterk naar de orthodoxe kant zijn gericht, terwijl de preken meer in de practischedan dogmatische lijn liggen.

Men zal kunnen begrijpen, dat door de invloed van buiten de kerk, het lev^n van de „kerkelijken" in het algemeen wat ruimer is ingesteld dan in Nederland.

Het maken van «en auto­tochtje op Zondag wordt minder zwaar afgewogen, dan in bepaalde Nederlandse kerkelijke kringen.

Voorts wordt het geloofsleven hier minder sterk uitgedragen dan in Nederland het geval is.

Dat dit alles voor de kerkelijk opgevoede Nederlandse immigrant bezwaren geeft, vooral indien hij de zorg heeft voor kinderen, valt te begrijpen. Er wordt gepoogd die Nederlandse

Er wordt gepoogd die Nederlandse kerkelijke traditie vast te houden; in de grote steden zijn Nederlandse diensten zowel van Herv. als Geref. zijde

Te Sydney besloot onlangs het Geref. kerkelijk comité een eigen kerk te stichten en dus buiten de Free Presb. Church te treden die aanvankelijk als gast­kerk dienst deed. Vele Gereformeerden (art. 31) trekken

Vele Gereformeerden (art. 31) trekken naar Tasmanie, waar reeds een grote groep aanwezig is.

Of dit alles echter een „opgaan" in de Australische kerken zal voorkomen, is twijfelachtig. Belangrijk kan echter wel de invloed zijn, welke door de immigranten op het Australische kerkelijk leven kan worden uitgeoefend.

Er mag worden geconstateerd, dat de immigrant door zijn kerk hier met veel hartelijkheid en hulpvaardigheid wordt ontvangen. Helaas óók als bezetter van vele lege

Helaas óók als bezetter van vele lege plaatsen Predikant: slecht betaalde ipositie....

Dezer dagen sprak ik de echtgenote van een Nederlandse predikant in I\XLstralië. Een moedige vrouw, die om verschillende redenen een zware tijd achter de rug heeft. De predikant­familie heeft ergens een paar kamers ter beschikking gekregen met de wetenschap die binnen enkele maanden te moeten verlaten, omdat er dan een andere familie gehuisvest moet worden. En dan in Holland een ruime pastorie

En dan in Holland een ruime pastorie te hebben achter gelaten Maar hetgeen deze ,,dominé" óók zwaar viel was het zeer bescheiden „weekloon" waarvan men moet leven; nauwelijks elf pond (ƒ 100) Net zoveel als een ongeschoolde ar

Net zoveel als een ongeschoolde arbeider hier verdient

Probeer daar volgens predikants-stand van te leven! Onlangs wist men mij te vertellen dat

Onlangs wist men mij te vertellen dat ergens in de country, een Australische predikant in een fabriek was gaan werken; hij kon daar méér verdienen en kon van z'n tractement niet rond komen.

Ziet ge, in Australië predikant te zijn, betekent echt het volgen van een roeping.

En wanneer een predikant particulier geen fondsen bezit, dan heeft hij het heus niet te ruim, ondanks vrije woning en soms kosteloos gebruik van een auto.

Dit feit tekent overigens wel de positie welke de ,,clergyman" in het Australische leven inneemt.

Zondag in Australië; het is niet de dag van de kerk. . Het is een andere dag dan de werkr

. Het is een andere dag dan de werkr dag en de Zaterdag. Het is (nog?) wel een rustdag. Zal de kerk de strijd winnen, of de wereld?

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

De Zondag in Australie

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's