De Ford - Automobiel van morgen
FORD 195 - X
Is er momenteel wel één industrie in de wereld, naast die van de vliegtuigen, die zo op de toekomst is ingesteld als de automobiel-industrie ? Jaarlijks worden de modellen gracieuzer van vorm en lijn, de motoren worden steeds technisch verbeterd en ondanks dit alles is men nog steeds niet tevreden. Nog luxueuser, nog technisch-volmaakter zullen in de komende jaren de automobielen worden. Zal het nog zo ver komen, dat atoomvoortbewegingskracht iets heel gewoons zal zijn en dat men over de toonbank een pakje, hermetisch gezegeld, krachtstof voor automobielen kan krijgen? Niemand durft zich aan voorspellingen te wagen.
Het is dus vanzelfsprekend, dat ook de Ford Motor Company in Dearborn niet stilzit en dit getuigt dan ook de verschijning van de „Ford Contmental Model 195 — X". Een wagen, waarin welhaast alle mogelijke snufjes zijn verwerkt, zoals een dictafoon, een telefoon e.d. terwql ook' op motorisch gebied iets geheel nieuws^ is gecreëerd. De motor die in dit öieliwe model is geplaatst, wordt vergeleken met de modernste krachtbron in het verst gevorderde ontwikkelingsstadium. Door de toepassing van aluminium en magnesium alliages in hoge mate, is het mogelijk geworden tot enorme krachtsopvoering te komen. Als een speciaal kenmerk van deze motor wordt ook genoemd een nieuwe „Turbo-dyne" hoge compressie verbrandingskamer, die met brandstoffen van een hoog octaan getal een verbazingswekkend groot vermogen geeft. Wat bg dit model ook zeer de aandacht trekt, is de carrosserie met half-glazen kap, welke laatste men bij mooi weer door slechts een druk op de knop op het dashboard in de achterkap kan laten verdwijnen.
Het ligt niet in de bedoeling binnen afzienbare tijd deze nieuwontworpen wagen, waarvan wij hier een foto afdrukken, in productie te brengen. Men beschouwt deze proefwagen als een laboratorium voor de creatie van nieuwigheden, die op de m productie zijnde wagens hun toepassing zouden kunnen vinden. Dit verklaart, dat men deze wagen „195 — X" heeft genoemd, omdat men het tijdstip waarop men werkelijk tot productie van dit model zal komen, nog niet weet. Zou dit echter toch nog voor 1960 liggen?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 februari 1952
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 februari 1952
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's