Het wereldoverwinnend geloof
„En dit is de overwinning, die de wereld overwint, n.1. ons geloof". (1 Johannes 5 : 4b.)
Paulus is wel eens genoemd: de Apostel van het Geloof, Petrus de Apostel van de Hoop en Johannes de Apostel der Liefde.
Dat wil echter niet zeggen, dat bij Paulus de hoop en de liefde worden gemist, of bij Petrus het geloof en de liefde, of bij Johannes het geloof en de hoop.
Geloof, hoop en liefde vormen een drievoudig snoer, dat niet verbroken mag worden. Bij Paulus domineert het geloof, bij
Bij Paulus domineert het geloof, bij Petrus de hoop en bij Johannes de liefde. Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt. En al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette en de liefde niet had, zo ware ik niets. Het ware geloof vindt in de liefde haar stuwkracht en is aan de hoop onafscheidelijk verbonden.
Johannes legt in zijn brieven de nadruk op het geloof, dat door de liefde werkzaam is. Die brieven zijn bestemd voor de gelovigen in Azië. Er waren dwaalleraars tot hen gekomen, die de vleeswording des Woords loochenden en leerden, dat de Zone Gods een schijnlichaam had aangenomen. Daarom legt Joharmes de nadruk op het geloof, als een gewrocht van de Heilige Geest, dat gemeenschap zoekt met het vleesgeworden Woord.
De Kerk des Heeren is een strijdende Kerk. Zij heeft te strijden tegen een driehoofdige vijand: de duivel, de wereld en ons vlees. De oude geoefende Christenen plachtten de jonge, ongeoefende Christenen te ontmoeten en te begroeten met de woorden: „Welkom in de strijd!"
Die nuchtere woorden konden hen bewaren voor overmoed en voor moedeloosheid. Die zich aangordt, beroeme zich niet, als die zich losmaakt.
De strijd is een goede strijd des geloof s!
Aan het ware geloof is de overwinning onafscheidelijk verbonden. Die Geloof zegt, zegt Strijd, maar zegt ook, Overwinning!
De Heere plaatst Zijn Volk niet in een schuilkelder of in een klooster, maar midden in het werkelijke leven. Hij zendt Zijn Volk als schapen temidden van de wolven en Petrus zegt: ,,Zij worden in de kracht Gods bewaard door het geloof, tot de zaligheid, die bereid is om geopenbaard te worden in de laatste tijd."
Die Goddelijke kracht wordt getransformeerd in het geloof en daarom schuilt er in het geloof, een volhardend vermogen en een wereldoverwinnende kracht. In het woord van onze tekst wordt
In het woord van onze tekst wordt het geloof met de overwinning vereenzelvigd. „En dit is de overwinning, die de wereld overwint, n.1. het geloof."
Dat geloof verbindt Gods Volk aan Hem, die zeggen kon: „Ik heb de wereld overwonnen". Daarom zullen de poorten der hel de Gemeente niet overweldigen, want Christus houdt Zijn Kerk in stand!
„Laat dan de hel vrij woeden, Gezeten aan Gods Rechterhand, Kan Hij haar wel behoeden!"
In Hebreen 11 wil Paulus de moedeloze Hebreen bemoedigen en gedachtig aan het spreekwoord: „Leringen wekken, maar voorbeelden trekken", tekent hij een .grote wolk der getuigen, die hebben geworsteld en gestreden, maar die door het geloof toch hebben overwonnen. Daarom wordt in de Hebreen brief gedurig de nadruk gelegd op het geloof. Door het geloof heeft Henoch, door het geloof heeft Mozes, door het geloof heeft Noach, door het geloof heeft Abraham, het is altijd weer: „Door het Geloof!" Als wij bedenken, dat het geloof een gave Gods is, gewrocht door de Heilige Geest, dan wordt aUe menselijke roem bij de wortel afgesneden.
Luther noemt het geloof een Goddelijke kracht in onze wil en een Goddelijk Ucht in ons verstand. De Heere verheerlijkt Zich in het zwakke, dat Hij begiftigt met een wereldoverwinnend geloof. Daarom valt alle menselijke roem weg en mag de Kerk zingen:
Gij toch. Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht.
Wanneer twee volkeren met elkander strijden, dan kan men spreken van een overwinning na de strijd, maar in de geestelijke worsteling mogen Gods kinderen midden in de strijd al roemen van de overwinning.
Paulus, staande op de rots van het geloofsvertrouwen horen wij in Romeinen 8 roemen: „In dit alles zijn wij méér dan overvrtnnaars!" Wij leven in een zeer ernstige tijd. Als
Wij leven in een zeer ernstige tijd. Als we letten op de macht van het Communisme en op de invloed van Rome, dan zouden we de moed welhaast opgeven en zeggen: „Wat moet er van Gods Kerk terecht komen?" Maar als wij zien hoe God door Zijn
Maar als wij zien hoe God door Zijn Geest in het hart van Zijn Volk het ware geloof werkt en hoe dat geloof een wereldoverwinnend karakter draagt, dan kunnen wij met Johannes instemmen: „Dit is de overwinning, die de wereld overwint, n.1. ons geloof". R. Ds A. de B.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1951
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1951
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's