Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe boeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe boeken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uitgeverij Den Hertog te Houten bracht onlangs weer een aantal nieuwe titels uit. Eilanden-nieuws ontving van elkeen presentexemplaar. Opvallend is dat drie van de vijf boeken herdrukken van Schotse 'oude schrijvers' betreffen. De andere twee zijn eerste drukken van 'nieuwe schrijvers'. Ik begin in mijn aankondiging met de laatstgenoemde.

Ds. J. H. Velema, Noch, profeet in twee werelden. Ingenaaid. 132 pag. Prijs ƒ 17,90.

De Christelijke Gereformeerde dominee J. H. Velema heet met emeritaat te zijn. Maar 'uitgediend", de letterlijke betekenis van dat woord, is hij - getuige de vele publicaties die met name de laatste tijd van zijn hand verschijnen - zeker nog niet. Zijn laatst verschenen boekje behandelt het leven van Noach, 'profeet in twee werelden". Een treffende titel!

Noach heeft immers een heel bijzondere plaats in Gods heilsplan met deze wereld ingenomen. Hij behoorde tot twee werelden - de wereld vóór en de wereld nä de zondvloed. Hij was de laatste mens van de oude en de eerste van de nieuwe wereld. Boven alles was hij in twee werelden profeet bij de gratie Gods.

Zó met name typeert Velema Noach: als profeet. En hij brengt dat in elke hoofdstuktitel tot uitdrukking- natuurlijk met een fraaie alliteratie, zoals we van ds. Velema gewend zijn: profetische prediking, profetisch program, profetisch protest profetisch perspektief etc.

De bedoeling van de schrijver is om de klemmende boodschap die Noach vóór de zondvloed bracht te laten doorklinken in de tijd waarin wij leven. Dat kan met een beroep op de Heilige Schrift. Immers - juist in het kader van de eindtijd komt de persoon en de boodschap van Noach tot diep in het Nieuwe Testament ter sprake. Die lijn mag en moet worden doorgetrokken.

Velema's boekje ontstond vanuit prediking en meditatie over deze aangrijpende stof. Daaraan mag het op zijn beurt wellicht weer dienstbaar zijn. Elk van de tien hoofdstukken wordt besloten met een aantal gespreksvragen. — O —

Ds. C. J. Meeuse, Christuskennis en de toegang tot het Heilige Avondmaal. Ingenaaid. 53 pag. Prijs/12,90.

In dit boekje over Christuskennis en avondmaalsviering geeft ds. Meeuse, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam-Zuid, aandacht aan twee zaken die in een onderling verband staan. Het gaat enerzijds over de bevindelijke kennis van Christus tot zaligheid en anderzijds over de toegang tot het Heilige Avondmaal. De aanleiding tot dit geschrift was een inleiding voor een ambtsdragersconferentie in Walcheren.

Allereerst wordt iets gezegd over wat onder 'Christuskennis" verstaan moet worden. We mogen van Christuskennis spreken als een zondaar met een droeflieid naar God over zijn zonden en een hongeren een dorst naar God. alle wegen van zichzelf als doodlopend ervaart, maar Christus door een openbaring van Gods zijde leert kennen als de enige weg der zaligheid. Het volgende hoofdstukje is gewijd aan 'opwas en onderscheid in de kennis van Christus". Deze kennis is nodig voor de rechte viering van het sacrament, aldus ds. Meeuse. Ajiderzijds gaat het, zo lezen we in dit boekje, niet om de mate van verzekerdheid van het geloof maar om de vraag of het een waar geloof is. De vastheid ligt in Gods belofte en m Christus' werk. In de hoofdstukjes 5 en 6 wordt de vraag beantwoord wie wel en wie niet tot de viering van het sacrament worden genodigd. Daarna wordt iets gezegd over de wijze waarop de zogenaamde 'bekommerden" (dienen te) worden geleid. Het boekje besluit met enkele slotconclusies alsmede de beantwoording van enkele vragen die tijdens de genoemde ambtsdragersconferentie werden gesteld. — O —

Andrew A. Bonar, Het Evangelie van de Persoon van Christus. Vertaald en ingeleid door L. J. van Valen. Ingenaaid. 75 pag. Prijs ƒ 15,90.

Andrew Bonar was een Schots predikant uit de vorige eeuw. Hij leefde van 1810 tot 1892. In ons land is hij vooral bekend als auteur en samensteller van de biografie en de nagelaten geschriften van R. M. MacCheyne, zijn jonggestorven vriend.

In 'Het Evangelie van de Persoon van Christus" richt hij de aandacht van zijn lezers op de noodzakelijke geloofskennis van de Persoon van Christus. Het boekje wil een handreiking zijn voor zielen die de ware troost van de vergeving missen. Bonar meende dat de oorzaak hiervan vaak gelegen is in een gebrek aan inzicht in de betekenis van het werk van Christus als Middelaar. De direkte aanleiding tot het werkje is een persoonlijke ervaring van hemzelf

Ik hoop binnenkort in een aparte boekbespreking uitvoeriger op de inhoud van dit belangrijke boekje terug te komen. — O —

Robert Murray MacCheyne, Laat u met God verzoenen. Vertaald en ingeleid door M. Krijgsman. Ingenaaid. 122 pag. Prijs/18,90.

De naam van deze begenadigde Schotse prediker noemde ik al. Hij overleed in 1843 op 29-jarige leeftijd, na een achtjarige ambtsbediening te Dundee. In die acht jaren is hij als het ware opgebrand in de dienst des HEEREN. Immers - van hem is bekend dat hij zijn werk in de gemeente verrichtte met een nietaflatende ijver en een brandend verlangen om het middel te mogen zijn tot de bekering van zondaren. In 1840 ontving hij het grote voorrecht van een zogenaamd 'revival" in zijn gemeente; de Heilige Geest werkte rnet zodanige kracht dat velen geestelijk ontwaakten en tot bekering kwamen. De 28 meditaties van dit bundeltje maakten oorspronkelijk deel uit van een bijbels dagboek dat de titel droeg 'De dagelijkse metgezel van de christen', waaraan MacCheyne meewerkte. Hij leverde de bijdragen voor de data 9 tot en met 22 april, een periode van twee weken dus. Enkele jaren geleden verschenen ze als herdruk in een aparte uitgave. Daarvan is dit boek de Nederlandse vertaling.

Wie meer van MacCheyne las, zal hem in deze stukjes herkennen. Hij sprak en schreefhelderen indringend, met kracht en scherpte, maar niet minder troostvol en pastoraal. De meditaties in deze bundel zijn te rangschikken rond de volgende thema's: de bediening van het Evangelie, het werk van de Heilige Geest en de wederkomst van Christus. — O —

Ralph Erskine, De Samaritaanse vrouw. Opnieuw vertaald door S. Houtekamer. Ingenaaid. 72 pag. Prijs / 15,90.

Veel van dit boekje te zeggen vinden wij gans onnodig, dewijl de goede reuk dewelke zich van Erskines werken reeds door geheel Nederland verspreid heefi, en de zegen dewelke velen door het lezen van dezelve genoten hebben, zo groot geweest is dat zijn gedachtenis bij ons in zegening blijven zal. zolang er stichtelijke boeken bij ons in achting zijn zullen.

Deze woorden dateren uit 1743. Ze waren te vinden in de voorrede op de Schatkamer van iiitgelezene Godgeleerde verhandelingen. Dit is een bundeling van Ralph Erskine, destijds in Nederlandse vertaling uitgekomen. Eén van die predikaties is nu - in een nieuwe overzetting - uitgegeven in het boekje dat ik bij dezen aankondig. Het oordeel van de samensteller(s) destijds geldt mijns inziens nog!

Ralph Erskine, deze dienaar van het Woord uit Schotland, leefde heel wat eerder dan Bonar en MacCheyne over wie we het zojuist hadden - namelijk gedurende de eerste helft van de 18e eeuw. Meestal wordt hij in één adem met zijn broer Ebenezer genoemd. Door middel van hun vele geschriften werden zij ook in onze lage landen bekend. Enkele jaren geleden promoveerde ds. P. H. van Harten op een studie over hun prediking.

'Komt. ziet een Mens Die mij gezegd heejt alles wat ik gedaan heb. Is Deze niet de Christus?' Deze tekst uit Johannes 4:29 is het uitgangspunt van deze uitvoerige preek. De centrale gedachte die erin naar voren komt is vooral dat het ontdekkend woord van Christus (in dit geval gericht tot de Samaritaanse) mensen leidt tot veroordeling en vernedering van zichzelf voor God maar hen er tevens toe brengt Christus te verheerlijken en Hem bij anderen aan te prijzen. Zo blijkt een scherpe, bijbelse prediking Godverheerlijkend te zijn.

Erskine hield deze preek in 1729, onmiddellijk na de viering van het Heilige Avondmaal te Dunfermline, de gemeente die hij diende. Hij schroomde in deze uitvoerige en indringende preek niet met name het nut van de waarachtige zelfbeproeving aan te tonen. Overeenkomstig het gebruik in die dagen eindigt de preek met een woord van vermaning en aansporing.

Hartelijk ter lezing aanbevolen. Immers, met het verstrijken van de jaren (meer dan 260 jaar na het uitspreken van deze preek!) zijn de besproken zaken niet verouderd.

Middelharnis JMJ Kieviet

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1991

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Nieuwe boeken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1991

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's