Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wielbalanceer-apparaat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wielbalanceer-apparaat

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Firma Witvliet (Ford Garage) heeft een Wielbaianceer-apparaat aangeschaft, waarmee automobielen statisch en dynamisch kunnen worden uitgebalanceerd.

Wat betekent statisch en dynamisch uit balans zijn ?

Statisch uit de balans: Het gewicht van het wiel is niet gelijkmatig om de draaiingsas verdeeld. Kan zo een wiel vrij ronddraaien, dan zal het zwaarste iiunt naar beneden zakken. Gedui'ende het rijden zal het wiel de neiging vertonen om op het wegdek te slaan. Valt het toerental samen met het trillingsgetal van de veren, dan kunnen bij critieke snelheden zeer krachtige trillingen optreden. Dynamisch uit de balans. Het wiel is

Dynamisch uit de balans. Het wiel is in statische balans maar niet in dynamische balans. In dit geval is het gewicht ten opzichte van as — zoals boven verme'd — gelijkmatig verdeeld, maar niet ten opzichte van zijn verticaal wentelingsvlak. Dit zal tot gevolg hebben, dat het wiel bij elke omwenteling afwisselend naar rechts en naar links wordt geslingerd (shimmy). Hoe groter de snelheid van het wiel des te heviger zullen deze krachten worden. Deze twee krachten komen gewoonlijk gecombineerd voor en veroorzaken, afgezien van een moeilijke besturing van de wagen, een abnormale slijtage van de banden en de gehele voortrein.

Het uit balans zijn van de wielen kan worden gecorrigeerd door het bevestigen van loden gewichtjes van bepaalde zwaarte op de velgranden. Deze gewichten hebben een aangegoten klem en viTorden op de velgrand met een hamerslag vastgezet. Het balanceer-apparaat (waarvan U in de advertentie een afbeelding- ziet) dient om de plaats en de zvv-aarte van het benodigd gewicht of gewichtjes te bepalen.

Het wiel wordt aan het apparaat bevestigd, de stroom ingeschakeld, waardoor het in een snelheid van 110 tot 120 km wordt rondgedraaid. Eerst dynamisch en daarna statisch wordt het uitgebalanceerd v/aarbij dan precies wordt aangegeven waar de loden gewichtjes moeten worden bevestigd.

Voor onze perswagen hebben we er een proef mee genomen, waarbij de gemakkelijke bestuurbaarheid direct opviel. Door de verkregen gelijkmatigheid worden trillingen voorkomen en heeft men ook minder slijtage aan de banden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 februari 1955

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Wielbalanceer-apparaat

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 februari 1955

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's