Op hoog peil?
Men schrijft ons:
Flakkee dient een vergadering te beleggen van alle belanghebbenden om de huidige Verkeerssituatie te bespreken. Een vergadering schreven we op hoog peil. Dinsdag 27 November heeft die vergadering plaats gevonden. We hebben het verslag van die vergadering voor ons, zoals Eilandennieuws dat gegeven heeft. Tot onze spijt moeten we, afgaande op dat verslag constateren, dat aan het hoge peil dier vergadering nogal een en ander heeft ontbroken. Dat zelfs ambtelijke en persoonlijke gevoeligheden meerdere malen de vergadering hebben beheerst en dat men in de behandeling van de grote lijnen te kort is geschoten. Dat een burgemeester van de Overkant allereerst na de voorzitter het woord voerde lijkt ons minder gelukkig. Flakkee was hier samengekomen. Flakkee diende Flakkee's belang te dienen. Allereerst de Flakkeese eisen eni wensen te formuleren. En dan zo nodig en gewenst het overleg opnemen met andere door de R.T.M, bediende gebieden. Maar allereerst was het hier een Flakkees belang en de bescheidenheid had de burgemeester van Spijkenisse dienen te beletten als eerste woordvoerder na de voorzitter op te treden. De rede van de voorzitter kunnen we voor het grootste deel onderschrijven. Het was over het algemeen een juiste weergave van de feitelijke toestanden. Enige hartstocht en bewogenheid kunnen we aan deze rede, volgens het verslag, niet ontzeggen, maar dat deed aan de kwaliteit niet af en dat was overeenkomstig de inhoud niet misplaatst. De persoonlijke moot contra de Technische Ambtenaar bij de Rijkswaterstaat was minder gelukkig. Deze ambtenaar is niet te laken, zo hij de voorschriften in praktijk brengt. Het gaat niet over ambtenaren. De taestuurs- en regeringsapparaten. Provincie en Rijk zijn hier in het geding. Men gaat op een dergelijke vergadering de ambtenaren er niet bij betrekken. Die zijn slechts uitvoerders van wet en voorschrift.
Feitelijk moest men die ambtenaar dankbaar zijn in dezen zin, dat hij op de juiste tijd het verkeersprobleem heeft igeaccientueeröf waarmee Flakkee worstelt. Ook is het verzenden van ellenlange telegrammen met opneming van alle mogelijke functionarissen beneden de maat van de vergadering. Ons dunkt, dat een terminologie als Het eiland .Flateke© in al zijn (Organisaties en corporaties vergadert enz. enlz,, ligt meer in de Ujn, dan het noemen van alle nwgielijke berloepen. We moeten niet met een waslijst komen aandragen. En dan de behandeling' wan de eigenlijke kwestie? Flakkee heeft zich uitgesproken voor een brug. Daar moet niet meer aan getornd.
Daar moet niet meer aan getornd. Dat is af. Maar dat is een kwestie van tijd. En va,n veelzijdige arbeid. Ieder kan berekenen dat daar nog jaren mee heengaan. De brug. Waar? Aanleggen van toe- en afvoerwegen. Op Flakkee en aan de andere zijde. Een brug met B wegen als af- en aanvoerwegen helpt Flakkee niet afdoende.
Vasthondcn aan de brug. Maar vok)r de verwezenlijking zijn nog jaren nodig. Ondertussen raakt het verkeer geheel in de knoop en komt Flakkee in een impasse. Tot onberekenbare schade van geheel Flakkee. Daarin moet voorzien worden. Zeiker ©en tijdelijke voorziening. Voor 5, voor 10, voor 15 jaar? Niemand kan het zeggen. Maar de tijdelijke voorziening moet Flakkee met het verkeer op de hoogte van de tijd brengen. Ook de kleine man die aangewezen is op het gebruik van het rollend materiaal. De huidige concessionnair is daartoe niet in staat. Dan mag gevraagd worden dat allereerst de Provincie en het Rijk ingrijpt. Maar die renteloze voorschotten? Mogen van geen beslissende aard zijn
Mogen van geen beslissende aard zijn om ons eiland te onthouden wat we elders in ons land hebben. Een verkeersapparaat voldoende om de streek te dienen en te gerieven. Ook de kleine man. Dan staan er maar twee wegen open. Of de concessie intrekken en ze zelf ter hand nemen (Provincie en Rijk) Of de concessionaris in staat stellen het eiland behoorlijk te verzorgen.
Met aanschaffing van materiaal berekend voor deze tijd. Nieuwe veerboten, nieuw rollend materiaal, nieuwe pontons e.d. Maar dan ook een onmiddellijke voorziening. In binnen, of desnoods in buitenland zijn ze wel. Pontons - veerboten - modern rollend materieel. iGeld weggaoien omdat het maar van tijöfBlijke aard is en het overbodig is wanneer de Brug er is?
Geen sprake van. Dan is er voor het nieuwe materieel elders wel emplooi.
En de renteloze voorschotten? Pro memorie. Afschrijven voor eens en voor goed, zo dat nodig is. Voor andere dingen is in de loop der tijden al zo veel afgeschreven. En moet dan de onhoudbare Flakkeese verkeerssituatie terwille van die ongelukkige renteloze voorschotten maar bestendigd blijven?
Ons dunict Flakkee heeft ze al dubbel en dwars betaald. En met geld, en met tijdverlies en met ongerief en met ergernis.
En de kleine man? Die kan ook niet langer gebonden worden aan de rammelende, schokkende en heen en weer slingerende wagons. Die mogen ook wel eens wat meer comfort en gemak, zoals overal elders in ons land.
Een luxe wagen, zeker hij heeft de moeilijkheden van het veer. Maar de kleine man heeft ze van Ouddorp en de Plaat tot Middelhamis' (haven) en Hellevoet en tot Rotterdam visa-versa, gedurende 2% ä drie uur. Het grote doel de Brug staat num
Het grote doel de Brug staat nummer een. Een behoorlijke tijdelijke voorziening op de hoogte van onze tijd is niet nummer twee, maar urgent en de eis van het ogenblik, met volkomen handhaving van de Brug in een zo spoedig mogelijk verschiet. Niet de Brug als kapstok om alle mogelijke verkeersverbeteringen er aan op te hangen. Flakkee blijve aandringen bij Provincie en Rijk. Die lichamen moeten Flakkee uit de impasse uithelpen. H.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's