Grote Zuidhollandse campagne �rij alcoholvrij�
Uit een steekproef blijkt: Veertien procent van de gecontroleerde automobilisten in Zuid-Holland heeft alcohol gebruikt
Zo blijkt uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Dit toont duidelijk de noodzaak aan om de provinciale campagne 'Rij Alcoholvrij' te houden. Op 6 december a.s. heeft in aanvfezigheid van mr. J. Th. de Wit, hoofdofficier van justitie, de burgemeesters van Strijen en 's-Gravendeel, de heren mr. S. W. van Schaijck en J. D. Nederlof de start plaatsgevonden. Tevens zal het projekt 'Alcohol anders' van de Regionale Projektgroep Verkeersveiligheid (RPV) Hoeksche Waard worden gepresenteerd. De Zuidhollandse campagne vormt een onderdeel van de landelijke campagne, die tot en met carnaval 1992 wordt gehouden. Achtergrond
Uit een meting van de SWOV in Zuid- Holland blijkt dat circa 14% van de 1625 gecontroleerde automobilisten alcohol had gebruikt. Een aantal van 5.4% had meer gedronken dan het wettelijk toegestane promillage (0.5). In vergelijking met het landelijk beeld scoort Zuid- Holland in negatieve zin. In Utrecht is door de SWOV gekonstateerd dat 3.1% van de gecontroleerde automobilisten meer gedronken had dan het wettelijk toegestane promillage. In Noord-Brabant ligt dit op 4.2%. Lan
In Noord-Brabant ligt dit op 4.2%. Landelijk gezien geldt een percentage rijders onder invloed van minder dan 4%. Volgens de officiële registratie vergde in 1990 alcohol in het verkeer 500 gewonden, 14 doden. Volgens deskundigen is het werkelijke aantal slachtoffers ongeveer drie keer hoger.
Er wordt in Zuid-Holland gestreefd naar de zogenaamde nul-optie: niet meer drinken als men nog moet rijden.
Deze campagne, die meerdere jaren gevoerd zal gaan worden, moet daaraan een steentje bijdragen.
Strategie
In december en januari wordt het publiek extra geattendeerd op het feit dat alcohol en verkeer en onverantwoorde en a-sociale combinatie is. De campagne is opgebouwd uit voor
De campagne is opgebouwd uit voorlichting en politietoezicht, omdat deze combinatie het meest effektief gebleken is.
Politiekorpsen houden extra controles. In het kader van voorlichting zullen folders, affiches, raambiljetten en radiospots ingezet worden. WN-promotieteams gaan gedurende twee maanden op stap om voorlichtingsmateriaal uit te delen in bijvoorbeeld winkelcentra en bij politiecontroles. Verder zullen zij stickers uitdelen met de tekst 'Ik rij alcoholvrij'. Iedereen die deze sticker op zijn of haar auto plakt ipiaakt kans op een aantal prijzen.
Geprobeerd wordt de sportverenigingen extra te betrekken in deze aktie. Tijdens de openingsmanifestatie zullen een aantal voorzitters van sportverenigingen een informatie- en alcoholvrij drankenpakket overhandigd krijgen. Verder wordt getracht de sportwereld aktief te betrekken bij de aanpak van de alcoholverkeersproblematiek.
Het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid (POV) coördineert deze campagne voor Zuid-Holland. Vele organisaties doen aktief mee, zoals de politie, gemeenten, afdelingen van Veilig Verkeer Nederland, Centra voor Alcohol en Drugs en Gezondheidsdiensten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 december 1991
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 december 1991
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's