Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vasthoudend zijn !

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vasthoudend zijn !

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo laat ons deze belijdenis vasthouden. fHebr. 4 : 14c).

De rust, die blijft voor het volk van God, wordt alleen beërfd, omdat dit volk in de woestijn van dit leven voorttrekt onder de voortdurende bescherming van 't verzoenend bloed dat onze grote Hogepriester eenmaal in 't heiligdom bracht. Het gelovig deel van Israël kwam alleen in het land der rust, omdat het schuldverzoenend offer in de tabernakel werd gebracht, welke gebeurtenis een heenwijzing was naar wat de Apostel en Hogepriester van onze belijdenis deed, en waarin Hij ver verheven was boven Aaron. Het ongelovige en ongehoorzame deel van Israël, dat geen wezenlijke waarde zag in liet hogepriesterlijke offer, is in de woestijn omgekomen. Het heeft de rust niet ontvangen. Het heeft de dag der zaligheid versmaad en de tijd voorbij laten gaan. Het heeft de ijver van het geloof niet gekend om in de rust in te gaan.

Daarom komt de schrijver van onze brief nogmaals in ons teksthoofdstuk met een ernstige vermaning, namelijk om de belijdenis van Jezus als de grote Hogepriester vast te houden.

Dewijl wij dan een grote Hogepriester hebben, die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, de Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden!

Na de vergelijking met Mozes, de profeet, stelt de schrijver nu Jezus als priester naast — of beter gezegd — boven Aaron. En juist, omdat Jezus zo oneindig ver uitsteekt boven de eerste hogepriester, wat de schrijver in een diep betoog uiteen gaat zetten, het de apostel kunnen vermanen om zich te benaarstigen om in de rust van God in te gaan, waarvan hij de heerlijkheid uitgestald heeft. Derhalve is er ook alles aan gelegen om deze belijdenis vast te houden, want de ingang in die rust hangt niet af van onze

ijver, maar is alleen mogelijk, omdat wij een grote Hogepriester hebben die door de hemelen is doorgegaan.

Het bijzondere van het priesterschap van Christus is, dat Hij niet ingegaan is in het aardse heiligdom, dat slechts een afbeelding is van het ware heiligdom, maar dat Hij door de hemelen doorgegaan is om voor het aangezicht van Zijn Vader te verschijnen. Hij is de rust ingegaan om te rusten van Zijn werken. Dat maakt Zijn priesterschap groot, zodat de schrijver Hem straks vergelijkt met de figuur van Melchizédek, naar wiens orde Jezus priester is. De zonen van Aaron gingen door het heilige naar het heilige der heiligen, en zij keerden vandaar terug, als zij daar hun taak verricht hadden. Zij brachten zinnebeeldig de verzoening tot stand door het bloed in dat binnenste heiligdom te brengen en op de ark te sprenkelen. Dat gebeurde op de Grote Verzoendag, het ene jaar na het andere, eeuwenlang. Altijd weer was hij daar bezig met het reukwerk en het bloed.

Op de Grote Verzoendag van de nieuwe gemeente is Jezus, de Zoon van God, echter het hemels heiligdom binnengegaan. Daar is Hij nu bezig met het reukwerk en het bloed, totdat Hij klaar is en uit dit ware heiligdom te voorschijn zal komen. Aaron ging vele malen in de weg, maar onze grote Hogepriester niet. Hij is eenmaal ingegaan, om ook maar eenmaal terug te keren. Jezus is immers meer, dan Aaron! Hij droeg geen vreemd bloed het heUigdom binnen, maar Zijn eigen bloed. Daarmee is alles gezegd en gedaan. In de dienst van Aarons zonen kwam men nooit klaar. Zélfs na de grote verzoening van deze meest luisterrijke dag en na de dankoffers moest nog een zondoffer gebracht worden. Dat was ondanks alle diepe symboUek toch ook de tragiek van Israels eredienst. Met vreemd bloed is de zonde niet weg te werken. Daarom is deze vermaning van de schrijver van onze tekst zo troostrijk. Laat ons deze belijdenis vasthouden! De grote Hogepriester is de hemelen doorgegaan! Dat betekent het einde van het Oude Ver

bond. Dat betekent de afbraak van het door menshanden gemaakte heiligdom.

* * *

Deze vermaning is niet overbodig. De Hebreen keken meer terug naar Aaron, dan omhoog naar Jezus. Zij staarden meer naar het aardse, dan naar het hemelse heiligdom. Zij deden in dit opzicht, wat wij ook veel al doen: meer horizontaal leven, dan verticaal. Ook wij zoeken het meer beneden, dan boven, en wij zitten even hard vast aan onze zelfgemaakte heiligdommen, die wij handhaven ten koste van het ware lieiligdom, waar de grote Hogepriester bezig is. Zo komt ook deze vermaning tot ons om deze belijdenis vast te houden, waardoor wij alleen zalig kunnen worden.

Het is een grote troost voor hen, die hun grote Hogepriester bezig weten in het ware heiligdom. Zij weten dat de Grote Verzoendag- nu waarlijk gekomen is; de dag der genade de tijd van zalig worden; het jaar van de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. Zij nemen deze vermaning ter harte. Zij beijveren zich in de verwachting van Hem, die straks uit dit heiligdom terugkeert, om in te gaan in Zijn rust en dan ook van hun arbeid te rusten. Nu staan zij nog vóór de voorhang, al is deze gescheurd, maar eens komt de tijd, dat zij niet meer op de voorhof moeten blijven. Dan mogen zij mee-ingaan in het hemelse heiligdom, waaruit zij hun grote Hogepriester verwacht hebben.

* * *

Deze zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed van het Lam.

Daarom zijn zij voor de troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel!

Zij hebben deze belijdenis van hun grote Hogepriester vastgehouden.

Zij hebben de Grote Verzoendag beleefd.

Zij leven daarom aan op het eeuwige jubeljaar.

Polsbroek.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 augustus 1967

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Vasthoudend zijn !

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 augustus 1967

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's