Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nationale strippenkaart voor openbaar vervoer in tram en bus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nationale strippenkaart voor openbaar vervoer in tram en bus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Minister Tuijnmein (Verkeer en Waterstaat) gaat de gemeenten en openbaar vervoerbedrijven verzoeken om met ingang van 1 mei a.s. in het gehele stads- en streekvervoer een zogenoemde strippenkaart in te voeren. Deze nationale kaart zal in vele gevallen de huidige meerrittenkaarten overbodig maken. Dit heeft de minister woensdag in de

Dit heeft de minister woensdag in de Tweede Kamer meegedeeld, tijdens de behandeling van zijn begroting. Als overgangsregeling blijven tot 1

Als overgangsregeling blijven tot 1 oktober vele oude rittenkaarten in de verkoop.

De nieuwe strippenkaart gaat ƒ 5,— kosten voor vijftien strippen.

Elke reis kost één strip meer, dan het aantal te reizen zones.

De strippenkaart zal uitsluitend verkrijgbaar zijn in de voorverkoop, dus niet in tram of bus. Het aantal voorverkoopadressen zal worden uitgebreid.

Zo zal de nieuwe strippenkaart in elk geval op alle postkantoren te koop zijn en bij de NS-stations.

Daarmee wordt een landelijk het van voorverkoopadressen geschapen, dat nog verder wordt uitgebreid. Bovendien kan men de strippenkaart bestellen met de hulp van een acceptgirokaart. Het is de bedoeling om op de meeste voorverkoopadressen ook abonnementen te gaan verkopen.

Juist de zone-indeling die nu vrijwel overal is doorgevoerd, heeft de Invoering van de nieuwe uniforme strippenkaart mogelijk gemaakt.

De reiziger kan de nieuwe kaart gaan gebruiken voor elk aantal zones. Hij hoeft dus niet langer verschillende kaarten aan te schaffen voor een reis binnen één of meer zones. Met de strippenkaart kan men elke gewenste afstand afleggen.

Omdat de mogelijkheden voor hét gebruik van de strippenkaart veel groter zijn, dan die van de afzonderlijke rittenkaarten, overweegt minister Tuijnman in hoeverre retours kunnen vervallen. Iedereen die regelmatig met tram of bus reist, zal straks immers de strippenkaart op zak hebben.

Een ander voordeel van de strippenkaart is, dat de verkoop op de wagen tot het uiterste wordt beperkt. Dit leidt zowel in stads- als streekvervoer tot minder oponthoud.

Minister Tuijnman heeft tevens aangekondigd, dat per 1 oktober a.s. de huidige abonnementen worden vervangen door zogenoemde sterabonnemen+en.

Zo'n ster-abonnement geeft de reiziger vanaf een door hem centraal gekozen zone, recht op reizen in elke gewenste richting. De zone van zijn keuze hoeft niet persé de zone te zijn, waar hij ztjn reis begint.

Het nieuwe ster-abonnement is dus geen trajectabonnement, maar meer een gebiedsabonnement. Dit in tegenstelling tot de huidige abonnementen die slechts op een traject geldig zijn.

De nieuwe abonnementen leveren de reiziger dus meer mogelijkheden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 januari 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Nationale strippenkaart voor openbaar vervoer in tram en bus

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 januari 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's