Vwo-leerlingen PM bezoeken Normandië
GOEREE-OVERFLAKKEE – Een aantal docenten van de CSG Prins Maurits in Middelharnis ontwikkelde een paar jaar geleden een project over 75 jaar bevrijding en in het bijzonder over Normandië, D-Day, 6 juni 1944.
Door corona kon het project helaas steeds niet uitgevoerd worden, maar afgelopen week was het dan toch zover: bijna 79 jaar na D-Day stonden de leerlingen van vwo 3 aan de invasiestranden van Normandië. Drie dagen lang verdiepten ze zich in het thema bevrijding en vrijheid. Het algemene doel van de reis was om leerlingen bewust te maken van vrijheid en vrede en ze te laten werken met hun hoofd, hart en handen.
Vanuit allerlei invalshoeken werd er naar het thema gekeken: aardrijkskundig (landschap en weer), geschiedkundig (feiten), religieus (wat zegt de Bijbel over vrijheid en vrede?), creatief (kunst als verbeeldingsvorm) en ook de talen Frans en Engels (poëzie als uitingsvorm) kwamen aan bod. Voorafgaand aan de reis hebben de leerlingen met hun docenten een startdag gehad. Tijdens deze dag kregen ze achtergrond informatie over D-Day en gingen ze aan de slag met hun opdrachten. Zo maakten ze bijvoorbeeld een herdenkingsmonumentje met allerlei materialen en bekeken met behulp van internet de diverse routes die de geallieerden maakten.
Tijdens de driedaagse reis bezochten de leerlingen Pegasus Bridge (museum en gliders), La Cambe (een begraafplaats voor Duitse oorlogsslachtoffers), Pointe du Hoc (deel van de Atlantikwall en één van de aanvalsplekken van de geallieerden), Colleville-sur-Mer (Amerikaanse begraafplaats voor oorlogsslachtoffers), Arromanches-les-Bains (caissons en museum) en Juno Beach (museum over de inzet van de Canadezen). Het was tijdens die bezoeken duidelijk te merken dat de leerlingen geraakt werden door de feiten van deze operatie. Op D-Day vielen aan de kant van de geallieerden alleen al ongeveer 9000 slachtoffers en aan Duitse zijde een vergelijkbaar getal. Om stil van te worden.
Op het strand van Juno Beach, waar bijna 79 jaar eerder zoveel soldaten hun leven waagden of zelfs hun leven gaven, maakten de leerlingen door middel van Land art een herdenkingsteken. Land art is een kunstvorm waarbij je de organische materialen gebruikt die ter plekke aanwezig zijn. Op deze manier konden ze hun gevoel over verlies, vrede en vrijheid verbeelden en werd het tot een vorm van kunst. "Het was een ingrijpende reis die veel losmaakte bij de leerlingen. En daarmee bereikte het zijn doel: als we leerlingen, de jeugd, laten terugkijken naar het verleden, laten nadenken over het hoe en waarom, kunnen we ze vandaag leren om in de toekomst fouten te voorkomen. Laten we niet vergeten, Lest We Forget!" zegt Dianne van Dam, docent van CSG Prins Maurits.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 juni 2023
Eilanden-Nieuws | 32 Pagina's