Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ouddorp

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ouddorp

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook ouderling W. Voogd en diaken Kr. Voogd lieten zich hierbij niet onbetuigd om een woord van vermaning en opwekking te spreken. Aan het eind van de kerkeraadsvergadering van 26 juni 1899 smeekt ds. Doomveld in zijn dankgebed de Heere om afwending van het gevaar dat de kerk dreigt. Waarschijnlijk doelt hij hier op de invoering door de synode van het Reglement op de Generale Kas.

In haar vergadering van 30 maart 1900 besluit de kerkeraad hiertegen een protestbriefaan de synode te richten, die als volgt luidt:

'De Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente te Ouddorp (Z.H.) gevoelt zich gedrongen te protesteren tegen de vaststelling en den inhoud van het Reglement en den inhoud van het Reglement op de Generale Kas ten behoeve van de Ned. Herv. Kerk. Tegen de vaststelling omdat de Synode de grenzen van haar uitgevoerd macht is te buiten gegaan, de leden der onderscheidene Classes niet gehoord hebbende inzake de verandering in het Reglement, teruggebracht door de additioneele bepaling van art. 16,7' Reglement op de Kerkeraden. Tegen de inhoud omdat een verplichte con

Tegen de inhoud omdat een verplichte contributie m strijd is met de vrije barmhartigheid, die in de Christelijke Kerk behoort te •worden uitgeoefend. Trouwens, ieder lidmaat beloofi de belangen der Ned. Herv. Kerk in het bijzonder te zullen behartigen.

Kerk in het bijzonder te zullen behartigen. Volgens deze belojte mag men verwachten dat elk lidmaat de belangen der Kerk overeenkomstig het groot beginsel des geloofs zal behartigen. Maar men vordere niet, dat de rechtzinnige gedwongen wordt te steunen de noodlijdende kerk der vrijzinnige Reden waarom de Kerkeraad u verzoekt dit Reglement verder in te trekken en een Kas of Fonds in het leven te roepen waaraan èn rechtzinnige èn vrijzinnige afzonderlijk en dan ook vrijwillig kan geven'.

Niet alleen de Kerk maar ook de School had ds. Doornvelds belangstelling. Hoewel hij geen voorzitter is geweest heeft hij toch bijna zijn gehele ambtsperiode zitting gehad in het bestuur van de Christelijke School alhier. Het voorzitterschap van genoemd bestuur werd sinds 1889 bekleed door de Doopsgezinde predikant K. W. Rössing.

Tussen beide predikanten was binnen het bestuur een uitstekende verhouding. Terwijl de ene predikant de vergadering opende met Schriftlezing en gebed werd deze door de andere met dankgebed gesloten.

Opmerkingen

I. In de notulen van de poldervergaderingen van 29 juni 1756 wordt van de nu geheten Ned. Herv. Kerk gesproken van 'de gereformeerde kerk'. (E.N.)

II. Typerend voor de opvatting van A. J. Nelis is dit woord van hem, nadat hij het bericht over de Doleantie had weergegeven: Bewogen tijdens dus! Toch blijkt uit het

Bewogen tijdens dus! Toch blijkt uit het vervolg dat hoewel mensen de Hervormde Gemeente verlieten, de Heere dat nog niet deed. Zo vernam ik dat tijdens de ambtsbediening van ds. Doomveld Klaartje van de Langedijk (KI. Tanis) in de middelijke weg tot de Heere bekeerd werd.

III. In 'De Afscheiding van 1843 deel VII, door Dr. C. Smits, lees ik over Ouddorp:

Ruim 2450 inwoners behoren tot de Hervormde Kerk, er zijn 90 Doopsgezinden en 10 Rooms-Katholieken" (Ik denk dat dit in 1834 zo was). Over de Gereformeerde Kerk

Over de Gereformeerde Kerk

In: De Afscheiding van 1834, Vlle deel: Classis Rotterdam en Leiden door Dr. C. Smits vond ik over de Afscheiding te Ouddorp het volgende: In 1841 waren er te Ouddorp 22 Afgescheiden ('zielen') (pg. 109).

De echtparen Andries Esveld en Martijntje van der Linde(n); Pieter Simon en Trijntje van Dam, scheidden zich in 1836 te Goedereede af. (pag. 110).

Tot de Afgescheiden gemeente van Ouddorp hebben ook behoord: Jan Schaddelee en zijn vrouw Saartje van Oostenbrugge (pag. 115-116).

Deze beiden waren te Goedereede geen lidmaten. Zij verzochten royement voor hun kind uit het doopboek (pg. 116).

In Smits' boek kom ik nog de volgende Afgescheidenen tegen: Sygje Baan, Krijn Meyer, Krijntje Ruit, Johanna van der Vv i^le(n), Willem van der Wiele(n). A. van der Willigent, ouderling, geeft

A. van der Willigent, ouderling, geeft met andere te kennen, dat de gemeente te Middelhamis in het Eiland Overflakkee en Goedereede, in Nederland ophoudt te bestaan wegens vertrek naar Noord-Amerika en om dat nog velen, meest allen wensen en denken te emigreren.

Of Van der Willigen is gegaan weet ik niet (pag. 112).

In hoeverre het niet vrij kunnen uitoefenen van hun godsdienst door de Afgescheidenen, waar over deze kennisgeving spreekt, in Ouddorp mee sprak, bij het vertrek, kan ik niet zeggen.

Totstandkoming Geref. Gemeente Ouddorp

1927. Door ds. A. de Blois werd op de kerkeraadsvergadering van 1 december 1927 mededeling gedaan dat enige personen uit Ouddorp zich bij de Geref Gemeente te Dirksland wensten aan te sluiten. Zij hadden reeds een gebouwtje aangekocht (een schuur aan het Spanjaardswegje) om daarin godsdienstoefening te houden. Zij verzochten of ds. De Blois aldaar donderdag 15 december wilde voorgaan ter gelegenheid van de ingebruikneming van dit gebouw, dat als kerk was ingericht. Dit werd toegestaan, de kerkeraad van Dirksland zou zich daarbij vertegenwoordigen. Vanaf die datum was deze gemeente te Ouddorp station van de Geref. Gemeente te Dirksland. Op 27 december 1928 kwam er op de kerkeraad te Dirksland een verzoek van enige personen uit Ouddorp, die hun lidmaatschap bij de Herv. Kerk hadden opgezegd, met het verzoek zich bij de Ger< ". Gemeente aan te sluiten. De kerkeraad besloot deze leden op te

De kerkeraad besloot deze leden op te nemen; er waren er ook die geen lid waren, deze moesten vooraf belijdenis des geloofs afleggen. Op 26 april 1928 besloot de kerkeraad

Op 26 april 1928 besloot de kerkeraad dat de broeders te Ouddorp zelf hun kerkeraadsleden moesten kiezen, omdat wanneer dit op een ledenvergadering te Dirksland zou geschieden, men toch niemand van de kandidaten kende. De gekozenen zouden dan in de gemeente Dirksland (volgens kerkrecht) tweemaal worden afgelezen en konden daarna te Ouddorp in hun ambt worden bevestigd. Gekozfen werden Cornells Aleman voor ouderling en Willem Bosland voor diaken. Op 25 juli 1928 werden deze broeders in hun ambt bevestigd door ds. De Blois. Op 7 februari 1930 werd de gemeente van Ouddorp zelfstandig; de instituering had plaats door de consulent ds. De Blois, met een tekstwoord uit Ps. 84.

De gemeente telt thans 81 leden en 66 doopleden.

(Uit: Geschiedenis van een ker, ds. P. Blok en Th. de Waal, p. 55 en 56, 1967).

De Doopsgezinden

Over de Doopsgezinden de volgende aantekeningen:

I. C. J. Hameeteman zegt in E.N., dat deze Ouddorpse gemeente wel heette: de Verenigde Vlaamse en Waterlandse Mennonietengemeente in de eilande van Westvoome.

Ik vond in Doopsgezinde Bijdragen 1907, dat in 1765 de oude Vlamingen zich verenigden met de Waterlanders.

II. Over de gemeente te Ouddorp en Goedereede zijn, volgens het bovengenoemd geschrift van 1907, eerst sinds 1645 schriftelijke bescheiden aanwezig.

Het vertelt in een noot dat bij vonnis van 10 februari 1534JanJoosten van Goedereede leraar der Anabaptisten te Am-sterdam veroordeeld werd tot onthoofding.

III. Aan dit geschrift ontleen ik nog: Al wilden de Doopsgezinden geen wapenen dragen en geen eed afleggen, de Staten van Holland en West-Friesland hadden 'vertrouwen dat ze goed epatriotten en liefhebbers van de Staat dezer landen waren'. (1624).

In 1947 beproefde de overheid van Goeree de Doopsgezinden te dwingen mee te doen aan de oefening in de wapenhandel, In 1708 al werden 6 broeders aangesproken, die met geween ter wacht gegaan waren.

Ook in deze gemeente was de offervaardigheid voor buitenlandse noden groot, zo werd o.a. in 1671 ƒ 473,-voorde Paltzers bijeengebracht, in 1710/ 150,-en in 1613 ƒ50,- voor de Zwitsers, in 1714 / 60,- voor Pools Pruisen.

Tenslotte:

Weer dominee voor Ouddorpse dopersen

OUDDORP - De doopsgezinde gemeente Ouddorp op Goeree-Overflakkee krijgt na 44 jaar weer een predikant. Op 14 juni doet ds. J. Smink, tot voor kort predikant van de kerk van de Nazarener te Rotterdam, intrede. Hij wordt bevestigd door B. K. Homan, emerituspredikant te Enkhuizen. Ouddorp werd in 1945 vacant door het vertrek van ds. J. Thiessen naar Blokzijl. De doopsgezinde gemeente van Oud

De doopsgezinde gemeente van Ouddorp met twintig leden neemt in het geheel van de broederschap een eigen plaats in. Zij zingt Gods lof uit de oude hervormde liedbundel en is in theologisch opzicht te situeren op de rechter vleugel. Smink is zoon van een baptistenpredikant die vaak in Ouddorp voorging. Als gevolg daarvan heeft hijzelf al ruim twintig jaar geleden in de doopsgezinde gemeente van Ouddorp zijn eerste preek gehouden. Sindsdien preekt hij er enkele malen per jaar. Uit die kontakten kwam het beroep voort. Smink is predikant geweest bij de kerk van de Nazarener te Wuppertal en Kassei (West-Duitsland), Haarlem en sinds 1982 Rotterdam. Hij is voorzitter geweest van Nazarener Wereld Zendingsvereniging. Thans is hij nog voorzitter van de Stichting Nederlandse Volkszending, die in 1946 door zijn vader is opgericht. (Trouw?)

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1991

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Ouddorp

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1991

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's