Beeld en steen
..Gij. o koning! zaagt en ziet. er was een groot beeld (dit beeld was treffelijk en deszelfs glans was uitnemend), staande tegen u over: en zijn gedaante was .schrikkelijk... dit zaagt gij. totdat er een steen afgehouwen werd zonder handen, die .sloeg dal beeld..." (Daniël 2:3135)
Het blijft altijd hetzelfde verhaal in deze wereld, die oud en de verdwijning nabij is. Het verhaal van het beeld. Het verhaal van de droom, die helaas geen bedrog is. Een indrukwekkend beeld zag koning Nebukadnezar in zijn droom. Wonderlijk was het van struktuur. Het hoofd van goud. stralend in koninklijke schittering; de borst van zilver, minder edel, wat vrediger en lieflijker; de buik en de dijen van koper, minderwaardiger maar harder dan de vorige metalen; de benen van ijzer en de tenen van ijzer gemengd met leem. ordinair maar verpletterend hard. Een geweldig, adembenemend beeld! Het beeld is een volkerenspiegel, een doorsnee van elkaar opvolgencïe rijken. Nebukadnezar is het gouden hoofd, de dictator, de despoot zonder erbarmen.
Ineens echter wisselt het droomgezicht. Van buitenaf treedt een faktor op die niet door een mensenhand wordt beheerst. Een zware steen, uit de bergen losgeraakt, koint aangerold en botst tegen het beeld. Maar wat te verwachten is, gebeurt niet. Het beeld blijft niet onaangedaan overeind. Integendeel, het smakt tegen de grond en spat in duizend brokken uit elkaar. En nog is de catastrofe niet koinpleet. Er rest van heel dat prachtige beeld niet meer dan een droeve massa stof een zielige mixtuur van goud en zilver, koper, ijzer en leem. Maar de steen die zijn vernietigend werk heeft gedaan, groeit uit tot een indrukwekkende berg die inet zijn contouren heel de aarde overschaduwt en haar op die manier vervult tot in alle hoeken.
Nebukadnezar is ontzet en radeloos. Hij is de tweede koning van het machtige, welvarende NieuwBabylonische wereldrijk, gesticht op de puinhopen van het vroegere Assyrië. Met het kleine Juda speelde hij als kat en huis. In een welgemikte campagne veegde hij het van de kaart en de deportatie van het volk deed de rest. Wie kan het winnen van Nebukadnezar? Een man die bovendien speelt met mensenlevens. De wijzen van Babel zullen dat straks te weten komen.
In die drooin gebeurde natuurlijk alles snel achtereen. Ze was ook een openbaring van Godswege. In werkelijkheid malen Gods molens meest langzamer. Vaak was en is dat moeilijk te verteren. We denken aan angstwekkende machtsontplooiingen van dictatoren en despoten in verleden en heden. Keizers van Rome, Napoleon, Hitler, Staling, Castro. Ceausescu, éénpartijsystemen in tal van landen. Gepaard met onderdrukking, geestelijk, lichamelijk, maatschappelijk. Mensen lijden, hongeren, vlucliten, worden onderdrukt op allerlei geraffineerde manieren. Waarom grijpt God niet in? En nu Hij het deed in Oost Europa, wie denkt dan niet aan zovele andere landen in Afrika en Azië, waar dezelfde tonelen heersen als jarenlang in het Oosten van ons werelddeel? In de Bijbel horen we ook mensen zuch
In de Bijbel horen we ook mensen zuchten en klagen onder de druk van vijanden en vervolgers: „Heere, hoe lang?" Zulke gebeden worden ook in deze tijd opgezonden. Die worsteling met God is het stille geheim van de ware wijzen.
Soms treden ze ook daadkrachtig op. Ik denk aan die moedige dominee Tökes in Roemenië. Maar ware wijzen zijn helaas nooit zo dik gezaaid. Toch brengt God ze aan het licht in de snijpunten van het leven der wereld. De wereld ligt gevangen onder het beslag van de droom en in de waan van machten en wensen. De historie geeft daarvan een onthutsend relaas te zien. Soms vragen we 't ons in verbijstering af hoe schurken en uitbuiters mensen, soms een heel volk, aan hun voeten krijgen. Denk aan de dagen van HitlerDuitsland. Het antwoord staat hier in de Bijbel. Het beeld symbool van machtswellust en waanzin beantwoordt aan de diepste verdorven lusten en strevingen van de mens, die God uit zijn bestaan bant. Ook al stond op de Duitse koppels: Gott mit uns!
De wijzen van Babel konden de droom vertellen noch uitleggen. Toen waren ze getekend: hun restte de dood. Nebukadnezar neemt zijn toevlucht tot geweld en koelt zijn hete wanhoop aan de intellectuelen. Hun priesterschap faalt. Het zij ons gezegd! Wie aan de openbaring van de levende God in Zijn Woord voorbijgaat, weet iTiet wereld en geschiedenis, met leven en lot geen raad. Al de wijzen van deze wereld de politici, de economen, de technocraten, de filosofen, van wie het verlossende woord wordt verwacht zij laten ons hopeloos verlegen. Zij geven geen verklaringen van onze dromen, geen bevrijding van onze angsten, geen antwoord op onze diepste vragen.
Daniël is de ware wijze in deze geschiedenis. Hij koint er frank en vrij voor uit. Wie hij dient. God, Die gezichten openbaart! Werkelijk wijs is wie leeft uit het Woord van Hem. Die krijgt de dingen door. Diens blik wordt gescherpt, gespitst op wat God doet. Want de steen, die rolt. is het Rijk van God. Het grote beeld, de macht der wereld, verzamelbeeld van allerlei machten en rijken, dictaturen en despoten, komt aan de
dictaturen en despoten, komt aan de steen ten val. Die wetenschap stelt in staat om te volharden temidden van noden en verdrukkingen. ..Dat Jezus wederkomt. Zijn Rijk overwint, is onze eniae troost", zei eens een neaer tegen mij in een sloppenwijk van Portau Prince op Haïti.
Het heil. menselijkaardshumanistisch getint, däägt niet aan de horizon van déze tijd en déze wereld. Het zal niet steeds beter gaan worden. Ook niet nu in OostEuropa grote veranderingen intreden. Het wordt steeds zwaarder, steeds duisterder, steeds slechter: goudzilverkoperijzer. De gang van de wereld is geen opklimming. Haar liederen zijn geen liederen haminaaloth. Hier is ook niet het gelijk van links of van rechts in het geding. Het gaat naar omlaag: steeds lelijker, al maar grover, voortdurend satanischer. Laten wij bij het licht van de Schrift de tijd en de wereld inogen doorgronden!
Er is een diepe troost voor Gods Kerk. waar ook ter wereld, in het laatste van deze koningsdroom. De berg. die de aarde vervult, is het laatste wat overblijft. Er bestaat geen onvernietigbaar wereldrijk. Zelfs het communisme blijkt te kunnen vallen. God alleen is eeuwig! Christus is aan de winnende hand! Hitler trok indertijd geregeld 'volgens plan' terug, camouflage van vernederend verlies. Onze Koning van Israels God gegeven! trekt niet terug. Hij trekt vóórt. overwinnend en opdat Hij overwint. Omdat de Steen van Gód komt. Hij heeft de wereld overwonnen Toen Hij opstond uit de dood. lag in feite de wereldmacht verslagen aan Zijn voeten. Nu heeft Hij alle macht in hemel en op aarde.
Eén ding nog. Een vraag: bent u zelf nog koning in uw eigen rijk, buigend voor uw eigen beeld? Of bent u door genade een onderdaan van Christus, een burger van Zijn Rijk? Die het beeld van de macht van de mens aanbidden, zullen vergaan. Meer dan eens reeds in dit leven. Ik denk aan het huiveringwekkend einde van de Ceausescu's. Zij zijn slaven van angst en kwelling de verhalen over het leven van deze dictator spreken wat dat betreft boekdelen.
Maar ook in de bijbel leest u dat dictatoren nogal wat slapeloze nachten hebben. Wie door de Zoon is vrijgemaakt uit de aanbidding van het beeld, die is werkelijk vrij. Ook al lijd je honger, al zit je in een strafkamp, al heb je geen dak boven je hoofd. Ook dät is gebleken.
Werkelijk vrij! Want onder de doorboorde handen van Jezus. Ook in het kraken en barsten van deze wereld en haar beeld. Door de oordelen heen haalt God de Zijnen thuis. Naar de berg van Zijn heiligheid, naarde stad van de eeuwige vrijheid en vrede en vreugde. Dan erven zij hemel en aarde. En alles zal nieuw zijn. stralend en puur. Geen dictatuur bedreigt dan ineer de Stad en het Rijk. Droomt u daar wel eens van? Zo'n droom is géén bedrog. Heus, het is waar. Soms vaart een glimlach van verrukking door ons binnenste. De Koning leeft! En dit gebed blijft over: Heere, neem ons eens op in Uw eeuwig Koninkrijk!
L. A B.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 1991
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 1991
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's