Uit Kijkyenster
Het Congres der Doopsgezinden Een bonte verscheidenheid De Nederlandse Doopsgezinden
'orige week is in Amsterdam het ,aarlijkse wereldcongres van de ipsgezinden gehouden. Uit alle delen de wereld waren de „Mennonieopgekomen om met elkaar te spreover een onderwerp dat de Doper- na aan het hart ligt: de Persoon het werk van de Heilige Geest, 'er gelegenheid van dit congres heb
'er gelegenheid van dit congres hebde dagbladen ons ingelicht over bonte verscheidenheid, die kenmeris voor de volgelingen van Menimons. Want doopsgezind en doopsd is niet hetzelfde Er zijn in wereld op het ogenblik zo ongeveer ,000 Doopsgezinden, verspreid over groot aantal landen; de meesten len in de Verenigde Staten. Maar onder hen zijn allerlei richtingen stromingen en modaliteiten, laten voor het gemak zeggen van uiterst lts tot uiterst links. Wij, hier in land hebben dikwijls een totaal verfde voorstelling van de geestelijke ;ging" van de Mennonieten, doorde meeste Nederlandse Doopsgezinvrijzinnige opvattingen huldigen, vinden we ook onder hen diverse lakéringen. De doopsgezinden in lerika echter zijn van een totaal andere signatuur, hun levensopvattingen wellicht nog het best te vergelijmet die van de Oud Gereformeerin ons land. Zelfs in hun cultuur- 'oon zijn ze zo weinig aangepast aan moderne tijd, dat ze een object vormen voor het toerisme, echt een „be- .^enswaardigheid" ' Zowel mannen vrouwen gaan in het zwart gekleed, [rijden nog in huifkarren, verwerpen moderne vervoersmiddelen, ook de moderne communicatiemiddelen, zoals tdefoon en telegraaf, en het behoeft nauwelijks te worden vermeld dat ze felle tegstanders zijn van radio, ivisie en allerlei vormen van verhak en ontspanning. Uiteraard was er van deze zogenaamde „amische doopsgezinden" niemand aanwezig op het wereldcongres in Amsterdam
'oe komt het nu dat de Doopsgeen over de hele wereld zo uit elr zijn gegroeid? Daar zijn natuurlijk 'erlei oorzaken voor aan te wijzen. " e Doopsgezinden (Anabaptisten) vor
" e Doopsgezinden (Anabaptisten) vornaar alle waarschijnlijkheid een oper van de middeleeuwse kloos- Toomheid. Ze traden in ons land vrijwel tegelijkertijd met de Reforitie. Aanvankelijk gedroegen ze zich rustig en vreedzaam, maar later werden velen van hen fanatieke dwepers, die het Koninkrijk Gods desnoods met geweld wilden vestigen (denk aan de aanslagen op Amsterdam en Munster). Deze aktiviteit heeft aan hun zaak, maar ook aan de zaak der Reformatie meer kwaad dan goed gedaan. Het gevolg was dat de Dopers niet alleen door Rome, maar ook door de Kerk der Hervorming werden vervolgd. De her en der verspreide Dopersen werden tater door Menno Simons, tevoren R.K. 'ester te Witmarsum, weer vergaderd gezuiverd van allerlei revolutionaielementen. Deze Dopers leefden in élle rust en vrede, hoewel de heersende kerk hier te lande dikwijls met geweld tegen hen optrad. Ze kenmerkten zich door verwerping van de kinderdoop, verwerping ook van alle vormen van gezag, zowel kerkelijk als wereldlijk, en weigerden dienst te nemen in ^t leger en de eed af te leggen. Ze iden sterk de nadruk op de heiliging het leven en op een praktisch .ristendom, afkerig van belijdenis en 'korde.
"De strenge eisen die de Dopers stelden en de tuchtoefening die daarmee ]^aard ging hadden vele onderlinge Tlsten en scheuringen tot gevolg, ^oral toen in de 18e eeuw velen van naar Duitsland en Rusland emifeerden en later naar Amerika, werden de verdeeldheid en de verbrokkeling steeds groter. Zoals we zagen zijn er in de Verenigde Staten nog zeer behoudende groepen, de Nederlandse gopsgezinden daarentegen zijn voor grootste deel vrijzinnig. Deze laatstaan ook niet meer zo afwijzend ten opzichte van de erkenning van het gezag, en van de waardering van de cultuur.
Tenslotte nog iets over de organisatie van de Doopsgezinden. Deze is uiteraard sterk afhankelijk van de theologische inzichten. Wat Nederland betreft, in 1811 hebben de verspreide gemeenten in ons land zich verenigd in de A.D.S. (Algemene Doopsgezinde Sociëteit. Aanvankelijk had deze Sociëteit ten doel een seminarie in stand te houden voor de opleiding van predikanten. Later werd de Sociëteit meer het centrale orgaan van de Doopsgezinden, dat echter op geen enkele wijze een gezagsorgaan^wil zijn. De gemeenten zijn volledig zelfstandig en kennen geen classes en synoden. Ook de opleiding tot het predikambt
Ook de opleiding tot het predikambt is totaal van karakter veranderd. Vroeger hadden de Doopsgezinden geen wetenschappelijk gevormde predikers, maar een soort „leke-predikers" (het best te vergelijken met de „oefenzaak"). Deze ,vermaners", zoals ze werden genoemd, werden niet voor hun werk betaald en vervulden naast deze arbeid een functie in het maatschappelijk leven. Tegenwoordig echter studeren, de toekomstige voorgangers aan de Universiteit van Amsterdam en aan het Doopsgezind Seminarie aldaar. De Doopsgezinde Broederschap telt
De Doopsgezinde Broederschap telt in ons land ruim 40.000 leden. Er zijn ongeveer 150 gemeenten met 110 predikanten. Vergeleken met het buitenland vertonen de Doopsgezinden in ons land een zeer grote eenheid.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 augustus 1967
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 augustus 1967
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's