Degelijke adviezen, daarvoor komt de cli�nt bij de NMB.
Meneer Wisse, hoelang werkt u al in Middelhamis?
Al zo'n 6 jaar. Vanaf de opening. Ik heb het kantoor als het ware onder m'n handen zien groeien. In die 6 jaar heb ik al heel wat mensen kunnen helpen met financiële adviezen.
Ik zeg altijd: Je moet nergens omheen draaien, gewoon nuchter de mogelijkheden aangeven en dan zeggen welke je de beste vindt.
Daar is de cliënt het meest mee geholpen. Trouwens, waarom denkt u dat dit kantoor zo vlug groeit?
Uheeft het hier dus goed naar uw zin?
Zeer zeker, in dit gebied kom je van alles tegen, middenstanders, industrie en niet te vergeten, de landbouw en visserij. Harde werkers, geen kapsones, verstandige ondernemers.
Maar wel voorzichtig met letten?
Ja, en terecht. Vergeet niet dat mede daardoor de agrarische sector één van de meest gezonde bedrijfstakken is. Gezond in die zin dat er nooit teveel vreemd vermogen op de balans voorkomt.
Toch krijgt de hank 'n steeds belangrijker functie. Hoe zit dat precies?
Nou, kijk, dat zit zo. Vroeger werd het boerenbedrijf praktisch volledig gefinancierd met eigen kapitaal of familieleningen. Was er even 'n tekort, dan werd de bank benaderd. Kwam er daarna oogstgeld vrij, dan bracht men dat weer naar de bank. Daar bleef 't zo'n beetje bij. Sinds die tijd heeft de bank een
Sinds die tijd heeft de bank een groot aantal diensten geïntroduceerd, die nu in het boerenbedrijf vrijwel onmisbaar zijn geworden. Bovendien heeft de vergaande mechanisatie en rationalisatie van het boerenbedrijf een onderneming gemaakt met forse investeringsbehoeften.
Daar komt uw bank dan prima van pas?
\^l als we de traditionele bankgedachte hadden aangehouden. Wanneer de bank dan een los object financiert - bijvoorbeeld een schuur - werd het geld gegeven op borgstelling van familieleden of met een zogenaamde hypothecaire dekking.
Hoe het bedrijf reilt en zeilt interesseerde zo'n bank dan niet. Nou, die traditie vinden wij allang niet meer verantwoord.
Hebt u iets tegen tradities? Wis en waarachtig niet. Maar wel
Wis en waarachtig niet. Maar wel zijn wij tegen het traditionele financieren van een object, geïsoleerd van de totale bedrijfssituatie. Wij - van de NMB - vinden dat je daar een cliënt nauwelijks een dienst mee bewijst. Een pasklaar, uitgebalanceerd
Een pasklaar, uitgebalanceerd financieringsadvies kun je pas geven wanneer je inzicht hebt in de gang van zaken.
Meedenken dus. Precies, en niet alleen bij finan
Precies, en niet alleen bij financieringen. Ook als de cliënt geld be-schikbaar heeft. Want met geld valt weer geld te verdienen.
De NMB heeft een groot aantal mogelijkheden ontwikkeld wanneer het op sparen of beleggen aankomt. Gewoon omdat bij iedere cliënt eigen wensen leven. En daar moet je als bank zo goed mogelijk op kunnen aansluiten. Meedenken, ook in het betalingsverkeer.
Kijk maar eens naar de belangrijke plaats die de NMB tegenwoordig inneemt in de landbouw en de veehandel. Dat is gegroeid omdat wij voor de landbouwers en veehandelaren diensten ontwikkelden waar ze in de praktijk mee gebaat zijn. Trouwens, die NMB-aanpak maakt
Trouwens, die NMB-aanpak maakt de relatie tussen bank en cliënt bijzonder prettig. En doordat de NMB-man meestal even naar de boerderij toegaat om te praten, is de sfeer al gauw informeel.
He^ u verder nog opmerkingen? Ja, ons pand is goed bereikbaar
Ja, ons pand is goed bereikbaar en heeft ruime parkeergelegenheid. Het telefoonnummer is 01870-3511, 's avonds 01870-5090.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1980
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's