Afscheid van de Lelijke Eend
Na reeds 55 jaar trouwe dienst als Frankrijks beste en bekendste ambassadeur over de hele wereld, rolde op 27 juli 1990 de laatste 2CV van de lopende band om plaats te maken voor meer trendy, gestroomlijnde modellen.
Het Beste van juli vertelt u de ontstaansgesehiedeni.s van dit unieke model auto, in eerste instantie bedoeld voor het Franse platteland. Met recht geschiedenis want aan de presentatie van de 2CV op de Parijse Autotentoonstelling van 1948 was wel wat voorafgegaan. Net voor de Tweede Wereldoorlog was de auto klaar voor serieproduktie. maar werd met de vermelding 'Zeer Geheim' tot na de oorlog verborgen gehouden. Spionagefdmachtige scènes waren het gevolg, want de Duitsers wilden de blauwdrukken snel aan Hitler laten zien. Toen het publiek de auto voor het eerst te
Toen het publiek de auto voor het eerst te zien kreeg, waren de beoordelingen zeer verdeeld; van een .sardineblikje' tot een paraplu tiiet vier wielen eronder. Mooi was ook niet de eis geweest die de toenmalige direkteur van Citroen, Jules Boulanger. aan het nieuwe model had gesteld. Het was belangrijker dat "het de garantie gaf dat de eieren die bij de boer gekocht waren, heel zouden overkomen'. Andere verlangde eigenschappen waren een maximum aan gemak en betaalbaarheid.
Al gauw werd de Lelijke Eend de lieveling van velen. Beroemde filmsterren als Brigitte Bardot en JeanPaul Belmondo en ook de Franse eerste minister Laurent Fabius waren enthousiaste bezitters van de 2CV. Ook voor het 'zakelijke' leven bleek de Citroen zeer geschikt; in Spanje zijn de 2CV's door de Guardia Civil gebruikt en in talloze andere landen als auto van de posterijen.
Met 250 fanclubs over de hele wereld, het verschijnen van het boek 'De 2CV: Een veertigjarige liefde' van een verstokt Citroenrijder, het onderwerp van drie universitaire dissertaties en talloze optredens in boeken en films is de 2CV zeker een legendarisch automobiel te noemen. Een storm van protest ontstond toen
Een storm van protest ontstond toen Citroen besloot de produkde in 1990 te staken. De Lelijke Eend moest plaatsmaken voor modernere, nieuwe aerodynamische auto's. Wat rest is de nostalgie van de 2CV die niet meer is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juni 1991
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's