Passagiers moeten tegen ozon beschermd worden
Met moderne vliegtuigen wordt hoe langer hoe hoger gevlogen. De ingenieurs die hiervoor gezorgd hebben krijgen daar beslist geen hoofdpijn van, het bespaart immers brandstof.
Wie er wel hoofdpijn van krijgen zijn de passagiers. Dit komt omdat men bij dergelijke hoogten (± 13.000 m) in de ozonlaag vliegt. Deze laag strekt zich uit op een hoogte van 9 tot 45 kilometer boven de aarde. Teveel ozon in de lucht veroorzaakt hoofdpijn en duizelingen. Dit is de reden waarom de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten gesteld hebben dat voor 20 februari a.s., een vliegpassagier niet meer mag worden blootgesteld aan lucht die een te hoog ozongehalte heeft.
Voor die datum zullen alle passagiersvliegtuigen worden uitgerus met apparatuur die er voor zorgt dat dit gehalte voldoet aan de gestelde eisen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 1981
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 1981
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's