Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaar vervoer biedt meer mogelijkheden voor minder geld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaar vervoer biedt meer mogelijkheden voor minder geld

Per 1 oktober:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met de nationale strippenkaart wordt het als met de krant, je kunt 'm straks niet meer missen, geen dag ! Dat geldt dan niet meer alleen voor hen die gebruik maken van het openbaar vervoer maar de kaart wordt straks ook he „betaaV'middel in publieke telefooncellen en bij het parkeren waar nu nog parkeermeters worden gebruikt die om de haverklap door onbevoegden worden gelicht. Helemaal onmisbaar worden /e — vanaf 1 oktober — voor de passagiers van het streekvervoer wier aantal momenteel explosief stijgt !

Het is, eigenlijk een gouden vondst, die strippenkaart, die alle andere kaartjes overbodig maakt. Het gebruik ervan is mogelijk geworden doordat door alle streekvervoersbedrijven in den lande eenzelfde tarief wordt berekend. Dat werd door de Overheid zo gearrangeerd nadat besloten was dat het Rijk alle tekorten van de streekvervoersmaatschappijen bij zou passen.

De opbrengst van de verkoop van de strippenkaarten vloeit derhalve rechtsstreeks in de Staatskas vanwaaruit ook weer wordt bijgepast en dat zijn miljoenen meer dan er in gekomen zijn. Het is het offer dat de Overheid brengt om het openbaar vervoer te populariseren en dat schijnt haar aardig te lukken!

Daartoe worden de diensten frequenter gereden en worden de tarieven zo billijk mogelijk gehouden met zeer interessante kortingen voor de vaste busen tramklant. Zijn de kosten al concurrerend met het gebruik van de eigen auto ook qua tijdsduur van de rit kan de bus al aardig met de eigen auto wedijveren omdat het openbaar vervoer faciliteiten worden verleend die t.o.v. het steeds vastlopende verkeer een flinke voorsprong geven.

Ook de strippenkaart geeft een tijdwinst omdat de „afhandelingstijd op het voertuig" wordt geminiseerd; óf de buschauffeur plaatst een stempel óf men stempelt af in de automaat. Nog dit jaar zal de ZWN twaalf bussen met een automaat aan boord in gebruik hebben.

De vaststelling van de reissom is gebaseerd op het zgn. zonetarief, Verkrijgbare kaarten — zelfs een van het gehel land — laten nauwkeurig het aant tal te reizen zones zien dat vermeerderd met één afgestempeld moet worden. Nu nog zijn de (15) strippenkaarten op d bus verkrijgbaar maar na 1 okt. zal dat niet meer het geval zijn. Dan moet men terecht bij de postkantoren en mogelijk ook in alle Sparwinkels en SRV wagens. Voor het eind van het jaar zullen er in den lande 10.000 verkoopadressen aangewezen zijn.

Wie zo goedkoop mogelijk wil reizen zorge ervoor voldoende strippenkaarten op zak te hebben want wie — eenmaal in bus of tram — te weinig strippen heeft, betaalt via een 6 of 10 strippenkaart het restant van de reis zo'n dertig procent duurder!

„Met de strippenkaart kom je overal!" wordt van de zijde van het Openbaar vervoer gepropageerd en dat wordt letterlijk waar. Nu heel Nederland is „ge zöneerd" zijn daarmee de grenzen van de onderscheidene vervoersmaatschappijen vervaagd en kan men met ee door de ene maatschappij afgestempelde kaart in de bus of tram van de andere maatschappij overstappen.

Zelfs hoeft een busreis nooit meer duurder dan ƒ 9,50 te zijn. Immers, wie op de bus twee 10 strippenkaarten (a ƒ 4,75 per stuk) koopt kan de hele dag met streek- en stadsbussen door het land blijven crossen. Weinigen zullen dat uitbuiten maar die mogelijkheid is ook interessant voor de reizigers die op een dag meer dan 19 zones reizen. Een retour Ouddorp-Rotterdam neemt 22 zones en in dat geval is het goedkoper twee 10 strippenkaarten te kopen.

Week-, maand-, en jaarabonnementen heten na 1 oktober Sterabonnementen (men kan via het midden naar alle punten van de Ster reizen) die een grotere gebruiksmogelijkheid krijgen, terwijl ze nu nog traject-gebonden zijn. Op de helft van het aantal zones waarvoor men een kaart heeft wordt het centrum bepaald vanwaaruit men in alle richtingen (zo die er tenminste zijn) verder kan reizen zover althans strippen beschikbaar zijn. Dat geeft derhalve een aanzienlijk grotere gebruiksmogelijkheid aan het abonnement, dat trouwens in vele gevaUen na 1 oktober goedkoper wordt.

Neem een abonnement Middelhamis- Zuidplein dat nu voor een volwassene ƒ 130,— kost; per 1 oktober wordt het ƒ 112,—. Scholieren betalen nu per maand ƒ 95,—; per 1 oktober ƒ 56,— per maand!

Bejaarden kunnen in de voorverkoop een 15 strippenkaart tegen gereduceerde prijs kopen. Waren zij daartoe niet in de gelegenheid dan kunnen zij me 2 personen reizen op één in de bus gekochte 10 strippenkaart.

Interessante mogelijkheden derhalve voor abonnementhouders omdat aanzienlijke reducties gegeven worden. Een jaarabonnement b.v. is niet 12 x-, maar 10 maal het maandtarief.

Interessant ook voor hen die nu nog met eigen auto naar het werk gaan want 't zit er met deze tarieven goed in dat ze met de bus aanzienlijk goedkoper uit zijn. Nu op de kleintjes moet worden gelet is het de moeite waard daar goed op te letten. Van hen die dat deden zijn er veel in de bus terecht gekomen.

De ZWN heeft nu al tweehonderd (deels eigen, deels gehuurde) bussen in actie en dankzij het enorme organisatievermogen van de Chef vervoer dhr. Schellinger met zijn medewerkers en uiteraard de chauffeurs verloopt het tot dusver uitstekend. Welkom in de bus derhalve !

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1980

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Openbaar vervoer biedt meer mogelijkheden voor minder geld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1980

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's