Technische School W. C. van as Middelharnis
In Hotel Spee te Sommelsdijk hield de Vereniging Technische School W., C. van As algemene ledenvergadering. Voorzitter van deze vergadering is burgemeester Rijniders, die ook het presidivmi voerde. Deze maakte gebruik van zijn openingswoord om een beschouwing te houden over de toekomst van de jonge Flakkeese ambachtslieden en over de kansen, die hen met deze school geboden worden. Tevens kondigde de voorzitter enige opmerkelijke en belangrijke veranderingen in onderwijs en outillage van de school aan. Er zal binnenkort weer tot vergroting en uitbreiding van gebouwen en werkplaatsen kunnen worden overgegaan. i
Toekomst jonge Flakkeese Ambachtslieden
De school, zo vertelde de voorzitter, wordt voor een aanzienlijk deel door het rijk gefinancierd, voorts door de gemeenten. Tallozen op het eiland hebben belang bij het technisch onderwijs. Zich bepalende tot de toekomst van de Flakkeese jongeren meende spr. dat deze er niet zo erg rooskleurig uitziet. Het rapport van het Econ. Techn. Instituut te Rotterdam geeft aan, dat Flakkee met overbevolking kampt, hetgeen werkloosheid tot gevolg heeft. Vele jongeren behoren momenteel helaas al tot de „overbodigen", omdat zij geen toekomst in de landbouwsector kunnen vinden als gevolg van rationalisatie en mechanisatie. Alleen in de industrie zit nog toekomst, voor een klein deel op het eiland zelf, voor overwegend deel elders in het land. En dus is de ambachtsschool zo belangrijk! Want de jongens kunnen zicli nu in ieder geval dicht bij huis voor de industrie bekwamen. Dat hier inderdaad aanzienlijke kansen liggen bewijzen de oproepen, die via het arbeidsbureau tot de Flakkeese bevolking worden gericht terzake industrieel werk. Men stelt zelfs huizen beschikbaar voor jonge Flaltkeese gezinnen. Maar steeds wordt de eis gesteld: vakbekwaam en... geschoold!! Daarentegen is vestiging van belangrijke industrie op het eiland zelf niet te verwachten.
Vervolgens behandelde burgemeester Rijnders een onlangs van de minister van Econ. Zaken verschenen nota terzake de ontwikkeling van arbeid eni ondei-wijs, waarbij de werkenden in drie klassen worden ingedeeld: de middelmatig ontwikkelden, de meer ontwikkelden en de vaardigen en ten derde degenen, die een vooraanstaande plaats kunnen innemen.
Door deze basisindeling laat men zich leiden bij het opstellen van nieuwe onderwijsplannen. Deze behelzen o.a. dat er een nieuw type onderwijs verschijnt met het eenvoudig voortgezet onderwijs (EVO). Dat zal worden gegeven na het 6e jaar basisonderwijs. En dit EVO komt juist in de periode, die ligt tus sen het basisonderwijs en het onderwijs aan de ambachtsschool. Het is dus voor deze school ook van grote betekeenis. Spr. behandelde ook het voortgezet lager onderwijs (VGLO). Kinderen, die dat volgen zijn meestal voor de ambachtsschool verloren, want als men van het VGLO komt kan men naar het land en wat verdienen! Maar natuurlijk is het verkeerd zo te handelen, zoals het ook verkeerd Is om te denken dat een kind genoeg geleerd heeft als het van de lagere school komt of als de leerplichtige leeftijd voorbij is. Gezien dit bezwaar van het VGLO heeft het bestuur gevraagd aan het EVO mede te mogen werken, overwegende dat na het EVO gemakkelijk de ambachtsschool gevolgd kan worden en dat een jongen, die een vak kent verder komt dan een alleen maar VGLO-ër.
Zich over de vergadering heen tot de Flakkeese ouders wendend vermaande spr.: „bezint wat gij met uw kind gaat doen. Kijk verder dan alleen maar naar de eerste jaren, waarin de jongen direct wat kan verdienen! Het gaat om het geluk van de jonge mensen en dat geluk is grijpibaar. De voorzitter kon mededelen, dat in
De voorzitter kon mededelen, dat inzake het boven geschetste, dat dus vergroting van school en outillage eist een principebesluit al gevallen is en dat het architectenbureau Meischke en Schmit te Rotterdam al plannen heeft uitgewerkt. Rijk en gemeenten zullen weer een belangrijke bgdrage leveren. Daarop zegde spr. dank aan directeur
Daarop zegde spr. dank aan directeur en leraren voor de goede zorgen, die deze aan het onderwijs besteden en aan de patroons die medewerken in het leerlingenstelsel. De vereniging gaat zeker veel en moeilijke arbeid tegemoet. Het aantal leerlingen moet omhoog. Dat is, in verhouding tot de totale bevolking en juist als gelet wordt op de toekomst, veel te gering. Het gaat hier niet om de school, maar om de opleiding en spr. betreurde het dat er op Flakkee te veel touwtrekkerij te bespeuren valt t.a.v. de scholen voor voortgezet onderwijs. De toekomst van de jongeren moet de doorslag geven, niet de school.
De secretaris van de vereniging, de heer A. Vis te Sommelsdijk, bracht het jaarverslag uit. Dit behoefde geen tegenspoed te vermelden, wel dat de verhoudingen in personeel en met het bestuur uitstekend zijn. Men bracht een bezoek aan de jaarbeurs en het machinepark van de school kon aanzienlijk uitgebreid worden, met draai- en schaafbanken, een compressor en dergelijke machines. Het bestuur is trots op de aanwinsten. De openbare lessen werden druk bezocht, de school telde 164 leerlingen en het was nodig er voor de avondschool twee nieuwe leraren bij te nemen. Met lof en dank gewaagde de secretaris van de activiteit van de directeur, die het geidaan kreeg, dat de belangrijke cursus voor autoherstellers aangehouden kon worden, nadat de minister had laten weten dat die moest verdwijnen.
De jaarrekening was in orde bevonden door de heren Van Heest, V^nBeek en De Koning, zodat de heer Van Beek de vergadering tot goedkeuring adviseerde.
Bij verkiezing van een bestuurslid op voordracht van de Flakk. Bestuurdersbond benoemde men de heer Joh. de Groot uit een voordracht, die als no. 1 de heer Joh. G. Aup^é en als no. 2 de benoemde telde. De heer De Groot hield zijn benoeming in beraad.
De aftredende bestuursleden, de heren Rijnders en Lambert, werden herkozen en in de vacature W. Knöps benoemde men de heer J. Taaie. Directeur Kamstra hield in deze ver
Directeur Kamstra hield in deze vergadering een inleiding over het ambachtsschoolonderwtjs, het totstandkomen van de school, de eerste jaren, de moeilijkheden, die men heeft gehad en die, welke men nu moet overwinnen. Onze maatschappij, aldus ongeveer de directeur, staat in een kentering. Er groeit iets nieuws en vooral het technisch onderwijs groeit. De maatschappij staat geheel in het teken van de techr niek.
Spr. herinnerde er aan hoe 49 jaar geleden de ambachtsschool na initiatief van het Nut werd opgericht en thans een der oudste van het Nederlandse platteland is. Spr. bracht hulde aan de grondleggers en aan het eerste personeel, dat het met salarissen van 8 ä 900 gld. zeker niet gemakkelijk heeft gehad.
Door de jaren heen waren er schommelingen in de aantallen leerlingen. De prijs van de „juiui" was beslist van Invloed op de curve, die het leerlingenbezoek uitbeeldt. Van de veranderingen in het onderwijs
Van de veranderingen in het onderwijs noemde spr. met name het verdwijnen van de 3-jarige cursus tengevolge van de economische crisis en het verlangen van de industrie. Het getuigt van de veerkracht van het nijverheidsonderwijs dat het zich niettegenstaande de beknotting kon vernieuwen en dat de schade kleiner was dan men verwacht had. Typisch was het zelfs dat overal het leerlingenaantal steeg. Thans heeft men bij het nijverheids
Thans heeft men bij het nijverheidsonderwijs: de idagschool met 2-jarige cursus, het leerlingenstelsel met eveneens 2-jarige cursus en tenslotte de avondschool, die vroeger slechts ter aanvulling diende. Alles bij elkaar stelt in staat de leerlingen geheel klaar te hebben voor hun vak als zij de dienstplichtige leeftijd bereiken.
De directeur vreesde echter dat de nieuwe voorstellen of plannen van de minister veel zwevend zullen maken. Spr. dacht dat men hier wel het VGLO zal krijgen, al noemde hij die vrees zeer persoonlijk. De directeur zei het technisch onder
De directeur zei het technisch onderwijs voor de streek onmisbaar te achten, mede omdat het vooral ten dienste staat van de economisch zwakkeren. Er zijn tal van ouders, die springen om. het diploma 2-jarige cursus. De nieuwe toestand zal zeker remmend zijn. Het enige moedgevende dat er in zit is, dat de ouders tegemoetkoming in reiskosten zullen kunnen krijgen. De avondschool wordt meest bezocht
De avondschool wordt meest bezocht door jongelui, die de dagschool al volgden, maar toch komen er ook nog wel „van de koude grond". Die zullen in de toekomst echter slechts 3-jarige cursussen hebben, alleen de allerbesten kimnen 5 jaar de avondschool volgen. Alles tesamen overziend meende de
Alles tesamen overziend meende de heer Kamstra dat er groot gebrek aan geschoolde arbeidskrachten zal ontstaan als de bedrijven hun volledige steun niet geven aan het nijverheidsonderwijs. Men vraagt nu eenmaal uitsluitend geschoolden! Spr. eindigde derhalve met het klemmend verzoek aan de bedrijven om de vakbekwaamheid te steunen en te stimuleren door alleen die jongens in bedrijf te nemen, die de dagschool volgen. Het gesprokene door voorzitter en di
recteur en het uit het jaarverslag naar voren gekomene leidde aan het eind der vergadering tot een geanimeerde bespreking, waarbij o.a. nog het onderwijs voor metselaars, de vergoeding in reiskosten en het contact met de lagere scholen ter sprake kwam. In zijn slotwoord herdacht voorzitter Rijnders de in de laatste tijd aan de school ontvallen bestuurders Gideon, Van Paasschen, Van Hemert en enkele dagen geleden de in de schilderswereld zeer geziene heer Tiemens.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 december 1951
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 december 1951
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's