Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vaste oever-verbinding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vaste oever-verbinding

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijnheer de Redacteur,

Zoals U bekend is, is het mijn gewoonte niet, om steeds als er in uw blad over het verkeer met de vaste wal geschreven wordt, over de punten waar ik een ander inzicht in heb, te schrijven. De laatste tijd hoort en ziet men ech

De laatste tijd hoort en ziet men echter zoveel dat afwijken daarvan nu wel gewenst is.

Door de steeds groter wordende moeilijkheden, in deze onverantwoordelijke toestand, is het echter als met een langdurige zieke, die steeds meer raadgevingen van allerlei aard krijgt om tot herstel te komen.

Zó is het hier nu ook. Allerlei mogelijke en onmogelijke oplossingen worden dikwijls gezegd en geschreven. AJs voorstander van de m.i. enige juis

AJs voorstander van de m.i. enige juiste en uitvoerbare oplossing nl. een vaste oeververbinding op de voordeligste wijze en plaats, is het wel interessant om te vernemen, dat er velen met een veel bescheidener verbetering tevreden zouden zijn, en daartegenover anderen, die de oplossing in een veel groter en kostbaarder plan naar voren brengen.

Dit alles bij elkaar gezien als barometer, verstrekt dit steeds mijn mening dat mede de 20­jarige ervaring op dit terrein de oplossing onzerzijds aangegeven de alléén juiste is. Vanaf het Goereese Hoofd tot de punt

Vanaf het Goereese Hoofd tot de punt van Ooltgensplaat zijn op vele plaatsen afdammingen en overbruggingen als de juiste plaats genoemd. Even zoveel mogelijkheden van veer

Even zoveel mogelijkheden van veerdiensten van de geringste omvang tot de modernste boten met koplading met nieuwe havens of aanlegsteigers zijn naar voren gebracht. Zelfs tunnels werden niet vergeten.

Zelfs tunnels werden niet vergeten. Al deze mogelijkheden zijn of worden nauwkeurig nagegaan en berekend. Er is zelfs nog een mogelijkheid meer onderzocht en berekend, waarvan uitvoerige tekeningen en berekeningen gedateerd 25 Nov. 1933 van de Firma Poh­ Ug A. G. te Keulen in mijn bezit zijn nl. een kabelspoor met een tien minuten dienst over het Haringvliet. Het blijft echter steeds gevaarlijk om

Het blijft echter steeds gevaarlijk om zonder ernstig en nader onderzoek een stelling in deze ingrijpende kwestie naar voren te brengen zonder dat deze met cijfers en feiten gestaafd zijn. Laten wij eens op enkele suggesties

Laten wij eens op enkele suggesties nader ingaan, en bij de meest eenvoudige beginnen. Dat is het verbreden van de veerboot:

Dat is het verbreden van de veerboot: de Stad Zierikzee. Dit zal een meerdere capaciteit van 6 ä 7 auto's per keer geven. Als we zien dat in 1950 op dat veer

ongeveer 60.000 auto's (vrachtauto's inbegrepen) zijn overgezet, en de behoefte gezien de officiële tellingen die er plaats gehad hebben van het verkeer op de eilanden Voome & Putten, Hoeksewaard en Tholen die allen van een brug voorzien zijn, en geen grotere behoeften hebben dan ons vruchtbare eiland, dan is onze behoefte pas verzadigd als er ruim 400.000 auto's (vrachtauto's inbegrepen) van en naar het eiland kunnen gaan. Het springt direct in het oog dat de

Het springt direct in het oog dat de gedachte bovengenoemd niet de juiste oplossing geeft, ook niet als een nieuwe boot daaraan toegevoegd zou worden

Dan het plan om voldoende boten met koplading te bouwen en bij de Hoomse hoofden nieuwe havenwerken te maken en daarvandaan geheel nieuwe wegen door het polderland naar Spijkenisse aan te leggen. De kosten daaraan verbonden met ex

De kosten daaraan verbonden met exploitatiekosten der boten zijn hoger dan een vaste oeververbinding. Daarbij blijft het altijd nog een veerverbinding die gemiddeld (laden en lossen inbegrepen) tenminste een half uur tijd zal vergen, mot alle moeilijkheden van storm, mist en ijsgang, en de vaste tijden van overgang met des nachts in het geheel geen mogelijkheid. Stel dat het nog uitvoerbaar zou zijn, dan is de uitvoering nog onmogelijk doordat de R.T.M, als concessionaris het alléén recht heeft, en dit niet kan financieren. Nu de twee meest uiteengelegen grote

Nu de twee meest uiteengelegen grote plannen. Gehele afdamming aan de mond van

Gehele afdamming aan de mond van het Haringvliet. Volgens deskundigen zijn hiermede tientallen millioenen gemoeid. Bovendien zou hiermede de gehele Zeeuwse oester en mosselcultuur in gevaar komen, waardoor duizenden mensen brodeloos zouden worden. Dan gedeeltelijke afdamming bij Oolt

Dan gedeeltelijke afdamming bij Ooltgensplaat wat in uw laatste nummer naar voren gebracht werd. Voor Ooltgensplaat zou dit misschien een verbetering zijn. Voor het westen van het eiland zou dit een te grote afstand worden en dan was er nog het veer wat nog een kwartier zou duren. Dit is toch ook geen oplossing, temeer daar hieraan even zoveel kosten en dezelfde bezwaren aan verbonden zijn als aan het geval genoemde naar de Hoomse hoofden. Bovendien wordt daar uit het oog verloren, dat het voor de gewone trampassagiers die nu al veel te lijden hebben, dan ondragelijk zou worden om deze omweg te maken.

Dit zou nog erger worden in de toekomst als het Botlekplan geheel tot uitvoering komt, en daar een industriecentrum gevestigd wordt.

Met een vaste oeververbinding op een redelijke plaats, zouden honderdtallen werklozen daar werk vinden en konden ze op Flakkee blijven wonen.

De gedachte dat een vaste oeververbinding alléén gunstig zou zijn voor autobezitters is ten enenmale onjuist. Het vervoer van en naar Flakkee bedraagt heden ruim 400.000 passagiers per jaar. Van en naar de centrumgemeente Middelhamis duurt de reis tot Rotterdam (aannemende dat tram en boot op tijd zijn) volgends de officiële reisgids ruim twee uur.

De K.M. afstand van Middelharnis naar Rotterdam zal bij een vaste oeververbinding zodanig zijn, dat met een goed georganiseerd busvervoer dit zeer zeker één uur korter zal duren. Dit betekent bij de trampassagiers alléén al een besparing van 400.000 kostbare uren per jaar. Vergeleken met de B.B.A. in Noord

Vergeleken met de B.B.A. in Noord Brabant over een ongeveer dezelfde afstand, zal dit een besparing op de tarieven geven van ƒ 1.00 per retour, dus in totaal een besparing alleen op de tarieven van ruim ƒ 200.000 per jaar.

Dan komen we aan de laatste suggestie van J. K. uit Stellendam. Deze vnl zonder meer een tunnel bij zijn dorp. Hij voert daarbij aan dat de toekomstige zware vrachtauto's daar doorheen kunnen, en niet over een brug. Is K. van mening dat de toekomstige

Is K. van mening dat de toekomstige brug zodanig gebouwd zal worden dat daar geen zware vrachtauto's over kunnen gaan? Of is hij geschrokken van het beruchte bordje op de orug van het Voorsche kanaal?

Vermoedelijk heeft K. niet berekend wat de kosten van een tunnel zouden zijn, en zo ja, dan heeft hij zich waarschijnlijk vergist door één nul te vergeten.

Aannemende dat de toekomstige vaste oeververbinding ruim ƒ i2i.0uO.C00 zal kosten, dan moet men toch rekenen dat de kosten van de tunnel met bijkomende werken niet ver van het tiendubbele vandaan zullen blijven. Neen mijnheer de Redacteur, het is

Neen mijnheer de Redacteur, het is niet eenvoudig om zondei'meer met een oplossing te komen, zonder nadere uitvoerige berekeningen en cijfers, gezien welke berekeningen, grondboringen enz. nodig geweest zijn bij de Directie van de Benedenrivieren met zijn staf van deskundigen om de juiste plaats voor de oeververbinding aan te wijzen. Daarna de zeer uitvoerige berekeningen en plannen die nu bij de Directie van het Rijksbruggenbureau met zijn Ingenieurs gemaakt worden, dan komt men tot de overtuiging dat zodra; wat we biimen korten tijd kunnen verwachten deze plannen openbaar komen, we daar weinig of niets tegen in te brengen zullen hebben. Tevens zal de plaats en hoedanigheid vermoedelijk wel anders uit vallen dan de meesten verwachten. Gezien bovenstaande toelichting die

Gezien bovenstaande toelichting die naar ik hoop voldoende duidelijk zal zijn, wekken wij uw lezers op om eendrachtig dit plan te steunen, daar het een levenskwestie is voor de GEHELE bevolking.

Laat U zich niet verleiden door enkelingen (lie deze plannen afkammen of tegenwerken, want op de keper beschouwd zijn dit meestal die personen welke de hun voor 90% vermeende eigen belangetjes in gevaar zien komen.

•Dit wil niet zeggen dat men geen andere plannen hebben mag. Maar als zij er eventueel zijn, breng ze dan naar voren gegrond op cijfers en berekeningen, en doe niet zoals Schrammetje soms in 'Eilandennieuws te veel mijmeren en Mijöaeraar in de Plakkeesche Nieuwsbode te veel schrammen.

Dankend voor uw plaatsruimte.

P. D. SIBLING „Geduld en Volharding" MELISSANT.


Een verkeer dat niet op de hoogte van zijn tijd is vßrarmt de streek, die er door bediend wordt.

Goede trekken communicatiemiddelen handel en welvaart aan. « »

In een streek ouderwetse verkeersmiddelen wijst op gebrek aan durf en initiatief van de bewoners. • *

• * Goede verkeersmiddelen vormen een kleine tegemoetkoming voor geografisch streken. afgelegen

Zorgt de Overheid er niet voor, of zijn er concessionarissen, die ontwikkeling in de weg staan, dan dient het particulier initiatief de hand aan de ploeg te slaan en niet belemmerd te worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

De vaste oever-verbinding

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's