Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

A.N.W.B. - keuringen op de Enavo-automobielveillingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

A.N.W.B. - keuringen op de Enavo-automobielveillingen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het clubblad der A.N.W.B. schrijft: Sedert 1 Juli 1951 heeft de A.N.W.B. de keuringen op de veilingen der Eerste Ned. Automobielveilingorganisatie (Enavo) te Amsterdam en Rotterdam ter hand genomen.

Deze keuringen worden verricht door twee experts met behulp van een gereedschapswagen en binnenkort ook van een soort hefbrug, waardoor de te keuren auto's gemakkelijk aan de onderzijde kunnen worden bekeken.

De keuringstijd per auto bedraagt ongeveer veertig minuten.

Het feit, dat de A.N.W.B. deze keuringen ter hand heeft genomen, heeft, onze ervaring van de zijde van onze leden, vragen doen rijzen omtrent het doel dat de A.N.W.B. hiermede beoogt. Het lijkt ons derhalve dienstig hierover een uiteenzetting te geven.

De Enavo-veilingen begonnen in een periode na de oorlog, waarin automobielen in Nederland nog schaars waren en de daardoor veroorzaakte levendige handel in gebruikte automobielen zich, voor zover hij niet in handen van de bona fide garagehouders was, in hoofdzaak afspeelde op de automarkten. Tegen het bestaan van deze automarkten heeft de A.N.W.B. herhaaldelijk geopponeerd op grond van de kwade praktijken, die hier aan de orde van de dag zijn. Deze praktijken worden in de hand gewerkt, doordat het materiaal niet aan een keuring is onderworpen en de verkoper de koper niet met name bekend is. Enig verhaal op verborgen gebreken of bedrog is derhalve niet mogelijk en de verkeersveiligheid komt op deze wijze zwaar in het gedrang. Het spreekt dus wel vanzelf, dat het oprichten van een veiling onder garantie van bepaalde veilingcondities een grote verbetering betekende, die door de A.N.W.B. in het belang van de verkeersveiligheid en de gebruikers werd geacht.

De veilingcondities houden o.m. in een verplichte keuring en arbitrage bij geschillen en tevens de mogelijkheid de koopsom terug te eisen, indien binnen tweemaal vier en twintig uur een gemotiveerde klacht wordt ingediend omtrent ernstige gebreken in afwijking van inschrijvingsformulier en keuringsrapport. Toen nu tot de A.N.W.B. enige tijd geleden het verzoek werd gericht de keuringen op de Enavo-veilingen op zich te nemen, werd dit ingewilligd in de overweging, dat hier een gelegenheid werd geboden om de belangen van de verkeersveiligheid en van de gebruikers te dienen door aan deze keuringen hoge eisen te'stellen.

Het spreekt vanzelf, dat ook met een dergelijk veilingsysteem teleurstellingen niet helemaal zijn uitgesloten. De adspirant-koper heeft het thans echter voor een groot deel zelf in de hand een dergelijke teleurstelling te voorkomen. Mocht deze zich niettemin voordoen, dan kan hij via de verplichte arbitrage zijn recht verkrijgen, mits zijn klacht uiteraard gemotiveerd is en hij de bepalingen der veilingcondities heeft in acht genomen door binnen de gestelde tijd een schriftelijke klacht in te dienen bij de Enavo, geadresseerd aan de Voorzitter van het Scheidsgerecht, en hij bovendien binnen die termijn de auto heeft teruggebracht. De koopsom blijft dan geblokkeerd en wordt niet aan de verkoper uitbetaald totdat op de klacht een beslissing is gevallen. Voor het indienen van een gemotiveerde klacht zal het no- dig zijn, dat de gekochte auto is onderzocht door een goed vakman, zo mogelijk een expert. Bij het onderzoek van de A.N.W.B. heeft immers geen demontage plaats.

Men vergeet nog maar al te vaak, dat het kopen van een auto niet hetzelfde is als het kopen van een pakje sigaretten en neemt onvoldoende voorzorgen. Ook het kopen op de veiling vereist een grondige voorbereiding en behoort niet oppervlakkig of overhaast te gebeuren.

Wij adviseren adspirant-kopers dringend om, indien zij ter veiling een auto willen kopen, zich in de eerste plaats vast voor te nemen op een bepaalde veilingdag niet in ieder geval tot aankoop te zullen overgaan en zich door wie ook niet te laten haasten of iets te laten opdringen, wat zij eigenlijk niet willen hebben. Koop op de Enavo vooral geen auto buiten het veilingsysteem om, omdat dit U zeker in moeilijkheden brengt.

Neem er de tijd voor, bezoek enkele veilingen om u te oriƫnteren, kom bijtijds om het aangebrachte materiaal op uw gemak te kunnen bezichtigen. Indien u werkelijk belangstelling hebt voor een of meer bepaalde wagens, stel u dan in verbinding met een der employe's van de Enavo, vraag de nodige inlichtingen en vooral, verzoek volledige inzage van het keuringsrapport, die men u altijd gaarne zal verstrekken.

De keuringsrapporten worden door de veilingmeester wel onverkort voorgelezen, maar voor een niet ter zake kundige zal het nu eenmaal altijd de moeilijkheid blijven deze gegevens tijdens het aanhoren te verwerken in een beoordeling.

Er wordt naar middelen gezocht om de keuringsrapporten duidelijk en afdoende ter kennis van het veilingpubliek te brengen, maar ook dan blijft het gewenst van de gegevens dezer rapporten van tevoren kennis te nemen, teneinde deze grondig te kunnen verwerken. Let vooral op de datum van deze rapporter^, omdat bij herveiling op korte termijn geen tweede keuring plaats heeft en men in deze gevallen na aankoop uiteraard dubbel voorzichtig moet zijn met eventuele afwijkingen van het eerder opgemaakte keuringsrapport. De veilingmeester is verplicht bij her

keuring de datum van het keuringsrapport te vermelden.

Alleen indien men op de hierboven geschetste wijze te wei'k gaat, wordt de kans op teleurstelling gering. Ieder, die een gebruikte wagen wil kopen en die niet na zeer korte tijd weer van de hand wil doen, dient echter te beseffen dat, wil men plezierig rijden, het in de meeste gevallen noodzakelijk zal zijn een zeker bedrag aan directe opknap- of reparatie-kosten te besteden. Men houde daarmede rekening bij het opstellen van zijn budget. En vergeet niet, dat ook een gebruikte auto een periodieke onkostenrekening met zich brengt. Een bepaald bedrag aan reparatiekosten per kilometer dient nu eenmaal in iedere onkostenrekening van auto's te zijn opgenomen en het is van belang zich tevoren te realiseren, welke kosten aan benzine, olie, belasting en stalling nodig zullen zijn.

Het spreekt vanzelf, dat het systeem der Enavo-veilingen alleen dan zijn grootste effect kan bereiken, indien particulieren er niet alleen kopen, maar er ook auto's inbrengen.

Wij vertrouwen, dat wij met het bovenstaande erin geslaagd zijn de vragen die hier en daar over deze materie zullen zijn gerezen, bevredigend te beantwoorden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

A.N.W.B. - keuringen op de Enavo-automobielveillingen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's