Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jaarverslag zorgverzekeraar ZHE: Samenwerking centraal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarverslag zorgverzekeraar ZHE: Samenwerking centraal

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een sterke stijging van de kosten gezondheidszorg. En de introduktie van het samenwerkingsmodel als basis voor een regionale gezondheidszorg waar alle betrokkenen baat bij hebben. Dat zijn de belangrijkste punten uit het deze week gepresenteerde jaarverslag 1990 van zorgverkeraar ZHE te Zwijndrecht.

De kosten van verstrekkingen vertoonde, een sterke toename. Over 1989 werd nog ruim ƒ 326 miljoen uitgegeven; in 1990 stegen de kosten tot bijna ƒ 362 miljoen. De gemiddelde kosten per verzekerde

De gemiddelde kosten per verzekerde namen in dezelfde periode toe van ƒ1381 tot ƒ1519. Deze toename deed zich voor bij alle verstrekkingen, maar voornamelijk bij ziekenhuisverpleging, farmaceutische hulp en specialistiche hulp.

Het jaarverslag memoreert de fusie en de daaruit voortgekomen geïntegreerde organisatie. De bundelingvan krachten leverde veel nieuwe ideeën op. Zo is heel duidelijk gekozen voor een nieuwe vorm van samenwerking met alle betrokkenen in de regio. Dit betekent een omslag naar een meer marktgerichte en klantgerichte organisatie.

In het ZHE-beleid voor de komende jaren staan begrippen als kwaliteit, solidariteit, toegankelijkheid, betaalbaarheid en gelijke behandeling centraal. De grotere beleidsvrijheid die zorgverzekeraars in de nieuwe zorgverzekering krijgen, wil ZHE optimaal benutten, en wel in samenspraak met de hulpverleners en patiëntenverenigingen. ZHE kiest nadrukkelijk voor het overlegmodel: onderling overleg moet leiden tot een gezamenlijk 'produkt' waar alle partijen - patiënten, hulpverleners en verzekeraar - baat bij hebben. In dit verband hanteert ZHE graag de term 'serviceprofiel': zowel richting verzekerden als richting aanbieders van zorg neemt dienstverlening een centrale plaats in. Het kontakt met de verzekerden is in

Het kontakt met de verzekerden is in 1990 geïntensiveerd. Er werd een ZHEbalie geopend in Oud-Beijerland, zodat ook de verzekerden in de Hoeksche Waard sneller, beter en dichterbij huis geholpen kunnen worden. Het overleg met patiëntenverenigingen is inmiddels gestart. Daarnaast wordt struktureel onderzocht wat de behoeften van de ZHE-verzekerden zijn en wat daarmee gedaan kan worden. Met de opening van twee nieuwe zieken

Met de opening van twee nieuwe ziekenhuizen is voorlopig een eind gekomen aan de uitbreiding van het zorgaanbod in de regio. Enerzijds heeft dit als voordeel dat de verzekerden gebruik kunnen maken van nieuwe faciliteiten, anderzijds bestaat de consequentie dat de kosten ziekenhuisverpleging zullen stijgen. ZHE dringt aan op overleg en onder

ZHE dringt aan op overleg en onderlinge afstemming tussen de verschillende zorgaanbieders om, nu de kwantiteit voldoende is, ook de kwaliteit en doelmatigheid van de geboden zorg te behouden en zo goed mogelijk aan te wenden.

Met huisartsen, kruiswerk en gezinsverzorging werd door middel van een uitstekende samenwerking het projekt 'intensieve thuiszorg" van de grond getild. In 1991 zal ZHE dit goed lopende projekt samen met alle betrokkenen doorlichten en zo rnogelijk uitbreiden, zodat nog meer verzekerden 'zorg op maat" kunnen krijgen. De altijd al goede kontakten met huisartsen, apothekers en tandartsen zijn, mede door een aantal automatiserings-projekten, intensiever en konstruktiever geworden.

Samenwerking in de zorg. Dat werkt door in de gehele interne organisatie van ZHE. Deze is in 1990 dan ook meer gestruktureerd. Tevens werd gestart met een doorlichting van de administratieve procedures, een gericht opleidingsprogramma en een kwaliteitsprojekt. Op het gebied van de informatika heeft

Op het gebied van de informatika heeft ZHE in 1991 een forse stap vooruit gezet. Er kan meer beleidsinformatie worden verkregen en ook het papierloos declareren (externe integratie) heeft zijn intrede gedaan. Ten aanzien van Zilveren Kruis Verzekeringen werd de intentie uitgesproken nauwer te gaan samenwerken.

Van de term ziekenfonds werd in 1990 afscheid genomen. De aanduiding was, aldus het jaarverslag, niet langer geschikt als vlag die de lading dekt. Eind 1990 werd gekozen voor de naam 'zorgverzekeraar", waarmee het begin van alle veranderingen ook in de naam gestalte kreeg. 'Zorgverkeraar" duidt in de optiek van ZHE niet alleen op het verzekeren van een bijzonder produkt, te weten zorg, maar ook op de zorg die ZHE wil besteden aan de aktiviteiten als verzekeraar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 juni 1991

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Jaarverslag zorgverzekeraar ZHE: Samenwerking centraal

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 juni 1991

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's