Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet alles mag in het verkeer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet alles mag in het verkeer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tot aan het begin van de twintigste eeuw heeft de overheid in ons land zich nauwelijks met het verkeer beziggehouden. Er waren wel allerlei plaatselijke voorschriften en dat maakte het er meestal niet veel beter op. Regering en parlement stelden het onderwerp wel eens aan de orde, maar het bleef bij praten totdat de komst van de motorvoertuigen de noodzaak van verkeersregelingen nog groter maakte. In 1899 diende minister C. Lely dan ook een wetsontwerp in, dat echter nooit in de Tweede Kamer is behandeld.

Dat gebeurde wel met een nieuw ontwerp dat in 1903 ontstond en twee jaren later tot de Motor­ en rijwielwet leidde, die op 1 januari 1906 van kracht werd; een korte wet van dertig artikelen met daarnaast het Motor­ en rijwielreglement. Deze wet werd verschillende malen gewijzigd totdat in 1935 na veel discussie een Wegenverkeerswet tot stand kwam. die bij hel uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nog niet in werking was getreden. Wel kwam er in 1941 een Wegenverkeersregeling tot stand die tot 1951 van kracht is gebleven. Sindsdien is er aan de wegenverkeerswelgeving voortdurend gesleuteld, mei als hoofddoel hel verkeer veiliger te maken en soepel te laten verlopen. Wat de fiets ­ ons meest gebruikte vervoermiddel ­ betreft, bleef de wetgeving beperkt tot een minimum aantal bepalingen, zowel met betrekking lot het gebruik in hel verkeer als voorschriften aangaande de fiets zelf. zoals een degelijke stuurinrichting. de aanwezigheid van rem en bel en het voeren van verlichting in het donker.

Nieuwe bepalingen

Ingaande 1 november 1991 worden nieuwe bepalingen van kracht. Zo mo­gen fietsers dan, ook wanneer een verkeerslicht op rood staal, wel rechts afslaan, maar alleen waar dat met een extra bordje is aangegeven. Dubbelparkeren van auto's (lol nu toe niet verboden) is niet langer toegestaan en daar zullen fietsers blij mee zijn, want deze maatregel verhoogt hun veiligheid. Dat geldt overigens ook voor hel verbod om op fietspaden Ie parkeren, waarmee nogal eens de hand wordt gelicht. Gelijktijdig krijgen de verkeersdeelne

Gelijktijdig krijgen de verkeersdeelnemers meer wettelijke vrijheid omdat het verouderde uil 1966 stammende Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens verdwijnt. Dat houdt o.a. in dat fietsers nu niet meer ­ zoals voordien verplicht was ­ voortdurend de voeten op de trappers moeten houden en als zij dat willen met losse handen mogen rijden.

Het nemen van deze vrijheid is overigens niet aan te raden, ook al lette de politie in hel verleden hier niet op. De wetgever gaat ervan uit dal aan verkeersdeelnemers meer zelf moet worden overgelaten en dat men zich bewust moei zijn van de eigen verantwoordelijkheid. Dal is in hel belang van de eigen veilig

Dal is in hel belang van de eigen veiligheid en die van anderen. Er zijn er die bij die grotere eigen verantwoordelijk­heid vraagtekens plaatsen omdat tot nu toe ook de veiligheid dienende verbodsbepalingen herhaaldelijk werden overtreden.

Heer in het verkeer

Jaren geleden werd de slagzin "heer in hel verkeer' regelmatig gebruilct om de weggebruiker er op te wijzen dat het verkeer om anticiperend gedrag vraagt en dat het recht (bijvoorbeeld op voorrang) niet altijd hoeft te worden genomen als je anderen daarmee in gevaar brengt.

Het is opmerkelijk dal de ene groep verkeersdeelnemers altijd de andere verkettert. Automobilisten klagen over hel gedrag van fietsers en voetgangers, fietsers ergeren zich over het doen en laten van automobilisten, en voetgangers zien zich belaagd door automobilisten en fietsers. En niet helemaal ten onrechte, bij alle groepen weggebruikers kom je piraten tegen die Ie weinig met anderen rekening houden. Om dit legen te gaan is een mentaliteitsverandering nodig. Stichting: fiets! lanceerde, ook al weer

Stichting: fiets! lanceerde, ook al weer jaren geleden, het begrip Tietsetiquelte' met een aantal aanbevelingen. Een soort gedragscode, deels steunend op wettelijke voorschriften. Nog steeds waard om te citeren: 'U bent

Nog steeds waard om te citeren: 'U bent niet de enige fietser op de weg en u moet met andere fietsers rekening houden. Breng door uw gedrag andere fietsers

niet in gevaar. Passeer niet rakelings en maak gebruik van de bel als het nodig is om andere fietsers te waarschuwen indien u bijvoorbeeld wilt inhalen. Ook voor uw mede­fielsers is het belangrijk als u duidelijk aangeeft wanneer u van richting wilt veranderen. Denk vooral goed aan fietsende (vaak fietsend spelende kinderen) en bejaarden. Zij zijn vaak minder vertrouwd met de fiets en met het verkeer. Rijd steeds zo veel mogelijk rechts, zodat andere fietsers veilig kunnen passeren. Is er weinig ruimte, rijd dan als fietsers niet naast elkaar. Het kan dan voor andere fietsers moeilijk worden om veilig te passeren'. Voetgangers moeten van fietsers de gele

genheid krijgen over te steken en op trottoirs en in voetgangersgebieden moet niet worden gefietst. Voor automobilisten zijn fietsers in hel verkeer heel vaak een spookbeeld. Helaas gedragen veel fietsers zich slordig en nemen verkeersregels onvoldoende in acht. Veel fietsers begrijpen niet dat een automobilist door de grotere snelheid minder snel kan stopen dan een fietser en dat de remweg van een auto langer is dan van een fiets. Rekening houden met elkaar kan geen

kwaad. Dal geldt voor alle weggebruikers. Iedereen wil graag gezond en zonder kreukels thuiskomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1991

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Niet alles mag in het verkeer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1991

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's