Individuele Opleiding aan de Land- en Tuinbouwschool een succes!
Van de Individuele Opleiding (I.L.O.) die de Land- en Tuinbouwschool in Sommelsdijk dit schooljaar is gestart, kan nu reeds gezegd worden dat het een schot in de roos is. Een onderzoek had uitgewezen dat er, naast de bestaande opleidingen, behoefte was aan een individuele opleiding in de groene sektor met tevens mogelijkheden om later ook naar andere branches te kunnen uitstromen.
Het grote aantal aanmeldingen uit het basisonderwijs en speciaal onderwijs maakte het mogelijk om zowel een eerste leerjaar als een tweede leerjaar te starten. Hiermee is aangetoond dat de opleiding voorziet in een behoefte die niet alleen geldt voor Goeree-Overflakkee, maar ook voor Schouwen-Duiveland, St. Philipsland en Tholen.
Kenmerken
Het Individueela Land- en Tuinbouwonderwijs in het algemeen en de individuele opleiding op de Land- en Tuinbouwschool in het bijzonder, laat zich het best als volgt omschrijven:
De wijze waarop en de middelen waarmee deze jongens en meisjes worden onderwezen, hebben zich ontwikkeld tot een leerweg met een eigen gezicht binnen het voorbereidend beroepsonderwijs, met voor de leerlingen dezelfde mogelijkheden en dezelfde einddoelen. Dit eigen gezicht wordt ook gekenmerkt door het pedagogisch klimaat en door de speciale onderwijskundige voorzieningen met betrekking tot begeleidingshulp. De individuele leerweg bestaat uit:
De individuele leerweg bestaat uit: * het aanbieden van leerprogramma's die inspelen op de mogelijkheden en beperkingen van de leerlingen.
* het aanvullen van ontwikkelingshiaten.
* herstel of versterking van het gevoel van eigenwaarde van leerlingen met mislukkingservaringen.
De vorming van kleine klassen, voor de theorievakken ± 15 leerlingen per groep en, kenmerkend voor het Land- en Tuinbouwonderwijs, voor de praktijkvakken + 8 leerlingen per groep, is een voorwaarde om zo goed mogelijk op het individu te kunnen inspelen.
Remedial Teaching
Door middel van extra begeleidingshulp wordt geprobeerd de, door welke oorzaak dan ook opgelopen achterstanden, in te halen. Individueel worden de leerlingen op het gebied van Rekenen, Nederlandse Taal, Lezen en Schrijven extra ondersteund door een eigen Remedial Teacher.
Om de leerproblemen systematisch te kunnen aanpakken, is het noodzakelijk goed op de hoogte te zijn van de aard van de problemen (diagnostiseren). Hierbij is het belangrijk te weten welke faktoren problemen in het leerproces veroorzaken. Door een juist inzicht in deze faktoren en een daarop aansluitende systematische behandeling kan de leerling hersteld worden en daarmee ook het zelfvertrouwen en de motivatie van de leerlingen.
Diploma
Het is een misvatting te denken dat een leerling op een individuele opleiding louter op A-niveau kan afstuderen. Door aan te sluiten bij de individuele capaciteiten van de leerling is het noodzakelijk dat de leerstof volgens verschillende programma's wordt aangeboden. De Land- en Tuinbouwschool kent 4 niveaus, A t/m D. Het A-niveau is het gemakkelijkste niveau; het C- en D- niveau is identiek aan het MAVOniveau. Voor de hand ligt dat de meeste ILO-leerlingen op A- en/of B-niveau zullen afstuderen en enkele leerlingen zullen voor een aantal vakken gebruik maken van het C-programma. De opleiding wordt na 4 jaar afgesloten met examens. Bij voldoende resultaat krijgen de leerlingen hetzelfde diploma uitgereikt als de overige leerlingen van de Landen Tuinbouwschool. Op het diploma staan de vakken vermeld en het niveau waarop de vakken zijn afgelegd.
Vervolgmogelijkheden
Na het voltooien van de individuele opleiding biedt een diploma nog tal van mogelijkheden om verder te leren.
Een diploma waarop alleen vakken op A-niveau staan vermeld, geeft toegang tot de twee-jarige opleiding aan een Middelbare Agrarische School, of op de assistent-opleiding van het Leerlingwezen. Alleen het agrarische onderwijs kent een dergelijke doorstroming! Leerlingen met een aantal vakken op B-
Leerlingen met een aantal vakken op B- niveau zijn o.a. toelaatbaar op de primaire leerlingstelsels. Binnen het agrarische onderwijs zijn dat bv. de leerlingstelsels van: Groenverzorging, Bloemen-, Groente- en Fruitteelt, Akkerbouw en Rundveehouderij. Maar ook een opleiding in de technische, verzorgende of economisch-administratieve sektor behoort tot de mogelijkheden.
Regio-funktie
Met de realisatie van een Individuele Opleiding voorziet de Land- en Tuinbouwschool in een behoefte. In onze agrarische regio, Goeree-Overflakkee, Schouwen-Duiveland, St. Philipsland en Tholen is het wenselijk een opleiding aan te bieden die past bij de kapaciteiten en interesses van de leerlingen. Leerlingen met een 'groene' aanleg,
Leerlingen met een 'groene' aanleg, maar ook leerlingen met andere interesses en die gebaat zijn bij individuele aandacht en orde en regel vinden deze opleiding nu dicht bij huis. Ze hoeven niet meer verwezen te worden naar een opleiding waar hun interesse minder naar uitgaat, of naar een opleidingsplaats die slecht bereikbaar is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 maart 1992
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's