Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Keijzer laat omvangrijk oeuvre na

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Keijzer laat omvangrijk oeuvre na

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Arie J. Keijzer laat een verzameling composities na die zeer divers en omvangrijk is. Vriend van Arie, organist Gerben Mourik uit Oudewater heeft daar nauwkeurig een lijst van bijgehouden. Hij komt op zo'n 110 werken, waarvan veel niet is uitgegeven.

Hij neemt de lijst globaal door: “Als je kijkt naar wat hij allemaal geschreven heeft voor orgel dan zie je een heleboel psalmen, partita's en koraalvoorspelen en zes orgelsymfonieën. Daarnaast drie concerten voor orgel en strijkorkest, concerto's voor orgel en fluit en verder heel veel werk voor koor zoals de Mis in D voor koor en orgel. Verder zijn er twee oratoria, waarvan een voor een grote bezetting van orkest, koor, solisten, piano en orgel. Dat is het ‘Ab urbe condita' uit 1989 dat geschreven is voor het 650-jarig bestaan van de stad Rotterdam. Het is destijds in De Doelen uitgevoerd met het Rotterdams Philharmonisch orkest met Arie aan het orgel.

De bewerkingen van de Psalmen 1 tot en met 40 zijn ontstaan halverwege de jaren 70. Het zijn geavanceerde bewerkingen, heel erg vanuit de tekst geschreven en beïnvloed door Reda. Aanvankelijk was het plan om alle 150 psalmen van een bewerking te voorzien. Daar is het helaas nooit van gekomen. Ik heb Arie een paar keer geprobeerd zo gek te krijgen om het af te maken, maar dat is niet gelukt. Die Psalm 1 tot en met 40 vormen overigens slechts één titel binnen het totale oeuvre.”

Over Keijzers improvisaties: “Je komt in Dordrecht nog steeds mensen tegen die vol lof spreken over zijn orgelspel tijdens de dienst. Keijzer wist door sterk vanuit de tekst te spelen mensen te raken met zijn kleurrijk orgelspel. Zo vond hij aansluiting bij zijn publiek. Vaak sloot hij ook zijn concerten af met een improvisatie op een bekend koraal.”

Het totale oeuvre overziend: “Wat interessant bij Arie is is dat zijn composities aanvankelijk onder invloed van Reda heel modern beginnen en dat hij onder invloed van het Kam-orgel in Dordrecht veel laat-romantischer is gaan componeren. Zo zijn de orgelsymfoniën drie tot en met zes qua structuur en idioom reflecties op het werk van Vierne.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 augustus 2023

Eilanden-Nieuws | 36 Pagina's

Keijzer laat omvangrijk oeuvre na

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 augustus 2023

Eilanden-Nieuws | 36 Pagina's