Regionale Verkeersmiddag in Ooltgensplaat
i )ver onderhoud van wegen; klachten over onveiligheid op die wegen
tadjr auspiciën \an de contactcomvoor Verkeer Zuid Holland is [ddag in „'t Centrum" te splaat een regionale verkeersgehouden. Een groot aantal geiBTO^n onder wie de Commissaris der miMgin Mr. Klaassesz., Dr. K. Eysink, I van G.S. van Zuid Holland, de geeentebesturen en andere bestuurderen Inden op deze oriënterende böeen- Timst worden welkom geheten, [jt is — zoals Mr. Klaassesz in een jd tereclit opmerkte — een [ardige middag geweest. Het begejubel en gezang en eindigde itseiyke moeiiykheden en wrijf-
In zijn inleiding over „weg en weg- Ibruiker op Goeree-Overflakkee" es Mr. L. J. den Hollander te Midilhamis erop dat tot voor de opehg van de brug de bevolking was (heerst door de verkeersonmogelijk- den. Men voelde zich opgesloten in " l^ööi' ^^^ °^ ^^ P^^^ ^^^ werd ge- end omdat men geen deel had aan i stormachtige ontwikkeling van het ftionale maatschappelijk leven. „De 5eien zijn nu afgeschud en de Flakfeese bevolking en het bedrijfsleven Iroopt de mouwen op om de achterand in te halen" aldus Mr. den Holnder. Spr. vond de brug een beeld Ml waarachtige moderne kunst, met 0P^"i"S daarvan is de situatie revo- itionair gewijzigd. Hij bekende jubend over de brug en zingend over de revelingendam te rijden! Alle verlangens zullen bevredigd zijn
Alle verlangens zullen bevredigd zijn adat de Volkerakdam en de Haringiet dam gereed zullen zijn. Met grote waardering sprak Mr. den ollander over het onderhoud van de rov. wegen; de Prov. Waterstaat heelt k van de bevolking gestolen door I wegen reflectoren aan te brenprees spr. de nimmer aflader van de kantonniers. Tegenlaangehaalde pluspunten stelde ol aan doden en gewonden die Flakkee betaald moest worden, chauffeurs en de rest van de zagen zich vanaf primitieve Bgen met een autosnelweg ge- ^MÉeerd. Of zij wilden of niet H|^^ ^y ^^^^ w^S kruisen waarop ^^^^eer zich met een voor hen onp snelheid beweegt; het was spr. praktijk gebleken dat velen de rsteken op de manier zoals die ' werd gepropageerd. Mr. den beklemtoonde dat ongeluknijdelijk zijn zolang met gese kruisingen wordt volstaan.
argument dat viaducten te ' zijn betekent dat men mensenis niet meer dan een bepaald &g in geld waard acht, om vijf BJoen te besparen zouden we er •jsar 5 mensenlevens voor over febben; wij hechten niet meer waaraan het leven van de mens dan > bankrover die voor 1 miljoen de ' Sèr neerschiet" zo beschuldigde
bevordering van de veiligheid spr. het noodzakelijk de bevolde techniek van oversteken en ^'heidschatten te leren. De kanton echter zou bij voorwaardelijke straf n het nemen van verkeerslessen op unnen leggen. Ook snelheidsbeperking chtte spr. van groot belang. Spr. vond at bij de aanleg van wegen te weinig "*^"'"S is gehouden met de beperkte ^^'^'^e^rngsvermogens die uit de con- tructie van de auto voor de bestuurer voortvloeit. Ook maakte hij bezwaen tegen het planten van bomen vlak angs de wegen. Fietspaden op Westmkkee vond spr. dringend noodzake- fc^en hij betreurde het dat de buiten en door de Dijkring voor het ver- P zijn afgesloten. Voorts betreurde \ het zeer dat de Provincie door het Ue duin bij Ouddorp een breed pad '^t ^^'^^"^ ^" brommers aanlegt. '^^ ^®S '^^ bromfietsers zich liever p de buitendijk uitleven; men is ech- [^ bang voor een druppel olie op het K^®" ®" ^^* schenden van het duinKsch'ap en het naar de stilte hunrende mens beroven van zijn laatste oevluchtsoord schijnt minder erg te ijn".
Tenslotte sprak Mr. den Hollander de vens uit dat bij verbetering van de wes»! in Ouddorp rekening wordt geouden met het besloten karakter van eze streek waarin geen grote vereerswegen passen. „Ouddorp is het ietisje van de Gouden Delta-Zalm en Mërin hoort geen zware verkeersring, » hoort eerder in een varkenssnoet" OKOogde hij. Spr. vond het onredelijk wt bij de tolbrug geen retours of veelttenkaarten worden afgegeven. De rug ligt er en de kosten zijn bij pas- eren van 10 of 1000 auto's gelijk. Als tarieven gehalveerd zouden worden °" i^aar spr. meende het verkeer verubbelen en de opbrengst gelijk blijven n de brug zou meer aan haar bestem- ™ng beantwoorden.
Dhr. H. Stuurman, hfd. van de Technische Dienst van het Waterschap de Dijkring Flakkee sprak over het gebruik van quartiaire en tertiare wegen nu en in de toekomst. Na een verhandeling over het ontstaan van deze wegen wees spr. erop dat eerst in 1954 het onderhoud van de quartaire wegen werd gesubsidieerd. Op Flakkee zijn genoemde wegen voor het overgrote deel in onderhoud en beheer van de Waterschappen.
In de praktijk kwam het er op neer dat de subsidie ƒ 180,— per km weg per jaar bedroeg mits de onderhoudskosten meer dan ƒ 400,— hadden bedragen. De Prov. vroeg en vraagt van de onderhoudsplichtige een vergoeding van ƒ 600,— per jaar als afkoop van het onderhoud van een quartaire weg die tot Provinciale weg gereconstrueerd werd. In het verloop van de vergadering bleek dat deze vergoeding niet meer geheven zal worden.
Dhr. Stuurman kon uit eigen waarneming verzekeren dat praktisch alle quartaire wegen in Ouddorp en in mindere mate al deze wegen op het eiland een belangrijke functie in de recreatie hebben.
De subsidie die de ingevolge wet financiering wegen wordt gegeven voor verbetering en onderhoud van die wegen welke van meer dan lokaal belang zijn en/of van belang zijn voor de recreatie zou — aldus dhr. Stuurman minstens OO'/o moeten bedragen. De wegen moeten een breedte van 4 a 5 meter verkrijgen, met een bermbreedte van 2 a 3 mtr. Ook een goede fundering bestand tegen vorst en opdooi is gewenst. De subsidie voor reconstructie tot voormelde afmetingen dient zeer hoog te zijn willen de resterende kosten voor de wegbeheerder betaalbaar zijn; het zal plm. 80 a 100.000 per km gaan kosten!
De toekomst.
Dhr. Stuurman wees voorts aan dat de plaatsen waar in de toekomst in hoofdzaak gerecreëerd zal worden n.1. langs de waterkant alleen door quartaire wegen bereikbaar zijn. Tot de verbetering van die wegen en de aanleg van parkeergelegenheid zullen de wegbeheerders door de Overheid financieel in staat gesteld moeten worden, omdat het zeker niet tot de taak van een Waterschap behoort de recreatie op eigen kosten te bevorderen. Oude punten waar de recreatie zich concentreert zullen waarschijnlijk tertiaire wegen met een breedte van minstens 6 meter noodzakelijk blijken waarbij de vraag rijst of de bestaande subsidieregeling geen herziening behoeft.
Dhr. Terluin, directeur van de Provinciale Waterstaat in Z. Holland sprak over het onderwerp „Verkeer tussen dam en brug". Spr. schetste hoe hij de ingebruikname van de brug in juli 1964 Flakkee werd geïntegreerd bij het vaste land, in de weekenden liep de verkeersfrequentie op van 700 tot 1700 voertuigen. Voor de opening van de brug was de verkeerspiek op zondag op de grafiek naar beneden gericht doch na de opening was de piek op de zondagen in het recreatieseizoen sterk naar boven gericht; na het zomerseizoen kwamen de Flakkeese wegen 's zondags weer tot rust. Na de opening van dam en Oosterscheldebrug, liep de verkeersfrequentie op tot 2800 voertuigen per dag.
Dhr. Terluin gaf een vergelijijk met de Groene Kruisweg en de Fortuinweg, resp. is het verkeer daar opgelopen dat 20782 en 3000 eenheden per werkdag. Spr. concludeert daaruit dat op Flakkee zeker nog geen noodsituatie aanwezig is. Bij het verkeerstelpunt bij Achthuizen werd een werkdaggemiddelde van rond de 6000 geregistreerd. De zaterdagtoppen liepen op tot ruim 10.000 per dag, het zondaggemiddelde bedraagt ongeveer 9000. Bij de teller tussen Melissant en Stel
Bij de teller tussen Melissant en Stellendam bedragen deze cijfers resp. 3000 een zaterdaggemiddelde van 4000 en 4500 en een zondagsverkeer tussen de 3000 en 3500. De Lorredijk een tertiaire weg, laat een hoogste frequentie van nog geen 1100 zien. Uit een bespreking over de aanleg
Uit een bespreking over de aanleg van de nieuwe Provinciale weg van Middelharnis bleek dat daarin meerdere viaducten zijn geprojecteerd. Deze weg krijgt een allure van een autosnelweg. Wat betreft de weg vanaf de Haringvlietbrug naar Oude Tonge daar zal het Rijk een kruisingsvrije weg projecteren.
De Langeweg bij Ooltgensplaat -^ spr vond het niet meer dan een polderweg zal worden verbeterd al heeft het nie de hoogste urgentie. Daarentegen vond dhr. Terluin de weg naar de Sluissehaven te mooi, hij kan echter dienstig zijn als de Dijkring zich over het har strijkt en de weg langs de buitendijk openstelt.
De weg van het Dirkslandse Sas naa Herkingen noemde spr. een erfstuk de I vaderen, hij ziet er netjes uit maar za
voorshands niet verbeterd worden. Hoe het verkeer zich zal ontwikkelen hangt af van de toename van het eigen verkeer, er zit op Flakkee een goede groei in — 131 auto's per 1000 inw. — wordt voor Nederland tussen 1968 en 1970 bereikt.^Het zal ook afhangen van het bezoek aan de overkant. Flakkee heeft veel te bieden al verwacht spr. dat ze komend van het eiland de dam over het Volkerak nemen om de tol te ontwijken.
In de toekomst zullen rond de Grevelingen 500.000 mensen kunnen recreëren zonder elkaar te hinderen. Zowel de recreatie als het verkeer zullen geleidelijk aan groeien.
Vanaf de recreatiecentra zijn twee rijstroken beschikbaar, die kunnen elk per uur 2000 motorrijtuigen verwerken; in 2 uur is dat 8000 waaruit volgt dat in 2 uren zo'n 25 a 30.000 personen kunnen worden afgevoerd. Deze centrale wegen lenen zich tot verdubbeling; ten zijner tijd zal een dubbele strook heel hard nodig zijn; ook zal het openbaar vervoer moeten worden opgevoerd.
Spr. besloot met de hoop dat ons eiland zich niet enkel in de dynamiek van het vasteland zal schikken maar er zich ook in thuisvoelen. Discussie
Het was te voorzien, dat hierop een groot aantal vragen zou losstormen. De heer Joh. Mol, georganiseerde landbouw, vreesde schadelijk doorsnijdingen van de landbouwgronden en vroeg of de landbouw zelf hierin betrokken kan worden, zodat men een en ander niet onverwacht en te laat voorgeschoteld krijgt. De heer Terluin heeft hierop gezegd, dat met de meeste omzichtigheid tewerk wordt gegaan en dat de plannen op het eiland zelf gemaakt worden. „Heb oog voor onze moeilijkheden, wij liebben het voor de uwe." De heer P. D. Sieling, Kamer van Koophandel, hoopte dat het Rijk voor het onderhoud van de wegen op Goeree-Overflakkee meer vergoeding zal geven, zodat de landbouw, die de tertiaire wegen gebruikt, wat minder lasten zou hebben. Hij wilde dit zien tegen het licht van de verkapte subsidies in Frankrijk.
Dr. G. Stoel, Flakkeese Gemeenschap, had het niet begrepen op het bromfietspad door de duinen. Hij noemde het een onzalig project. De heer, J. A. van Nieuwenhuijzen, gemeenteraadslid Oostflakkee had het oog gericht op de slikken in de nabijheid van de Haringvlietbrug, dat een prachtig terrein zou zijn voor recreatie en forensen woongebied. Hij drong er op aan, hiervan vooral kennis te nemen.
e Burgemeester W. M. van der Harst was niet erg te spreken over de afhandeling van het project, de afsluiting van genoemde slikken door een verbinding tussen het Hellegatsplein en Ooltgensplaat, waardoor niet alleen de bevolking van Ooltgensplaat, maar vooral de vreemdeling gebaat zou zijn, ook in verband met industrievestiging." De plannen waren rond, maar toen de deskundigen het hoofd oprichtten, moesten we van derden horen, dat van de afsluiting niets zou komen. We kunnen ons verenigen met uw besluit om de provinciale weg van Middelharnis via Stad aan 't Haringvliet naar Den Bommel niet door te trekken. Daartegenover zouden wij de verbinding naar het Hellegatplein willen hebben," aldus burgemeester Van der Harst.
t , t . e g e „Ten onrechte zou men aan kunnen nemen, dat het allemaal zo goed gesteld is met de wegen op Goeree-Overflakkee. De Nollendijk bij Melissant is bijzonder slecht. Ettelijke auto's vliegen daar de dijk af. Het is een onhoudbare toestand en deze dijk verdient de hoogste voorrang ter verbetering," voerde burgemeester Bos aan. Burgemeester Smith, vond de rede van mr. Den Hollander uitdagend. „Die varkenssnoet rond Ouddorp hebben we moeten projecteren om juist het landschapsschoon van Ouddorp te behouden. Zo zal men Ouddorp door een ringetje kunnen blijven halen. Hij kraakt het fietspad af, bijv. van overlast van brommers wordt het wegenverkeersregelement gehanteerd.
e 0 n e e n g n e e r g Mevr. Grinwis-Blok gemeenteraadslid Goedereede .attendeerde er op, dat het fietspad, langs de trambaan bij Stellendam, wel gebruikt wordt, maar dat het goed zou zijn, wanneer er aanduidingen geplaatst zouden worden, zodat deze weg aangewezen kan worden. De heer C. Gebraad, gemeenteraadslid Oostflakkee, sprak over de bushalte, die aan de provinciale weg bij Achthuizen en Oude Tonge zijn geplaatst en waarvoor men, om die te bereiken, de weg moet oversteken met alle nare gevolgen van dien. Hij wilde ook een weg voor langzaam verkeer aan de buitenzijde van de dijk, tussen Battenoord en Oude Tonge.
g r. g t d g t k r r al De heer L. Akershoek, polderbestuurder, zei alle medewerking te willen verlenen aan het fietspad in Ouddorp door de duinen, maar dat heel duidelijk is gesteld, dat bromfietsen daarop geen toegang zullen hebben. Adjudant Boere, Ouddorp, deelde mede, dat wegen zijn afgezet geworden vanwege de volle parkeerterreinen bij het drukke strand en dat de weg naar het natuurreservaat De Punt ontoegankelijk is voor het verkeer en dat de politie in Ouddorp slechts één wens heeft de sloot dichtmaken en de weg verbreden.
De heer L. C. Kievit, gemeenteraadslid Middelharnis, wilde tolvrije overgang voor bromfietsers en fietsers. Burgemeester Bos kreeg de mede g deling, dat het bestek voor de nieuwe weg bij de NoUdenijk gereed is, en dat spoedig met de verwezenlijking begonnen zal kunnen worden.
Mr. J. Klaasesz, commissaris van de koningin in Zuid-Holland, 'vond dat de vergaderingen vruchtbaarder zouden zijn, wanneer ook iemand van het Rijk tegenwoordig zou zijn, die met enige armslag antwoord zou kunnen geven op de vragen uit de vergadering, die betrekking hebben op de plannen van het Rijk.
„We hebben deze middag het neusje van de zalm gevonden, maar onze besprekingen hebben zich beperkt tot vandaag en ook nog wat voor morgen, maar wat de toekomst brengen zal, of zou kunnen brengen, daarover is niet veel gezegd. Het wegenstramien langs de kust zal er vermoedelijk heel anders uit gaan zien, dan we nu vermoeden. De recreatie zal veel aandacht nodig hebben. Als er werkelijk een half miljoen mensen komen, zullen die moeten eten en onderdak zal hen verschaft moe ten worden. Daar heeft de middenstand rekening mee te houden. Het zou goed zijn, wanneer men nu, in een heel vroeg stadium, rond de tafel zou gaan zitten en plannen ging maken, waarbij de autochtone bevolking niet in het gedrang zal komen en waarbij de recreatiezoekenden aan hun trekken zullen komen," waarmede de vergadering werd beëindigd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 maart 1967
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's