Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons eiland en het verkeer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons eiland en het verkeer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ons eiland en het verkeer. Dat is in ((„ woord treurig. Geweldig achterlijk. Eigenlijk een ramp toor ons eiland.

Niets minder of meer dan een tweede belasting. Inderdaad een belasting ook jigeld. Dure vrachten, dure reizen, du- ,e artikelen. Dat kan nu eenmaal niet anders. Het ene is een gevolg van het andere.

andere. En dan: „Tijd is geld." Wat een enorm tijdverlies, als ge van de verkeersmiddelen gebruik moet maken. Daaraan ontkomen zelfs de auto's niet. Daarvoor jorgt wel het veer Middelhamis-Helleïoetsluis.

Wat noodwendig als gevolg van de geographische ligging beperkt kon zijn in deze tijd van snelverkeer tot een half uur kan uitdijen tot uren. Alles tengevolge van de achterlijke vervoersmiddelen. En dan nog maar niet te spreken over de ergernis die het verwekt. Flak Itee is ten opzichte van het verkeer we stiefmoederlijk bedeeld. Dat zal iedereen wel opvallen, die van het ouderwets wagenpark van de R.T.M, gebruik moe maken. En dan de boten? Neen de Regering moest zo'n toestand niet late voortduren.

voortduren. Ons eiland wordt er al te zeer doo gedupeerd, 't Is een ongelukkige geschiedenis. De narigheid is niet van van

jaag of gister. 't Is een geschiedenis van meer da twintig jaar. Wat was er in het begi van op de dertiger jaren niet een agitati op ons eiland. Protestvergaderingen Vergaderingen van de streek. EivoUe zalen. Statenleden, Kamerleden van all fracties. Ze bespraken de onhoudbar toestand. De Commissie Rijckevorsse En lioewel twintig jaar geleden is d toestand nog hetzelfde. Het veer word nog op dezelfde wijze bediend. De veeboten zijn niet vernieuwd. De locomotieven zijn nog dezelfde. De rijtuigen zij nog dezelfde. Het enige is misschien ee tast meer. Dat kan toch zo niet blijve Och, ja daar is een historie aan vebonden. Een renteloos voorschot kom van de achter de hoek kijken. Dat k

bcht verloren zijn. Maar moet dan de goede verbindin van ons eiland, de zo hoog nodige vekeei'sverbetering daarvan maar afhakelijk blijven? Als toch de concessionar aan de eisen van de tijd niet voldo dan moeten andere wegen bewande worden. Door heel ons land gaat h reizen vlug en comfortabel. Maar na ons eiland is het helemaal mis. En op het eiland?

Ook verkeersverslechtering. Sedert fusie met de „E.F.A.O.", de bussen v Buijsse met de tram, zijn we op h eiland zeer achteruitgegaan.

Dat was een mooie vervoersmaschappij. Opgekomen uit het particul initiatief. Groeiend met de verkeersbhoefte. Nu het aan de concessionaris R.T.M. gebonden is beleven we ook da achteruitgang. Onze vaste overtuigi is indien het particulier initiatief vrije liand werd gelaten er spoedig vbetering zou komen. Een renteloos voschot en een concessionaris als de R.T wogen toch maar niet bij voortduur zo hoge communicatie door de tqd veist, tegen houden.

Is ons eiland niet te laks? Een br o ja! Maar dat is toekomst! Een m ding om ons als ideaal voor te houd Muziek voor de toekomst. Van verzenlijking voorlopig geen sprake. lang kan ons eiland toch maar niet bven voortsukkelen? De openbare licmen en colleges hebben toch al kruit niet verschoten, al hun initia niet verloren door een mooi ding 't verschiet van vele jaren, maar welks uitvoering heden ten dage gedacht kan worden. Onze tijd eist snelle oplossing, een verbetering spoedig ingaat. We lopen nu al ja lang aan de lijn. Waar blijven onze obare lichamen? De Flakkeese Gemschap e.d.? Statenleden en andere ftionarissen? Het eiland dient uit dommel te ontwaken! Al wie er be wj heeft moet in 't geweer komen En dat zijn er tenslotte velen. ögenlijk allen. Wie neemt het initiati ße zaak waar het om gaat is het' wa De nood dringt!

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Ons eiland en het verkeer

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's