Schipbreuk op het Grevelingenmeer
Al is dan door de aanleg van de Brouwersdam, die de Grevelingen m een meer veranderde, ten opzichte van vroeger getemd, dat het er nog geducht spoken kan ondervonden de beroepspalingvissers Cees en Ben Schot, met hun opstapper Jaap Kramer. In de nabijheid van het vogeleiland Hompelvoet waren ze met hun zeven meter lange polyester boot met hulpmotor aan het fuiken lichten en halen toen rukwinden de golven opstuwden en de boot water maakte. Twee hoge golven beslechtten de onge
Twee hoge golven beslechtten de ongelijke strijd. De boot kantelde en zonk met aan boord dertig fuiken en de opvarenden moesten wadend en zwemmend de honderden meters verderliggende BRU 3, het moederschip, zien te bereiken.
Het eiland Hompelvoet wordt in de zomermaanden bewaakt en de vogelwachter had gelukkig het ongeluk zien gebeuren. Een passerend vaartuig werd door middel van een zender gewaarschuwd en kon de drenkelingen oppikken. Men kon ook de omgeslagen boot nog op sleeptouw nemen en bij de BRU 3 afleveren. De twee buitenboordmotoren waren defekt geraakt, het vistuig lag op de bodem van het Grevelingenmeer en ook had men op de BRU 3 droge kleren aangetrokken. Voor deze dag vond men het wel genoege en werd de thuishaven opgezocht; de boot kon onderwijl worden rechtgezet.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 juni 1991
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's