Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In het zicht van de Lange Jan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In het zicht van de Lange Jan

De hemel kraakt. Gods sprake. Surrogaat van de mens.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ion op haar Tpunt staat St. Jan i is gegaan, gebeuren J echt warm leer wordt. Ijan begint 1 te groeien, de oude vroeger Ikonden het want ze al heel varing achrug; zij . het niet iren zeggen, maar zij hadden het legemaakt, zoveel lange jaren al. Be stijging van de temperatuur in de luchtlagen van alles ge- In Frankrijk kunnen onweers- ,an ontstaan, die opschuiven naar brden en die het zuiden van ons ^sseren, of, uitdiepend, het hele 'vertrekken. En als dan de hete gen omhoog worden gestuwd en ,e koude lucht raken, kan de wa- Ip ineens veranderen in stukjes traliën hagelstenen neer, zo groot liiveneieren. Hevige windstoten Idoor de lucht en nu en dan ontfcyclonen, die alles meevoeren wat [weg staat. Felle bliksemstralen in door het luchtruim en de don- Een worden gehoord. De oude [Datheen zong hiervan:

't, Die dat donderen maakt, an de hemel beeft en kraakt, |ijn sterkheid allene.

iet is alsof de hemel kraakt, alsof [elementen zijn losgebroken. Geen ' dat de natuurvolken bij ontonweer in hun hutten kruipen, hun god toornend over de lanlat. Misschien heeft een lid van n zwaar overtreden. Onze voorzagen met ontzag op naar boven, mar over de wolken reed en zijn fksems naar de aarde wierp. En het kan gebeuren dat oude mensen nu nog denken, dat de Heere Zijn toorn doet horen o^er de zonde van de wereld. Zo'n halve eeuw geleden werden bij onweer de slapende kinderen wakker genaakt uit hun eerste diepe slaap. Het #as onweer en vader of moeder wekten Kin kinderen. Dan zat het hele huisgezin, aansekleed, om de tafel, te luisteren naar het noodweer buiten. Het felle lichten was binnen nog te zien, al walen de luimden gesloten en al brandde petroleumlamp. En op het felle licht, direkt er na, kraakte de donder- ,g, dat de deuren rammelden. Dan werd er niets gezegd, maar er werd veelbetekenend naar elkander gekeken. De kinderen kregen van jongsafaan diepe indrukken van donder en bliksem en het is geen wonder dat ze jaren nadien nog huiverden als er een bui opstak De indrukken van de jeugdjaren waren met spoedig uitgewist. Het onweer was de stem des Heeren, werd tegen de kinderen gezegd.

Nu kan men daarmee spotten en zeggen; de bliksem is eenvoudig het ontvonken van de elektrische spanning in de atmosfeer en de donder is de weer- slag, die volgt op de bliksem, gelijk het ïwiepgeluid volgt op de slag van een zweep Wie heeft gelijk? Natuurlijk is het waar, dat onweer niet en anders is dan het ontladen van elektriciteit. Er is een tyd geweest, dat men dit niet mocht Mggen, want dan was men een ketter. Maar toch, als wij zeggen, dat onweer niets anders is dan dit of dat, dan slaan we de plank mis. Voor het verstand is niets bijzonder, maar voor het hart is bijzonder. Voor het verstand is nergens, maar voor de ziel overal. _ het verstand heeft de prachtige oesem niets uit te staan met God en de donder ook niet. Van bloesems kan zeggen, dat het niets anders is dan en verf en van de donder kan men anders zeggen dan ontlading van :triciteit. En dan is het uit.

itaar gaat er geen sprake uit van de veelkleurige bloemen? Kunnen wij ons '|rt meer verwonderen over de geur en "iChoonheid van een prachtige bloem? it er geen drukkende en verrukkenichoonheid door de luchten, over de !en en over de zielen, zodat de angst kan slaan in blijde eerbied?

God spreekt in het onweer, zoals Hij spreekt in de bloesempracht. Maar Hij spreekt anders in de vlammende bliksem dan in een wiegende tak van een boom. In het ene is de sprake van Zijn liefelijke nabijheid en in het andere de sprake van Zijn ontzaggelijke Majesteit. Stof en verf neemt Hij om Zijn lieflijkheid te openbaren en de elektrische kracht van de sidderende lucht om de peilloze Hoogheid van Zijn Wezen

voor onze zinnen af te malen. Wij zagen, staande voor die bajert van neergesuizeld hout 't gebloemt dat langs de wortel lag verwaaierd naar 't helle land dat scheen verdoemd. Daar lag in 't scheerlicht van de stralen 't smaragdgroen weiland telkenmale van 't rollende tumult betromd, waar stomme koeien, saamgedromd, de koppen bogen en in schrik snierend opsteeg de leeuwerik.

(Beversluis, De krans der uren).

Enkele weken geleden was heel de lucht verlicht door de bliksemstralen en overal werd de rollende donder gehoord Even heel erg, dan langzaam afnemend en de mens ademde verlicht.

Toen flitste in Arnemuiden het vuurwerk op, in verband met de visserijfeesten. En na het schijnsel van het flikkerende-licht klonken knallen. Onophoudelijk werd de hemel verlicht rondom het oude vissersplaatsje en lange tijd aaneen knetterde het en leek het of er mitrailleurvuur werd gehoord. Het was de klap op de vuurpijl, als het einde van het min of meer geslaagde feest.

En tijdens het vuurwerk begon het in de wolken weer te lichten en rommelden de donderslagen opnieuw.

De vissersbevolking, gewend om storm en hoge zeeën te trotseren, gaf het niet op om ook tijdens het onweer stand te houden, kome wat er kome. Hier zagen we zo goed het schrille contrast tussen het menselijk kunnen en de krachten van de natuu». Wat was mooier en indrukwekkender? De onmetelijke krachten, die God in de natuur heeft gelegd, of de armelijke menselijke prestaties door middel van springstof? Het verhevene, het indrukwekkende onweer in de wolken maakte de mensen stil, maar het surrogaat van de mens wekte alleen de lachlust op, een blijde stemming, die bij het feest past.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juli 1967

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

In het zicht van de Lange Jan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juli 1967

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's