Schrammetje
Onze naburen — de Schouwen en Duivelanders — hebben ruzie met de R.T.M. Geen wonder overigens, want het valt niet mee met deze Maatschappij goede vrienden te blijven. Flakkee ligt aX jaren met de tram overhoop. Maar onze buren van de overkant, voornamelijk de Schouwenaars blijken mannen van bitteren gemoede te zijn. Ze believen niet meer voor het monopolie van de R.T.M, te buigen. Ze zijn 't beu.
Him kinderen hadden geen goede gelegenheid om de scholen te Zierikzee te bezoeken. Dat namen de Schouwenaars niet. Ze hielden doodgemoedereerd hun spruiten thuis. Natuurlijk speelden ze daarmee eigen rechter. En dat mag nooit. Vanzelfsprekend kwamen ze nu ook met de onderwijs-instanties in conflict, hoewel die het standpunt van de ouders der leerlingen zeer goed konden billijken. Dus moesten de kinderen toch naar school, hoe dan ook. Maar niet meer met de „stommelstoom-stink-strop", om met Clinge Doorenbos te spreken. De auto-bezitters staken de hoofden bij elkaar en reden de scholieren in particuliere wagens naar de school. De gemoederen waren echter dermate verhit dat ook de middenstand zich met de zaak bemoeide. Sluitzegels werden in allerijl gedrukt, rood omrand met het opschrift: „wij komen eeuwig achteraan, of de R.T.M, moet van de baan! De Schouwse jongens zingen op straat:
„De boel is om te huilen, Vraag 't maar aan Van Zuylen!"
Ook doet de slagzin er opgeld: „De boel loopt klem; Vervoer niets met de R.T.M.!"
Kijk, dat gaat werkelijk te ver. In verbeten woede tegen de R.T.M, heeft men de zakelijkheid wel een weinig uit het oog verloren. Het kan natuurlijk zijn, dat men tegen de R.T.M, gegronde grieven heeft, doch dan is het niet de manier, om daaraan op dergelijke wijze uiting te geven. Men moet daartoe de officiële weg bewandelen. Dat kan bv. ook met een massaal protest.
De Schouwenaars hielden voet bij stuk en de R.T.M, gaf toe, om bussen te laten rijden voor de schooljeugd. Daarmee alleen is men echter niet tevreden — men zet de actie nog steeds voort.
Wanneer ik zo de Zeeuwse agitatie tegen de R.T.M, lees, dan moet ik zeggen, dat de Flakkeeërs de laatste wijzigingen heel wat rustiger hebben opgevat. Want als men in Schouwen zo te keer gaat over de tramdiensten, dan hebben de Flakkeeërs wel reden om in vuur en vlam te staan over het veer en de verhoogde tarieven. Eerlijk gezegd, had Schrammetje wel verwacht, dat de Flakkeese Gemeenschap nu niet te houden zou zijn. Er is wel naar de Minister geschreven, of hij eens wil komen kijken, maar het had veel meer „effect gesorteerd" om het zo eens geleerd uit te drukken, wanneer men een grote pro testvergadering had uitgeschreven ende grote trom over heel het eiland was geroerd. Ik geloof dat dan de grootste zaal van Hotel Meijer te klein geweest zou zijn om alle protesterenden te bevatten. AUe vrachtautovervoerders, bezitters van luxe wagens, en vele particulieren waren vast van de partij geweest. Zoiets had de brief naar de Minister dik rood onderstreept. Wanneer Schram een plaatsje had in de Flakkeese Gemeenschap, had hij voorgesteld om een protestrit naar den Haag te ondernemen. Op elke auto een spandoek, waarop:
„Wij komen van Flakkeo Het land van ui en pee En protesteren weer Tegen het dure veer!" en dergelijke protestzinnen. Ongetwij
en dergelijke protestzinnen. Ongetwijfeld waren er heel wat autobezitters voor zo'n grootscheepse optocht te vinden geweest. Dan kon men op het Ministerie zien, dat het menens is en dat we als Nederlanders gelijke rechten dienen te hebben. Nee, de F.G. heeft me dit wat te gemakkelijk opgenomen. Er moet meer tam-tam gemaakt worden) in den Haag. Een degelijk vervoer met goed, vertrouwd materiaal en een behoorlijke service hebben we nodig. Daarvoor moet dag in, dag uit op de ketting worden gesprongen. En de tarieven w.o. er zijn die met plm. 27 procent — een kleine verhoging noemt de R.T.M, dat — zijn opgelopen, dienen weer omlaag te gaan. De veergelden vormen een extra belasting voor ons.
Duizenden guldens wegenbelasting betaalt men op Flakkee, daarvoor weet men ons te vinden, maar voor de rest, ho maar! In de oorlog Waren we de gevierde mensen; toen bemerkte men pas in de steden wat Flakkee voor hun betekende. Wilde er wat te bikken zijn, dan moest het van de eilanden vandaan komen. Maar nu zijn we weer vergeten en men steekt geen hand uit om ons uit de vervoersimpasse te helpen. Het is voor de Flakkeeërs véél en veel erger dan voor de Schouwen-Duivelanders. Die hebben voor de 5 minuten die ze te varen hebben over het Zijpe een flinke boot, waarop een behoorlijk aantal auto's mee kan. En Flakkee zal het misschien weer met een opgelapte „Stad" of zo moeten doen. Het is jammer dat er altijd maar weer op de R.T.M, gescholden moet worden. Want ik hoor dat het publiek over de busdiensten ook klaagt. Nooit meer op tijd zegt men. Vooral de reis naar Herkingen is er niet vlotter op geworden. Wachten tot de tram aan komt te Dirksland is heel wat onpleizieriger dan voorheen, toen het vanuit Middelharnis linea-recta naar Herkingen ging. En, het is al duizendmaal gezegd: het gaat niet over het personeel, maar toch klopt er bij de tram iets niet. Het verouderd materiaal zal er wel mede schuld aan hebben.
Kom, Flakkeese Gemeenschap, toon eens wat je waard bent. Pak de koe nu eens stevig bij de horens en laat niet los. We moeten goedkoper en vlugger naar de overkant. Dat bereikt men niet met sluitzegels met rode randen, maar met daden! SCHRAMMETJE.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 oktober 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 oktober 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's