Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom rijdt de R.T.M.-tram nog niet op de Brouwersdam?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom rijdt de R.T.M.-tram nog niet op de Brouwersdam?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel mensen vragen zich af waarom de tram nog niet rijdt. Er ligt toch rails op de Brouwersdam? De R.T.M, krijgt hierover veel vragen. Graag willen wij proberen duidelijk te maken waarom het nog niet mogelijk is personentrams te laten rijden, ondanks dat het ogenschijnlijk wel zou kunnen.

Het spoor is namelijk nog niet technisch gereed. In totaal moeten aan de 3,2 km spoor op de Brouwersdam 11 verschillende werkzaamheden verricht zijn, voordat de trambaan veilig bereden kan worden. Allereerst werden van augustus 1990 tot en met november 1990, 5000 bielzen voorbewerkt en 10.000 onderlegplaten gebikt/ontroest.

Daarna moesten in volgorde de volgende werkzaamheden verricht worden: 1. Opmeten en uitzetten van het tracé van de trambaan op de Brouwersdam.

Uitgevoerd door de R.T.M.-medewerkers met ter beschikking gestelde gereedschappen, aannemer grondwerk fa. De Jager en Klein. November 1990.

2. Uitgraven van het tracé van 3.2 km.

Uitgevoerd door aannemer grondwerk.

November 1990. 3. Spoorbouwen 3.2 km.

3. Spoorbouwen 3.2 km.

Uitgevoerd door medewerkers R.T.M. met behulp van ter beschikking gestelde gereedschappen van de firma's Structon en Van Welzenes.

Laatste week november en eerste week december 1990.

4. Aanvullen met zand van de trambaan.

Uitgevoerd door aannemer grondwerk fa. De Jager en Klein.

Februari/maart 1991. 5. Uitzetten met behulp van laserapparatuur van de horizontale hoogtelijn waarop de trambaan moet komen te liggen, het slaan van hoogtepaaltjes hiervoor om de 18 meter, totaal 178 stuks.

Uitgevoerd door medewerkers R.T.M. met behulp van gereedschap ter beschikking gesteld door de fa. De Jager en Klein.

April 1991.

6. Het lichten van het spoor tot de juiste hoogte en waterpas leggen van het spoor. Verder het handmatig onderstoppen met zand om de vijf bielzen.

Uitgevoerd door medewerkers R.T.M. Mei, juni en juli 1991.

7. Mechanisch verdichten van het zand onder elke biels met behulp van een zgn. trilmachine.

Uitgevoerd door medewerkers R.T.M, met behulp van een door de fa. Van Welzenes ter beschikking gestelde machine.

Mei, juni en juli 1991.

8. Aanvullen van de trambaan met een laagje grond tussen en naast de beilzen tegen het verstuiven van het zand. Dit gebeurt met de hand.

Uitgevoerd door medewerkers R.T.M. Mei. juni en juli 1991.

9. Afwerken van de taluds van de trambaan.

Uitgevoerd door aannemer grondwerk.

Juli en augustus 1991.

10. Onderstoppen van de bielzen met behulp van een zelf geconstrueerde hydraulische onderstopmachine.

Uitgevoerd door medewerkers R.T.M.

Gepland: augustus en september 1991. 11. De bouw van een emplacement met drie sporen met perron en stationsgebouwtje bij Port Zélande/Kabbelaarsbank.

Geplande uitvoering september 1991 tot en met februari 1992.

Momenteel werken de medewerkers van de R.T.M, aan het lichten en aanvullen van het spoor (punt 6, 7 en 8). Hiervoor nemen de medewerkers telkens groepsgewijs een week vrijaf uit hun beroepswerkzaamheden. Nog steeds zijn alle medewerkers van de R.T.M, vrijwilligers en moet het merendeel van de werkzaamheden uitgevoerd worden in de avonduren en op zaterdag, aangevuld met af en toe een aantal opgenomen vakantiedagen ten behoeve van de R.T.M.

Het afgelopen halfjaar hebben de weersomstandigheden ook niet erg meegewerkt. Door de vorst in februari gingen vier weken verloren en ook de veelvuldige regenval werkte vertragend.

De R.T.M.-medewerkers zetten echter alles op alles om de trambaan nog dit jaar gereed te hebben, zodat er in 1992 in ieder geval over het geheel trajekt gereden zal kunnen worden. De inzet van alle medewerkers om de trambaan op de Brouwersdam af te werken houdt in dat er geen tijd beschikbaar is om de tram te laten rijden op het vorig jaar geopende trajekt. Er moest een keuze gemaakt worden. Slechts voor groepen die al eerder gereserveerd hadden wordt nog gereden.

De R.T.M.-medewerkers hopen op begrip voor deze situatie.

De remise is geopend voor het publiek op woensdag en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. U bent van harte welkom. Inlichtingen tel. (01878) 36 10 of 30 52.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 juli 1991

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Waarom rijdt de R.T.M.-tram nog niet op de Brouwersdam?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 juli 1991

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's