Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Let op de chauffeur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Let op de chauffeur

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu het de tijd is van lange vakantietochten per auto, kunnen ook de medeinzittenden hun aandeel leveren om ongelukken te voorkomen, door een oogje op de man of vrouw achter het stuur te houden. Volgens Dr. C. Johnson, medisch adviseur van de Goodyear Tire & Rubber Company, krijgen automobilisten tijdens lange ritten dikwijls last van „hypothalamus vermoeidheid", de grootste oorzaak van ongelukken op autosnelwegen. De hypothalamus is het slaapcentrum van de hersenen. Als vermoeidheid een rol gaat spelen, vertoont de chauffeur bepaalde verschijnselen, die door zijn passagiers kunnen worden opgemerkt. Bijvoorbeeld als de chauffeur zonder duidelijke reden plotseling een ruk aan het stuur geeft of op het rempedaal trapt, dan is hij ten prooi gevallen aan die hypothalamus vermoeidheid, waardoor hij zich gaat verbeelden dingen vóór zich op de weg te zien die er helemaal niet zijn, zoals auto's, voetgangers en andere objecten. Dit verschijnsel van „dingen zien", aldus Dr. Johnson, komt meestal meer 's nachts voor. Het is voor de passagiers dan ook nuttig te weten waarop zij bij de chauffeur tijdens lange ritten moeten letten:

1. Spiertrekkingen, plotseling schokken of strekken van de benen.

2. KnikkeboUen, met de ogen knipperen.

3. Plotseling harder praten dan normaal.

4. Toenemende ongeduldigheid in het verkeer en met andere weggebruikers.

5. Zonder enige reden harder of langzamer gaan rijden.

6. Voortdurend „wriemelen" aan de knoppen van radio of dashboard.

7. Nerveus vingergetrommel op het stuurwiel, versnellingshandel of dashboard.

8. Het oprijden tot vlak achter een voorligger en dan plotseling remmen om snel vaart te verminde-

Als de passagier ook een rijbewijs heeft en minder moe is, dan is het natuurlijk zaak dat het stuur in andere handen overgaat. Als de passagier niet kan rijden en hij constateert genoemde uitputtingsverschijnselen, dan zal hij de chauffeur dringend moeten verzoeken te stoppen. Eenvoudige oefeningen zoals het hoofd in beide richtingen cirkelvormige bewegingen laten maken evenals het uitrekken van het lichaam en een paar keer diep ademhalen, kunnen al ontspanning geven. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat, als dezelfde verschijnselen blijvend optreden, definitief gestopt moet worden om ergens uit te rusten of te overnachten. Het verder rijden onder deze omstandigheden, aldus Goodyear's medisch adviseur, betekent het ongeluk tarten. Geen enkele lichaamsoefening of andere „hulpmiddelen" kunnen op een gegeven moment een duidelijk gebrek aan slaap opheffen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juli 1967

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Let op de chauffeur

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juli 1967

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's