"Verschillen, maar met dezelfde uitgangspunten"
Jankees de Waal nieuwe bestuurder scholenkoepel Kindwijs : Goeree-Overflakkee
Sinds kort heeft scholenkoepel Kindwijs in de persoon van Jankees de Waal (57) een nieuwe bestuurder. Hij omschrijft zichzelf als een echte onderwijsman en een kleine blik op zijn vorige functies leert dat dat niet overdreven is. Een gesprek over identiteit, plannen voor de toekomst en uitdagingen voor het basisonderwijs.
De Waal is nog geen volle week aan het werk, maar kent de klappen van de zweep. In 1988 begon hij als basisschoolmeester voor groep 6, waarna hij zich heeft doorontwikkeld tot leidinggevende functies in het basis- en voortgezet onderwijs.
Zo was hij onder meer directeur van een scholenkoepel in Zeeland. De laatste paar jaar had hij zijn eigen onderwijsbureau. "Binnen het onderwijs ga je met ontzettend veel mensen om, op allerlei niveaus. Je praat met het kind in de klas, de ouder tijdens de oudergesprekken en je collega’s op de school. Daarnaast is het een boeiend en inhoudsvol vak. Het gaat over de vorming van jonge mensen, die de toekomstige burgers van ons land zijn."
Kleur
Hoe komt De Waal op Goeree-Overflakkee terecht? "Ik zei al langere tijd in m’n omgeving dat het me mooi leek om me voor langere tijd te verbinden aan een organisatie binnen het onderwijs. Toen zag ik deze vacature voorbijkomen. Ik woon in de omgeving van Goes, dus dat is goed aan te rijden." Ook belangrijk was de kleur van Kindwijs. "Dat protestants-christelijke scholen zijn verenigd, in diversiteit maar met dezelfde uitgangspunten, zie ik echt als meerwaarde."
In de eerste week heeft hij vooral kennisgemaakt met het kantoorpersoneel en zat De Waal voor de eerste keer het managementteam voor. De week na het interview gaat hij vooral gebruiken om mensen buiten de organisatie te leren kennen. Voor de week daarna is het plan om een ronde te maken over het eiland en alle scholen van Kindwijs langs te gaan. "Ik heb de scholen gevraagd om een presentatie te geven over de context waarin ze zich bevinden en hun plannen voor de school. Daarin ben ik benieuwd waar de accenten liggen."
Accenten
Hoewel de bestuurder nog maar net begonnen is, heeft hij namelijk al een aantal interessante accenten gezien. "Bijvoorbeeld de integratie van het speciale basisonderwijs (SBO) binnen Kindwijs. Dan kunnen kinderen binnen Kindwijs nog beter opgevangen worden. Dat proces is een verkenningstocht, maar je ziet dat we elkaar steeds meer opzoeken." Ook is De Waal geïnteresseerd in hoe ouders tegenover Kindwijs staan. "Ouders zijn ontzettend belangrijk, zeker binnen het basisonderwijs. Hoe zien zij Kindwijs? Daar ben ik erg benieuwd naar."
Daarnaast is er de (christelijke) identiteit van de scholen, iets wat voor hem erg belangrijk is. "Ouders maken een bewuste keuze voor een school. Dan hebben ze recht op een school die serieus werkt aan de identiteit. De stichting heeft als grondslag de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Dat mag je herkenbaar terugzien. Maar tegelijkertijd heeft iedere school een stuk eigenheid, binnen een eigen historische context. Daar zijn we binnen onze koepel voortdurend over in gesprek. Identiteit wordt niet door iedereen hetzelfde ingevuld, en kan op de ene school anders zichtbaar zijn dan de andere."
Uniformering
"Het idee van alle protestants-christelijke scholen in één koepel is iets prachtigs. Het wordt voor scholen steeds lastiger om alleen te staan. Maar ik ben niet op zoek naar uniformering binnen onze koepel. De concrete invulling van beleid moet vooral iets lokaals blijven. We zijn een scholenkoepel, geen gestandaardiseerd productiebedrijf." Tegelijkertijd moet het onderwijs op scholen wel van een kwalitatief hoogwaardig niveau zijn. "Kindwijs staat er goed voor, maar je kunt niet dat constateren en dan achterover leunen. Scholen maken zelf keuzes waar dat kan, maar moeten wel voldoen aan kwaliteitsnormen."
Welke uitdagingen ziet De Waal voor Kindwijs? "Net als in het land kost het ook hier moeite om vacatures in te vullen. Personeel vinden en binden is iets waar ik me mee bezig ga houden. Dit jaar starten we met voldoende bezetting, maar er zijn al keuzes gemaakt die mede zijn ingegeven op basis van het krappe personeelsbestand. Bijvoorbeeld het combineren van functies. En de uitdaging is om altijd onderwijs te kunnen bieden, ook als er een zware griep heerst." Andere uitdaging is om deze generatie kinderen voor te bereiden op de huidige tijd. "De vraag is in hoeverre je meegaat in het digitale leren. Daar zullen we samen een antwoord op moeten formuleren."
Arbeidsvreugde
Een derde uitdaging is het in contact staan met de achterban. "Die verbinding verdiepen en onderhouden. Zeker als er verschillende vraagstukken op ons bordje komen, zoals de discussie rondom de huisvesting van scholen, moet je dat niet veronachtzamen." De meeste zin heeft De Waal in het oppakken van klussen en het creëren van verbinding. "Dat kinderen zin hebben om naar school te komen en ook het personeel arbeidsvreugde heeft. En naar buiten toe hoop ik dat Kindwijs een betrouwbare partner is, en de samenwerking opzoekt. Niet in de minste plaats met de onderwijsinstellingen op ons eiland. Ik hoop daarin op een goede samenwerking. Op het eiland hebben we elkaar nodig."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's