Achter ae grenspaal
Het ongeluk met het Russische ruimteschip Soyoez-I heeft opnieuw aangetoond de waarheid van het gezegde: „De mens wikt, maar God beschikt". De mens, die denkt zo langzamerhand alles te kunnen, blijft onderworpen aan die ene wet van Hem, Die alles bestiert, n.1. deze, dat alles gaat naar Zijn gemaakt bestek. Het valt niet te loochenen, dat de
Het valt niet te loochenen, dat de mens in deze tijd tot grote prestaties in staat is. Wie zou aan het begin van deze eeuw hebben kunnen vermoeden, dat de mens nog eens buiten de dampkring zou zweven? Zelfs wordt er ernstig naar gestreefd een reis naar de maan te maken. De Fransman Jules Veme, wiens boe
De Fransman Jules Veme, wiens boeken in vroeger jaren werden verslonden, worden weer actueel. Zijn „reis naar de maan", welke hij als het ware in een visioen heeft gemaakt, schijnt werkelijkheid te worden.
Voor de oudere mensen, die nog vóór 1900 het levenslicht aanschouwden, moeten deze ontwikkeling in de ruimtevaart er op gaan lijken, alsof genoemde schrijver een profetische blik heeft gehad.
Gevolg van oorlog
Na de tweede wereldoorlog ging de luchtvaarttechniek met sprongen vooruit. Steeds grotere en snellere vlieg- tuigen kozen het luchtruim. Maar naast de luchtvaarttechniek ontwikkelde zich de ruimtevaart, als direct gevolg van de — vooral in de laatste oorlogsjaren — gebruikte raketten, met toen als grootste de atoombom.
Hierbij bleef het echter niet. De Amerikanen en de Russen waren tot de ontdekking gekomen, dat deze projectielen ook voor andere — voor vreedzame — doeleinden konden worden gebruikt. Beide landen begonnen een wedloop wie het het verst in de ontwikkeling zou brengen. De onbemande raketten, die de dampkring werden ingeschoten door middel van indrukwekkende installaties, werden weldra gevolgd door bemande raketten.
Het is weer ettelijke jaren geleden, dat de eerste bemande ruimtevlucht werd uitgevoerd. Toen stond de wereld verbaasd. Thans maakt die verbazing plaats voor bewondering, wanneer wij horen, dat een ruimteschip met twee man aan boord, op een hoogte van honderden kilometers rond de aarde draait. Dat is óók een feit om respect voor te hebben. Dat God de mens daartoe in staat stelt, maakt de mens stil.
Maar neen, de Russen gevoelen dat als hun daad en niet als een daad, waartoe zij door God worden venvaardigd. Wanneer wij horen, dat een ruimtevaarder verklaart „God niet te hebben ontmoet in de ruimte" dan huiveren wij.
Helden . . .
' De ruimtevaarders worden geëerd als „helden der natie". De bijzetting van de as van de Russische ruimtevaarder Komarof is er het bewijs van en uit alle delen van de wereld werden bewijzen van deelneming naar de Russische regering gezonden. Dat is allemaal mooi, maar een woord van erkenning dat ook hierin de hand Gods was, werd niet gehoord. Niet God, maar de mens was (en is) de held. De voorbereidingen voor een bemande reis naar de maan gaan gewoon door. De Amerikanen hebben al een apparaat naar dit hemellichaam gezonden, dat moet onderzoeken, met welke grond(soort) de maan is bedekt om te kunnen nagaan, hoe een ruimteschip er kan landen.
Wij gebruikten het woord hemellichaam. Want wij geloven, dat de mens die het heelal wil veroveren, niet beseft, dat God de aarde heeft geschapen voor de mens en dat de hemellichamen, zon, maan en sterren (evenals de aarde trouwens) van Hem zijn, maar dan in bijzondere zin. Hemellichamen staan de mens ten dienste door het verspreiden van licht en warmte (de zon), maar dat wil nog niet zeggen, dat God de mens zal toelaten die Hemellichamen „te bestormen" en tot zijn eigendom te maken.
Wij kunnen daarom nog maar steeds niet geloven, dat een reis naar de maan zal slagen, dat God de mens de gelegenheid zal geven dat „uitspansel" tot iets van de mens te maken. Daarbij bepaalde ons weer de ramp met het Russische ruimteschip. Hoezeer wij ook berteuren, dat w^eer een mens omkwam, neen, die heldenverering daaraan kunnen en mogen wij niet meedoen. Bij alle wetenschappelijk onderzoek is die een held, die durft erkennen, dat het alles Gods werk is en blijft.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 april 1967
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's