Stoppen!
U weet het natuurlijk wel, stoppen, keren en achteruitrijden op de autosnelweg, waartoe ook de vluchtstrook behoort, is verboden. Toch wordt er tegen dit verbod nog te veel gezondigd. Stoppen en achteruitrijden met name, vindt vooral plaats wanneer bijvoorbeeld een automobilist een afrit, die hij had wiUen benutten, voorbij gereden is. De gevaren die door deze manoeuvre meestal ontstaan — men rijdt in feite op een éénrichtingsweg tegien het verkeer in — kunnen altijd voorkomen worden wanneer wordt doorgereden naar de eerstvolgende afrit. Eenzelfde gedrag valt nogal eens te
Eenzelfde gedrag valt nogal eens te constateren op verkeerspleinen, waar menig ter plaatse onbekende automobilist de juiste richting niet kan vinden. De veiligheid wordt in dit geval slechts gediend, wanneer de automobilist het plein nog maar eens rondrijdt (en dan beslist de goede afslag vindt).
VRIJ, DIE VLUCHTSTROOK.
Naast het verbod een motorrijtuig op de autosnelweg tot stilstand te brengen (artikel 88 RVV) heeft de wetgever bepaald dat alleen — maar dan ook alleen — in noodgevallen zoals bijvoorbeeld bij motoipech, gestopt mag worden op de vluchtstroken (uiterst rechts).
De automobilist kan echter veel mogelijke noodgevallen voorkomen. Zo zullen auto en automobilist goed uitgerust moeten zijn en de benzinetank behoorlijk gevuld. Het komen op de vluchtstrook voor
Het komen op de vluchtstrook voor een incidentele stop en het daarvan vertrekken, kan tal van moeilijkheden opleveren. Bij de steeds groter wordende snelheden is dit laatste niet alleen gevaarlijk, maar eist bovendien een goed verkeersinzicht van de bestuurder. Een schone vluchtstrook garandeert
Een schone vluchtstrook garandeert in bepaalde noodsituaties, zoals het abrupt stoppen van een voorligger, een uitwijkmogelijkheid. Rekening houdend met de toekomstige intensiteit van het gehele Nederlandse wegennet zal een vrije vluchtstrook op de autosnelweg voor ambulance, brandweer, politie, wegenwacht en andere hulpverlenende diensten de mogelijkheid scheppen om bij filevorming en ongelukken, via deze strook snel tot de plaats van het ongeval door te dringen.
EEN PAAR NUTTIGE WENKEN.
— Laat uw auto niet langer op een vluchtstrook staan dan strikt noodzakelijk.
— Plaats uw auto op de vluchtstrook altijd uiterst rechts en zet de handrem aan.
— Stap bij voorkeur rechts uit; een portier dat aan de rijbaankant geopend wordt, brengt schrikreacties teweeg.
— Staat uw auto zonder verlichting, plaats dan de gevarendriehoek op 30 meter afstand „stroomopwaarts". Ook als u overdag en 's nachts zodanig stilstaat dat uw auto niet tijdig door andere bestuurders kan worden opgemerkt, dient u van uw gevarendriehoek gebruik te maken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 mei 1967
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's