Reddinghoot Koningin Willielmina te koop
De Koninklijke Zuid-Hollandse Maatschappü tot redding van Schipbreukelingen heeft besloten een van haar reddingsboten te verkopen, n.l. de „Koningin WUhelmina", die vanaf 1926 tot voorjaar 1967 te Stellendam was gestationeerd.
Van deze verkoop hebben wij in ons nummer van 20 januari 1967 reeds melding gemaakt, maar thans is het officieel geworden. De reden dat de K.Z.H. R.M. tot deze verkoop overgaat is tweeërlei; ten eerste een zuiver materiële. De Maatschappij krijgt n.l. geen overheidssubsidie en wordt uitsluitend uit vrije giften gefinancierd. De bouw van de Javazee heeft enorm veel gekost en door de verkoop van deze reddingsboot hoopt men een gedeeltelijke dekking te kunnen vinden.
De tweede reden is, dat deze reddingsboot, door de bouw van de Javazee overbodig is geworden. De reddingsmaatschappij hoopt het schip te kunnen verkopen als luxe jacht of als directie-vaartuig. Aan de zeewaardigheid behoeft men niet te twijfelen; de boot heeft krachtige motoren, die tijdens de Stellendamse periode zijn vernieuwd.
Mooie staat van dienst.
De „Koningin WUhelmina" heeft een mooie staat van dienst. Het schip kwam in 1926 als nieuw in de vaart te Stellendam onder bevel van de bekende schipper WiUem de Jager. Met 43 reddingen werden 255 drenkelingen gered.
Grote bekendheid verwierf de Koningin Wilhelmina in januari 1952, toen er op de Maasvlakte vijf schepen tegelijk in nood waren. Dit waren de Engelse Radmar, de Panameese schepen Merope en Marjor en twee Nederlandse sleepboten Witte Zee en de Ganges. Dagen lang is men toen, samen met de „President Lely" van Hoek van Holland bezig geweest om de mensen te redden. Bij deze ramp kwam slechts één man om het leven, n.l. de schipper van de President Jan Lely, Arend Brinkman, (geboortig van Stellendam).
De „Koningin Wilhelmina" kwam wel gehavend uit de strijd; de voorsteven werd ingedrukt; de reparatie kostte ƒ 20.000,—.
Zwarte bladzijde.
De Koningin Wilhelmina heeft een zwarte bladzijde in de geschiedenis meegemaakt toen in 1949 door een grondzee de opvarenden Bas de Blok en Herbert Grootenboer overboord sloegen en verdronken.
Na het overlijden van schipper Wülem de Jager ging het commando over aan schipper M. van Ours.
De „Koningin Wilhelmina" meet 17 x 4 meter en wordt aangedreven door 2 G.M. - motoren, elk 110 P.K. De maximum snelheid bedraagt 10 mijl. De laatste tijd was de reddingsboot uitsluitend voor reserve in dienst; wanneer hier of daar een reddingsboot wegens reparatie uit de vaart moest genomen. worden
Het schip zal waarschijnlijk niet openbaar worden verkocht. Het ligt gemeerd in de Rotterdamse Veerhaven!; liefhebbers kunnen daar de boot bezichtigen.
De verkoop is opgedragen aan N.V. Scheepsmakelaarskantoor J. Verheul, Metacenter te Rotterdam, die de boot aan haar relaties over de hele wereld heeft aangeboden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1967
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1967
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's