In het zicht van de Lange Jan
Beste meisjes en jongens!
Elke zondag Pasen Paasnachttocht Wandelaars met Christus.
Het is wel eigenaardig dat er veel meer „drakte" wordt gemaakt van het Kerstfeest dan van Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren Bij die laatste „heilsfeiten" doen we alsof er mets aan de hand is.
Er verschijnen van verschillende bladen en periodieken zogenaamde kerstnummers, maar van paasnum maar van paasnummers hoor je niet. De kinderen van zondagsscholen en gewone dagscholen zijn al weken in de weer om kerstliederen in te studeren en wij kunnen ons haast geen Kerstdagen meer indenken zonder het jaarlijks terugkerende kerstfeest voor kinderen. Met Pasen hebben wij dat niet en de
Met Pasen hebben wij dat niet en de vraag dringt zich aan ons op: hoe zou dit toch komen? Het antwoord hierop is niet ineens te
Het antwoord hierop is niet ineens te zeggen. Wij kunnen om te beginnen ons wel afvragen of al die kerstteestdrukte wel de rechte viering van Christus' geboorte is. In de regel zijn de kinderen al „doodverteld" en „doodgezongen": zij weten het nu zachtjesaan wel! Het gaat om het feestelijk bijeenzijn en om de traktaties enzo. En de ouders (de moeders vooral, omdat zij er meestal bij kunnen zijn) vinden het heerhjk als ze hun kind alleen horen zingen of zien staan in het koortje, of horen spelen op de blokfluit; wat zijn de kinderen blij met de spullen die ze kregen, allemaal ter ere van de geboorte van Christus. Staan hier niet een heleboel zaken scheef?
Zouden de leiders van de zondagscholen en de onderwijzers de moed niet kunnen opbrengen om zoiets ook te doen met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren? Of zouden zij ongemerkt beseffen dat het veel franje aan de buitenkant is met dat gefeest? En dat ze daarom één keer in het jaar al welletjes vinden?
Pasen is toch niet iets van minder gehalte dan Kerstfeest, nietwaar? Paulus zegt het ons wel heel goed, als hij met nadruk schreef: Als Christus niet opgestaan was, was onze prediking ijdel en ijdel was ook uw geloof. Dat zegt hij niet van het feit van Christus' geboorte, hoewel ik dadelijk moet toegeven, dat wij deze twee dingen niet van elkander kunnen scheiden. Maar met deze redenatie zijn we nog
Maar met deze redenatie zijn we nog niet tot een antwoord gekomen. Zou dit het misschien zijn, dat elke
Zou dit het misschien zijn, dat elke zondag opnieuw de dag van de opstanding is? Het is geen kleinigheid, dat de rustdag expres verzet is geworden van zaterdag op zondag. Dat is alleen door het feit van Christus' overwinning op de dood. De eerste dag van de week werd de Dag des Heeren genoemd, omdat Jezus op die dag uit het graf is verrezen. Zo vieren wij elke zondag Pasen, misschien zonder dat wij er erg in hebben. De grote heilsfeiten worden zo beperkt tot één dag: het is Kergtdag, het is Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren. En als die dagen voorbij zijn, gaan wij weer doen of er niets bijzonders is voorgevallen en overdacht.
Het zou een groot winstpunt zijn als wij elke zondag opnieuw stilstonden bij de opstanding van de Heere Jezus. Maar daarmee hangt dan ook samen, dat de vrijdag de dag is van Christus' dood. En wij kunnen het wel overnemen dat de roomse kerk stipt een gedeeltelijke vasten voor die dag heeft verordend. Wij kunnen wel zeggen dat dit slechts uiterlijke vormendienst is, maar de kern waarover het gaat, moet ons wel aanspreken. Denken de protestanten bij hun vlees wél aan het lijden en sterven van Christus? Of denken zij daarbij alleen op Goede Vrijdag en voor de rest van het jaar niet meer?
Er zijn mensen die van gedachte zijn dat Pasen er toch maar sobertjes bij staat, wat de viering betreft. Zo'n kerstnachtdienst spreekt toch wel aón, zo menen zij. Wat kunnen wij met Pasen zoal doen?
De oecumenische groep Goes zal op zaterdag vóór Pasen, voor de vierde achtereenvolgende maal een paasnachttocht houden. Die wandeltocht zal ongeveer een uur lang zijn (vijf km). Onderweg zal er gesproken worden, dus het zal geen stUle omgang zijn zoals in Amsterdam. Na de wandeling wordt er een korte
Na de wandeling wordt er een korte dienst gehouden in de hervormde kerk te Wilhelminadorp, waar dan de liturgie verzorgd zal worden door een predikant uit Kats en een pater uit Goes. Na die dienst krijgt iedere deelnemer een kaars en dan zal het paasvuur worden ontstoken. Ook zullen er moderne geestelijke liederen klinken en alles wordt besloten met een eenvoudige broodmaaltijd.
Zo'n zeventig deelnemers worden verwacht, de meeste scholieren van middelbare scholen. Onder die groep bevinden zich dan rooms-kathoheken, gereformeerden, hervormden, vrij evangelischen, doopsgezinden, baptisten en wat er nog verder aan geloofsrichtingen in ons landje te vinden is. Dat is nog eens een oecumene! Dat is paasfeest vieren!
Op de dag van Christus' opstanding werd 's avonds ook een wandeltocht gehouden, maar er waren maar twee mensen, Kleopas en zijn vriend. Die twee zagen er bedroefd uit. Geen
Die twee zagen er bedroefd uit. Geen wonder, alles was verkeerd gegaan. Zij hadden gehoopt dat Jezus de Nazarener Israël zou verlossen, maar die Jezus was gestorven. Enkele vrouwen hadden een gezicht van engelen gezien en die engelen hadden gezegd dat Christus leefde. Maar de vrouwen hadden Hem toch niet ontmoet. En nu was hun hoop vergaan. Maar onderweg kwam een derde
Maar onderweg kwam een derde Wandelaar, Die Zich bij hen voegde en de Schriften verklaarde. Toen werd hun hart brandende in hen en straks bij het breken van het brood werden hun ogen geopend en zij kenden Hem!
Als dat eens mocht gebeuren bij die oecumenische groep! Als zij door het geloof Hem eens mochten aanschouwen! Dan zouden hun harten ook branden van liefde en zij zouden overal vertellen wat hun onderweg was geschied!
Hun stemmen waren bits geweest Tegen den vreemden vreemdeling. Nu schreden zij met stiller geest Nevens hem door de schemering. Zij zaten in de schemering En het gezegend avondbrood Ontviel de hand die het ontving. En Hij ontvlood, Want zij herkenden; en ontdaan Zochten zij blij zijn jongren weer. Toen in hun midden, als de maan Tussen de sterren, rees de Heer. (Willem de Merode).
Nu komt wel het vierde raadsel van deze maand, maar het is toch nog geen inzenden.. Zoals de meesten van jullie al weten, komt er in maart nog een vijfde raadsel. Pas na het plaatsen van dat vijfde raadsel mogen jullie het werk inleveren. En hier is dan voor deze week
En hier is dan voor deze week
MAARTBAADSEL 4
1. Was vol goede werken en aal- moezen (Handel.). 2. Boek van Mo- zes. 3. Berg in Israël, bekend uit Elia's optreden. 4. Eén van de klei- ne profeten. 5. Een geweldige ja- ger (Genesis). 6. Betekent: de eer is weggevoerd. 7. Krijgsoverste die in Israël genezing vond. 8. Zoon van Levi. 9. Plaats waar Jozef werd verkocht.. 10. Vriend van Job. 11. Schoonvader van Mozes. 12. Zoon van Noach. 13. Vreesde de Heere van zijn jeugd (Achabs geschiedenis). 14. Welriekende plant (Hoogl. 7). 1.5. Vader van Samuel. 16. Bekeerde zich op de prediking van Jona. De beginletters van deze woorden
De beginletters van deze woorden vormen een stukje van het opschrift aan het kruis van de Heere Jezus.
Dit raadsel werd aan mij toegezonden door een lezeres uit Nieuwerkerk. Deze lezeres, die zich zo voor het kinderhoekje interesseert, wordt vriendelijk bedankt voor haar bijdrage, een toepasselijk raadsel voor deze week.
BRIEVEN
Arie van G. Sommelsdyk. Ben je nog aan het werk in de loods? Ik denk dat je er heel wat uren moet doorbrengen om de rolschaatsen te verdienen. Met gewone schaatsen is het dit jaar niets geweest. Ik ben wel nieuwsgierig naar het gedicht in je komende brief.
Nelie van D. Dalfsen. Vond je het niet erg dat Linda weg moest? Er kwam weer een nieuwe in de plaats, hè? Ben je al aan Connie gewend? Een collie Is een mooi beest! Wat heb je moeite moeten doen om dat ene raadsel op te lossen! Dominee had wel gelijk dat die naam betekent: De Heere helpt, maar hij wist niet hoe het in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1967
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's