Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rondom de Landbouwschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rondom de Landbouwschool

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Is al enige jaren geleden, dat op een morgen, juist tegen de tijd, dat de lessen een aanvang zouden nemen, een landbouwer de school binnentrad, die op onze vraag wat hij verlangde, de wens te kennen gaf, even iets tegen de jongens te zeggen. Aangezien wij deze landbouwer zeer goed kenden — twee zijner zoons waren leerling der school —• gaven we hem graag onze toestemming. Toen de jongens hun plaatsen hadden

Toen de jongens hun plaatsen hadden ingenomen, sprak deze vader ongeveer als volgt: Ja, mijnheer, ik ben vanmorgen om zes uur op mijn land, dat aan de weg naar Nieuwe Tonge gelegen is, aan het werk gegaan, en dan is het de gewoonte om een uur of half negen even te rusten en een meegenomen boterham, op te eten. Toen ik deze lag te nuttigen, kwamen een stuk of vier jongens voorbij gefietst, met een schooltas op de bagagedrager, waarschijnlijk dus leerling'en van één of andere school. Ze waren zeer luidruchtig en uitgelaten, terwijl één van hen mij toeriep: „Zo, luie smeerlap, lig je je pens weer vol te douwen".

Ik liet ze rustig doorfietsen, maar even daarna heb ik mijn fiets genomen en ben ze achterna gereden, om te zien waar deze jongens bleven. Ze sloegen het hek van de Landbouwschool in en wfl kunnen dus aannemen, dat ze hier voor ons zitten. U zult met me eens zijn, mijnheer, lui ben ik van morgen niet geweest, ik heb al een schoft gewerkt, en zal waarschijnlijk dus vroeger opgeweest zijn, dan deze knapen. En als ik nu goed kijk, dan geloof ik, dat hij die mij vanmorgen voor luilak uitschold, zelf lui is. Hij zit hier tussen mede leerlingen, die allen zeker een hoofd kleiner zijn, dan hijzelf, en ik magdus veronderstellen, dat hij in deze klas één van de oudsten is. Wanneer hij dus wat harder had gewerkt, dan zou hij zeker een klas hoger hebben gezeten (Namen werden niet genoemd, doch wij begrepen dadelijk, wie de dader was, en onze landbouwer sloeg spijkers met koppen.)

Dan wilde ik nog dit opmerken, aldus ging hij verder. Ik ken jullie vader en moeder niet, maar als ik jullie zo aanzie, mag ik zeker veronderstellen dat dit zeer nette eerbare, fatsoenlijke mensen zijn. Ze laten jullie 's morgens naar school gaan, en weten natuurlijk niet, wat je onderweg uitvoert, Wanneer je zulke lelijke taal gebruikt, als daarnet tegen mij, dan zou ik kunnen veronderstellen, dat je ouders ook ruwe mensen waren. Begrijp je nu niet jongens, dat je met zo te handelen, je ouders te kort doet. Jullie houden toch van je vader en moeder?

Ik zou je aanraden, voortaan bij het geen je doet of zegt, als je naar school gaat, je eerst af te vragen: Hoe zouden vader of moeder het vinden?

De gehele klas had aandachtig zitten luisteren en wij zijn overtuigd, dat het gesprokene op de jongens diepe indruk maakte. Wij dankten daarom onze paedagoog hartelijk voor de moeite, die hij genomen had, door van zijn land naar school te fietsen om onze leerlingen zo'n goed gemeende les te geven.

Bovenstaand voorval kwam ons in de gedachte, toen -wij zoeven in één onzer plaatselijke bladen een artikel lazen over de baldadigheid der jeugd. Teneinde hierin verbetering te brengen wordt in dit artikel ook een beroep gedaan op de paedagogische talenten van het onderwijzend personeel der verschillende scholen, We zijn er van overtuigd, dat allen, die het onder-wijs, in welke vorm ook, dienen, zich gaarne en altijd zullen willen geven, niet alleen om de leerlingen iets wijzer te maken maar ook en misschien vooral om mee te werken aan hun opvoeding tot goede burgers der maatschappij.

Naast de ouders en in samenwerking met hen kan de school in dezen zeker goed werk verrichten.

Wanneer de baldadigheid bedreven wordt door de schoolgaande jeugd en ouderen, die getroffen worden door deze baldadigheid, of die zich ergeren aan iiet optreden der jongens, zouden de moeite willen nemen, zoals bovengenoemde landbouwer deed, uit te zoeken, welke school deze jongens bezoeken en het onder-wijzend personeel op de hoogte te stellen, dan zijn wij er van overtuigd, dat de invloed van de school op het optreden der leerlingen buiten de school, zeker groter en effectiever zou zijn. Ook in dit opzicht kan de samenwer

Ook in dit opzicht kan de samenwerking tussen burgerij en school vruchtdragender -gemaakt worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 februari 1952

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Rondom de Landbouwschool

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 februari 1952

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's