Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In Het Zicht Van De Lange Jan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In Het Zicht Van De Lange Jan

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

I De kracht Gods en de wijsheid \ Afgoderij hij het kerstfeest Rondwarende demonen Gods

die uitspraak „. vorige week Bét je wel terug Bmen. Wat een Ikunde en ver- ^rring op gods- ^nstig gebied! „De Hervormde Kerk" werd |zegd:„Dezwak- |id van God en i dwaasheid van Éd, dat is Jeh." Als Paulus It nog eens had Innen horen! Die ostel heeft het de eerste brief aan de Corinthiers it over de zwakheid en de dwaasheid God, maar over de prediking van , kruis. En die prediking is naar het •deel van de Joden maar zwak en heidenen vinden het dwaas. Dat -akke en dat dwaze, zegt Paulus, is >rker dan de mensen. Wij prediken iristus, de kracht Gods en de wijsid Gods. Dat is wat anders dan te zfegen: die zwakheid van God en die dwaasheid van God, dat is Jezus. Hoe f t men er bij!

f 1 dan gaat het in dat blad nog veren wij lezen: „De mensen zoeken een nieuwe liefde, waarin het geheim leeft van respect voor de ander. Van zelfrespect ook. De mensen zoeken een nieuwe manier van leven. Niet eng en begrensd door versleten tradities. Maar royaal en vrijuit. Jezus is de nieuwe liefde." Ik zal verder niet citeren, want het

Ik zal verder niet citeren, want het is al „mooi" genoeg. Die nieuwe liefde is dus Jezus, de dwaasheid en de zwakheid van God. Door deze uitspraken wordt Christus naar beneden gehaald. Dat is de nieuwe aanpak, de aanpak van respect vcwr de ander en nog zelfrespect bovendien.

WIJ gaan hard op -weg om God en •istus naar omlaag te halen. Alles •dt zo nietig en klein. In het gebed _^ven we al te doen alsof men tegen een gelijke van ons spreekt. De Komst van Christus in het vlees wordt lief en vriendelijk voorgesteld en men heeft het over een kindje in een kribbetje en een stalletje.

Wat zegt Maria, de moeder des Heeren, fr van? „Want grote dingen heeft aan mij gedaan Hij die machtig is en heilig is Zijn Naam. Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm." En wat sprak Zacharias? „Geloofd zij de Heere, de God Israels, want Hij heeft bezocht en verlossing teweeg gebracht zijnen volke en heeft een hoorn der zaligheid voor ons opgericht in het huls van David zijns knechts." Een hoorn is een teken van kracht! En dan tenslotte Simeon? „Een licht tot verlichting der heidenen en tot heerlijkheid van uw volk Israël."

Christus is het licht, zo groot en schoon. Zijn stem is als een stem van vele wateren en Zijn gemeente is een schare die niemand zich kan tellen! Hoe durven we te spreken van Jezus als de zwakheid en de dwaasheid van God?

Alles wordt zo scheef getrokken en het begint al bij de kinderen van de kleuterschool. Ik ben er niet bij geweest, maar ik heb me laten vertellen, dat een meisje, dat Maria heette, met een popje in haar arm op het toneel moest verschijnen! Is dat voorlichting geven aan kinderen, die alles slikken wat de juf zegt? Het is pure afgoderij bedrijven.

Het kan best zijn dat de moeder van het kind niet precies wist wat er stond te gebeuren, maar toen ze het zag, heeft ze haar kind niet geroepen om mee te gaan naar huis? Ik meen dat ze bleef zitten. Het wordt zo gauw goedgepraat, door te zeggen: het is maar voor kinderen; alles wordt kinderlijk opgediend.

Maar ondertussen wordt er in de kleine kinderharten een voorstelling gegeven, die moeilijk uitgewist zal kunnen worden.

Laat dan de kinderen liever hosanna roepen, zoals bij Jezus' intocht in Jeruzalem. Toen heeft Christus tegen de Farizeërs gezegd: „Hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?"

Als het overdenken van de geboorte van Christus moet ontaarden in een spelletje, een afgodisch spel, is het beter helemaal niet aan kerstfeest te doen. Was Calvijn voor de uitwassen ook bang misschien? De grote hervormer preekte achter elkander de hele Bijbel door. Op eerste kerstdag, zo wordt verteld, zette hij de lezing van Leviticus onverstoorbaar voort. Paulus heeft gewaarschuwd voor de geestelijke boosheden in de lucht en ik vreesdat er steeds meer demonen rond gaan varen in deze tijd, die bijna totaal is vermaterialiseerd. De hoge waarden worden naar beneden gehaald; het lichaam staat op de voorgrond en de geest van de mens is op non-actief gesteld.

Openlijk wordt er gezegd, dat God dood is. Als daar mensen naar luisteren is het hek van de dam. Dan durft Dorothee SöUe ook wel zeggen: „Als Jezus nu zou leven, zou hij 's morgens niet bidden, maar het ochtendblad lezen."

Dat schijnt die mevrouv/ gezegd te hebben.

Is het dan een wonder dat de mensen overal een vraagteken achter gaan zetten, achter alles wat met God en Zijn heilig Kind Jezus iets heeft te maken?

Het is een vreselijke tijd, waarin onze kinderen zijn geboren en groot moeten worden. Zal er nog geloof op de aarde zijn als Christus wederkomt?

Zwerver.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1967

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

In Het Zicht Van De Lange Jan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1967

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's