Padmos sleept nominatie voor Schip van het Jaar binnen
STELLENDAM - De Stellendamse scheepsbouwer Padmos krijgt de nominatie voor de innovatieprijs voor de bouw van de eerste volledig elektrisch aangedreven duwboot van Nederland. Het schip is op verschillende punten vernieuwend.
Omdat de boot helemaal elektrisch wordt aangedreven bevat deze geen machinekamer. Ook is ervoor gekozen om de accommodatie van de bemanning aan dek te plaatsen en van twee buitenboordmotoren gebruik te maken. Hierdoor heeft de zogenaamde E-pusher helemaal geen onderwaterruimte nodig waardoor het een diepgang heeft van slechts 1,35 meter. Het onder water gelegen deel van het schip is nu volledig in kunststof uitgevoerd. In plaats van de onder het wateroppervlak bespaarde ruimte bevinden zich nu drie containers aan het dek. Een voor de accu’s, de andere twee bieden plaats aan accommodatie voor de bemanning. Door te kiezen voor een modulaire opbouw is het schip gemakkelijk aan de wensen van de klant aan te passen en heeft het een bouwdeur van slechts drie maanden, wat heel kort is voor de scheepsbouw. Het eerste schip is gebouwd voor de Rotterdamse sleper Kotug. De op 8 juni gedoopte boot vervoert momenteel cacao tussen Zaandam en Amsterdam. De batterijen hebben een capaciteit van 2 MW waarmee zo’n drie dagen gevaren kan worden.
Of Padmos de prijs ook daadwerkelijk binnensleept moet nog even afgewacht worden. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het Maritime Awards Gala op 6 november in de Ahoyhallen in Rotterdam.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 augustus 2023
Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 augustus 2023
Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's