Ingezonden
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie)
Mijnheer de Hoofdredacteur; Gaarne zou ik van U een plaatsje willen hebben in uw veelgelezen blad. Met belangstelling en meest met instemming lees ik wat er in Eilandennieuws over het bouwen van woningen wordt geschreven. Vooral heeft me getroffen wat U in uw vierkantje schreef: Wie een huis bouwt maakt zich verdienstelijk voor de maatschappij." Dat ben ik geheel met U eens.
En waar U schrijft. ,,Gemeenteraden, bouwt huizen. Hebt ge geen geld, de burgers hebben het wel. Die willen het U wel lenen." Ik geloof tenminste dat het er zo ongeveer in stond, maar ik heb die krant niet meer. Eerlijk gezegd ben ik het daar ook
Eerlijk gezegd ben ik het daar ook goed mee eens. Maar toch geloof ik, dat de schrijver een duig heeft vergeten. M.i. had hij er bij moeten schrijven, dat die mensen, die aan de Gemeente lenen ook voorkeur moesten heben bij het toewijzen van woningen, tenminste wanneer het bedrag, dat ze aan de Gemeente lenen van belang is. Ik zal een voorbeeld noemen, dan kan
Ik zal een voorbeeld noemen, dan kan het beter begrepen worden. Iemand heeft ƒ 3000.— gespaard. Daar kan hij geen woning voor zetten. Hij leenit dat bedrag aan de Gemeente. Zo'n woning kost na aftrek van de Rijkspremie b.v. ƒ 7000.—. Nu is mijn bedoeling, dat zo iemand die dan ƒ 3000 aan de Gemeente heeft geleend ook voorkeur moet hebben bij de toewijzing van een woning. Dat hij eerst in aanmerking moet komen. Vóór mensen, die helemaal niet aan zo'n gemeentelening deelnemen en ook vóór hen die met lagere bedragen deelnemen. Kijk, meneer de Hoofdredacteur, dat
Kijk, meneer de Hoofdredacteur, dat zou zeker nog de spaarzin bevorderen en ook zouden er dan meer huizen worden gebouwd. Dus twee zeer nuttige zaken werden dan tegelijk bereikt. Mijnheer de redacteur met grote dajik. Uw abonn* M. O. S.
Mijnheer de Hoofdredacteur; Mijn hartelijke dank voor de inzage van bovengenoemd „ingezonden". Dit voorkomt heen en weer geschrijf. Met de inzender G. S. te M. ben ik van mening, dat er veel voor te zeggen is, dat iemand die aan een Gemeentelijke lening voor woningbouw deelneemt ook een zekere voorkeur bij de toewijzing ontvangt. Omtrent de mate van voorkeur en de grootheid van de inschrijving ware een regeling te treffen.
Ook ben ik het met de geachte inzender eens, dat „sparen" er door' bevorderd wordt en ook dat het bouwen van meer huizen er een gevolg van zou z^n. Maar deze regeling heeft ook een keerzijde. De conseuqentie van zodanige regeling
De conseuqentie van zodanige regeling is, dat de heel armen achtergesteld worden en mogelijk helemaal geen woning 2K)uden krggen. Alleen wie heeft gespaard 2»u dan een woning krijgen. Er is altijd nog een beperking. Het toegewezen bouwvolume. Het bouwvolume zou door de „spaarders", licht uitgeput kunnen worden.
En die niet hebben ktiimen sparen zlouden er geheel buiten vallen. Zie dat zou toch ook weer een sociaal onrecht zijn, dat niet door de beugel kan. Wellicht heeft inzender G. S. te M. in zijn sympathiek „ingezonden", die zijde van de medaille niet bezien. Ondertussen heb ik niets te regelen, hoewel' het zijn nut kan hebben in deze van voorlichting te dienen. Hoogachtend, Medewerker.
Alle vebanderesro is oeen verbetering!
Mijnheer de Redacteur, Alle verandering is geen verbetering Dat ondervinden we bijna dagelijks nu de bua van Buijsse overgegaan is naar de R.T.M. Vele malen is de bus te Iaat. Zaterdagavond was het al heel erg Om een voorbeeld te noemen. Een oud baas van 85 jaar was kwart over zeven te Middelhamis van huis gegaan om d bus van half acht richting Dirksland t nemen. Vóór de tijd van aankomst ston hij trouw te wachten bij de halte Vis v Heemst. Om kwart voor acht was e nog geen bus. Tien voor acht nog niet „Zou ik het tramboekj« wel goed nage eien hebben?" dacht de oude man. „Men moet de H.B.S. gepasseerd zijn, om er wijs uit te kunnen!" Er stonden nog meer passagiers, ook
Er stonden nog meer passagiers, ook voor Herkingen. Tegen 8 uur gingen de mensen maar terug. Om dan weer naar het tramstation te lopen, om de tram van 21.20 uur te nemen.
Wat bleek? Dat de bus nota bene 25 minuten te laat was. Aan de haltes in de andere plaatsen stonden ook mensen. Die ook niet wisten wat er aan de hand was. Zoiets kwam voorheen bij de firma Bugsse niet voor. Die requireerde dan direct een andere bus.
Mijnheer de redacteur, ik vraag mij af, hoe moet dat streJ« als het winter is ? Nu was het mooi weer, maar als het regent en sneeuwt en men rijdt niet volgens de aangegeven tijden? Dan laat men ons in de kou staan en we weten heel niet zeker óf er wel een bus komt! Dat moet anders! U dankend voor de plaatsruimte. Een Biisreiziger.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 oktober 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 oktober 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's