Bouwput spuisluis bij Bath aanbesteed
Op dinsdag 18 maart is de bouw aanbesteed van een bouwput nabij Bath op Zuid-Beveland. In deze bouwput, die aan het eind van dit jaar klaar moet zijn, zal de spuisluis worden gebouwd van het 8,5 km lange spuikanaal, dat door de hals van Zuid-Beveland komt te lopen. Dit kanaal is nodig om na 1985 de kwaliteit van het zoete water in het toekomstige meer achter de compEirtimenteringsdam,men te kunnen beheersen.
De spuisluis, waarvan het ontwerp nog moet worden uitgewerkt, komt aan het einde van het kanaal bij de Westerschelde. Zij zal gemiddeld per etmaal 100 m3 water per seconde op de Westerschelde moeten kunnen lozen. De sluis uitgerust met kokers wordt zo gebouwd, dat dit gemiddelde zo nodig kan worden opgevoerd tot 150 m^ per seconde. De sluis krijgt hef schuiven, zodat het water uit het kanaal op de Westerschelde kan wegstromen.
Het spuikanaal zelf, dat grotendeels evenwijdig aan en vlak langs het bestaande Schelde-Rijnkanaal wordt gegraven, krijgt een breedte van 130 meter en wordt o.a. door rietbegroeiing langs de oevers zoveel mogelijk in het landschap aangepast.
Als in '1985 de pijlerdam klaar is en ook de Philipsdam en de Oesterdam zijn voltooid, zal er achter deize twee dammen een zoet meer ontstaan, dat is afgescheiden van het zoute Oosterscheldewater. Dit meer ontvangt dan zijn water via de Volkeraksluizen uit de Rijn en rechtstreeks van de riviertjes uit Noord-Brabant. Om de kwaliteit van het water te beheersen en het water ook op peil te kunnen houden, moet men ook hoeveelheden water kunnen afvoeren. Dat zal gebeuren via het te bouwen spuikanaal met -sluis.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1980
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's