Caravan tijdig laten nakijken
Bij een auto is men gedwongen tot bepaald onderhoud om het voertuig rijdende te houden. Voor een caravan, die vergeleken met de auto verhoudingsgewijs maar weinig vitale mechanische delen heeft, lijkt dat niet nodig. Zo komt het dat in de ogen van menigeen de caravan best nog wel mee kan. Maar dat is een levensgroot misverstand, dat kan leiden tot pech onderweg en verkeersongevallen, zegt WN.
Binnenkort begint officieel het voorjaar en komen de eerste caravans uit de winterstalling. Een goede raad: laat het huisje-op-wielen waarmee straks naar weekend- of vakantiebestemming wordt gereden, tijdig nakijken door de vakman.
Schrikbarend was de uitkomst van de caravancontroles die zo'n 60 plaatselijke afdelingen van Veilig Verkeer Nederland enkele jaren geleden hielden aan de vooravond van het vakantieseizoen. In totaal werden ruim 2.000 caravans onder de loep genomen. Slechts 1 op de 5 vrijwillig ter controle aangeboden caravans bleek aan de goedkeuringseisen te voldoen.
De belangrijkste en meest voorkomende mankementen die werden gekonstateerd, waren: slechte remmen (versleten, defekt, verkeerd afgesteld) bij 31% van de caravans; onvoldoende verlichting bij 20%; slechte losbreekrem bij 11%; onveilige gasinstallatie bij 28%. Bij 16 controles waren deskundigen van
Bij 16 controles waren deskundigen van een bandenfabriek aanwezig om speciaal naar de banden te kijken. De toestand van de banden en trekauto's was erbarmelijk, vooral die van de caravans, zo luidde de konklusie. Maar liefst 94% van de caravans had een onjuiste, meestal te lage bandenspanning. Ongeveer 8% van de banden moest worden afgekeurd.
Luchtig denken over het onderhoud van de caravan is bepaald niet slim. Want een goed onderhouden caravan is niet alleen van belang voor eigen en andermans veiligheid op de weg, maar ook voor de inruilprijs als men aan vervanging toe is. Het verdient aanbeveling de caravan na een langere stallingsperiode een nakijk- en onderhoudsbeurt te laten ondergaan bij een daartoe gespecialiseerd bedrijf
Vooral de banden en veren, die het onderweg het zwaarst hebben te verduren, hebben extra aandacht nodig, aldus WN. Banden dienen op slijtage, scheurtjes (door uitdrogen) en beschadigingen (steenslag, stoepranden) te worden gekontroleerd. Met name rubber veringen moeten na verloop van tijd wel eens voorzien worden van nieuwe rubber strengen. Dat is werk voor de vakman. Zelf kan men ook het nodige doen om de veiligheid en waarde van de caravan zo groot mogelijk te houden. Het gaat vaak om simpele zaken als schoonhouden, in de was zetten, opletten of de caravan nergens roest en eventuele roest wegwerken. En wie toch bezig is, moet de caravan ook eens van onderen bekijken. Na veel rijden op weg met steenslag wil de vochtwerende bodembescherming wel eens beschadigingen oplopen. Het is het behoud van de caravanvloer om die plekken bij te werken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 maart 1992
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's