Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kamer van Koophandel wijst de Minister op de verkeersnood op Goeree en Overflakkee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kamer van Koophandel wijst de Minister op de verkeersnood op Goeree en Overflakkee

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Dordrecht en Omstreken heeft zich in een breedvoerig request gericht tot de Minister van Verkeer en Waterstaat, gezien de verkeersnood van en naar Goeree-Overflakkee het knelpimt gaat vormen voor het eiland. De uiteenzetting is te lang om in extenso op te nemen, zodat we het voornaamste hieronder weergeven.

Het meest urgente vraagstuk in het gehele district

Aliei'eerst wijst de Kamer er op, dat het isolement van Flakkee een probleem vormt dat hen sinds jaar en dag bezig houdt. Zonder een spoor van overdrijvingmeent de Kamer te kunnen zegglen dat het thans het meest tirgente vraagstuk is in het uitgestrekte district. Geen ander gebied in Nederland valt aan té wijzen, waarvan men in 40 jaar tijds zó weinig ter verbetering heeft zien veranderen. Alleen zijn de veren Slulshaven-Dintelsas, Den Bommel-Numansdorp er bij gekomen, die, hoe nuttig ook, van secundaire betekenis zijn, daar het verkeer van en naar Flakkee goeddeels aangewezen blijft op het R.T.M.-veer Middelhamis-Hellevoetsluis. De frequentie van dit veer is alleszins redelijk, met dagelijks 17 vaarten in beide richtingen. Dan wordt een statistiek overgelegd

Dan wordt een statistiek overgelegd van het door deze schepen verwerkte vervoer, waarin de toename van he auto-verkeer duideUjk uitkomt. Het veer Hellevoetsluis-Middelharnis vervoerde in 1939 9.274 auto's en in 1950 59.476 veer Numansdorp-Den Bommel in 1939 7.263 en in 1950 plm. 23000; veer Dintelsas-Sluishaven in ^€939 9.206 en in 1949 20.836 auto's.

Wat- de betekenis van de veerverbindingen voor de afvoer van de landbouwproducten van dit zeer overwegend agrarische gebied is, kan niet duidelijker uitgedrukt worden dan dat van de in 1947 van dit eiland verzonden 240.000 ton gewassen van allerlei aard niet minder dan 115.000 ton of 48% per auto, dus over de veren, werd getransporteerd naar de vaste wal.

Veertarleven een zware belasting! Dat de overzetgelden een zware belasting voor het bedrijfsleven vormen, wordt in een overzicht van de tarieven aangetoond, waarbij een vergelijking wordt getroffen met de tarieven veerboot Zierikzee-Katseveer, (die zo men ziet stukken goedkoper zijn. Red.)

M'hamis-Hellevoetsluis Den Bommel Numansdorp en veer Sluishaven Zierikzee-Katseveer Retour 2e klas 1.15 1.10 1.60 Perfl. auto 5 iitpl retour Ie kl. 7.70 6.60 3.20 Vrachtauto auto 2 ton retour 2de klas 9.95 9.10 4.60 Idem 5 ton 12.75 11.60 4.60 Tractor met oplegger 15.95 17.20 5.60

De vertraging door het wachten, het op- en afrijden kan per auto gemiddeld op een uur gesteld worden, zodat met de vaart mee er per auto een tijdverlies IS van 1% uur per auto.

IS van 1% uur per auto. De verkeersbehoefte van Flakkee is groot en neemt snel toe. De huidige verkeers-outillage vertraagt het snelvervoer en wat erger is remt de economische ontwikkelinig van het eiland. Uit tellingen op de Barendrechtse en Thoolse brug — die in de missive worden aangegeven — wordt de minister er op gewezen, dat daar vijfmaal zoveel verkeer viel te constateren als op de veren, waaruit blijkt dat de ontwikkeling wordt tegengehouden en bedreigd. Met voorbeelden wordt aangetoond, dat de veerverbinding op zichzelf reeds een handicap voor de economische ontwikkeling van Flakkee vormt,^ nog geheel geabstrobeerd van de dynamische factoren, die over de gehele linie de onhuodbaarheid van de huidige situatie steeds duidelijker aan het licht brengt en schrijnender doet gevoelen.

De meest definitieve oplossing van het probleem zal ook hier de beste blijken, nl.: een vaste oeververbinding

Medewerking van Rijk gevraagd het

In afwachting daarvan blijken vergaande tijdelijke maatregelen nodig; als zodanig beschouwt de Kamer niet de vergroting van het nuttige dekoppervlak van één der veerschepen. Als aanvullende maatregel is zij welkom maar een werkelijke verlichting wordt slechts verkregen door het in exploitatie brengen van een moderne veerboot.

Nieuwe grote veerboot noodzakelijk Ongetwijfeld zal de bouw van deze boot een zeer aanzienlijk bedrag vergen. Hiertegenover mag dan echter gesteld worden, dat het bedrag, dat door het eüand in de laatste vijf jaren aan motorrijtuigenbelasting is betaald, veilig op f 600.000.— kan worden gesteld. Aangezien het eiland geen enkele kilometer rijksweg heeft, zou deze tegemoetkoming zeker geenszins ongerechtvaardigd zijn. Natuurlijk zal een modus gevonden moeten worden met de R.T.M, die uiteraard noch de bouw noch de afschrijving op deze tijdelijke uitbreiding van haar vloot uit eigen middelen kan zeer is onze Kamer echter van mening, dat het verkeersbelang tussen Flakkee en „de overkant" nimmer door een particuliere maatschappij ten volle gediend kan worden. Men moet een in totaal sluitende exploitatie verkrijgen door tariefstellingen op de veren, die aan een normale ontwikkeling van het verkeer in de weg staan. Zeer terecht heeft daarom de Provincie Zeeland het „interinsulaire" verkeer in haar gewest aan zicK gehouden. De vergelijking van het veertarief Zierikzee-Katseveer met die op de Flakkeese trajecten, spreekt in dit opzicht duidelijke taal. Nu dus van de R.T.M. op eigen kracht de oplossing uit de steeds acuter wordende verkeersimpasse niet kan en mag worden verwacht, is alle hoop op Uwe Excellentie gevestigd. Het is dringend tijd, dat het Rijk thans zijn volle medewerking verleent om op de kortste termijn tot een, althans voorlopige, oplossing te komen. De huidige toestand kan niet langer bestendigd blijven en een oplossing kan niet bereikt worden, zonder volledige daadwerkelijke medewerking van de Rijksoverheid. Een spoedige persoonlijke oriëntatie ter plaatse mogen wij Uwe Excellentie dan ook wel zeer dringend aanbevelen.

Het bruggetje o-vea- het Voomse Kanaal Ongeveer een maand geleden werden de moeilijkheden voor het Flakkeese Bedrijfsleven nog weer verergerd door de uitoefening van controle op het voorschrift, inzake de maximum asdruk van 3.4 ton op de brug over het Voomse Kanaal bij Hellevoetsluis. Daar alle voertuigen komende van of gaande naar de -veerboot deze brug moeten passeren, kan een dergelijke maatregel, hoe noodzakelijk op zich zelf ook, er niet toe bijdragen, de indruk te vestigen, dat in de verkeersnood van het eiland bij Waterstaatsautoriteiten een voldoende inzicht bestaat. Bestond dit inzicht wel, dan zou een dergelijke maatregel niet zijn genomen zonder dat tevens zorg was gedragen, dat de mogelijkheid van passage van het kanaal door een tijdelijke oplossing behouden bleef. Wij halen dit vooi^al slechts aan, om Uwe Excellentie te overtuigen, van de dringende noodzakelijkheid van doortastende maatregelen, opdat eindelijk een verbetering in de verkeersimpasse, waarin het eiland Flakkee verkeert, wordt verwezenlijkt.

Export van oesters

De -vraag naar oesters is nog heel goed. De export is zeer bevredigend. België neemt veel af. Ook Engeland vraagt veel, al zijn het dan bijna geheel Franse oesters. Een proef .van Zeeuwse oesters is nu ook weer genomen. Alleen Frankrijk, dat voor de zoveelste keer veel beloofde, is nog niet afgekomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 december 1951

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Kamer van Koophandel wijst de Minister op de verkeersnood op Goeree en Overflakkee

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 december 1951

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's