Autobanden En Veiligheid
Dat er in Nederland veel auto's rijden weten we allemaal. Dat er veel ongelukken met de auto gebeuren weten we ook. Het veiligheidsaspekt krijgt dan ook grote aandacht bij de ontwikkeling van nieuwe automodellen (veiügneidsriemen, hoofdsteunen, kreukelzones e.d.). Het is daarom uiterst merkwaardig
Het is daarom uiterst merkwaardig dat de rol die de banden hierbij spelen zo wordt onderschat. Als men zich realiseert dat het enige contact tussen de auto en de weg beslaat uit 4 stukjes rubber, dan blijkt de kwaliteit van de banden werkelijk van levensbelang te zijn.
Uit onderzoeken is gebleken dat de bekendheid van het merk en de prijs de belangrijkste factoren zijn bij de aanschaf van nieuwe banden. De kwaliteit is büjkbaar niet de voornaamste afweging. Zodra de nieuwe banden gemonteerd zijn, kijkt de doorsnee automobilist er met meer naar om. Niet alleen het profiel van de band is belangrijk maar ook de bandenspanning is een essentiële voorwaarde voor een goed functioneren van de band. Ruim 70% van de Nederlandse automobilisten rijdt met een foutieve bandenspanning, waardoor de kans op ongelukken aanzienlijk wordt vergroot. Voor dergelijke bestuurders is het maar goed dat er hoofdsteunen, kreukelzones en veiligheidsriemen bestaan! Het is verstandig om bij de aanschaf van nieuwe banden niet op een paar tientjes meer of minder te letten. De nieuw ontwikkelde brede banden blijken het veiligste te zijn. Bovendien rijden zy zuiniger. Een belangrijk aspekt in deze tijd van energiebesparing.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1980
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's