Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Mooiste Parel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Mooiste Parel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mattheus 13: 1-3 en 45-46.

1. En te dien dage Jezus, uit het huis gegaan zijnde, zat bij de zee.

2. En tot Hem vergaderden vele scharen, zodat Hij in een schip ging en nederzat, en al de schare stond op den oever.

3. En Hij sprak tot hen vele dingen door gelijkenissen.

45. Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt.

46. Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.

Vragen

1.

a. Wie vertelt deze gelijkenis?

b. Er worden zeven gelijkenissen in Mattheüs 13 verteld. Trek een lijn van de naam van de gelijkenis naar het Bijbelvers, waar deze gelijkenis begint.

vers 3 de gelijkenis van het mosterdzaad

vers 24 de gelijkenis van de parel van grote waarde

vers 31 de gelijkenis van de schat in de akker

vers 33 de gelijkenis van de zaaier

vers 44 de gelijkenis van het zuurdeeg

vers 45 de gelijkenis van het visnet

vers 47 de gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe

c. Lees vers 36. Welke gelijkenissen heeft de Heere Jezus dus aan de mensen verteld? Kleur de naam van die gelijkenissen hierboven geel.

d. Aan wie heeft de Heere Jezus de gelijkenis van de parel verteld? Zie ook vers 36.

2. a. Wat was het werk van de koopman?

b. Wat zijn schone parels?

Hoe ontstaat een parel?

Parels worden door weekdieren (vooral oesters, soms slakken) gemaakt. Aan de binnenkant van de schelp maakt de oester parelmoer, een keiharde, gladde, glanzende laag. Als er een zandkorrel in een schelp komt, wordt er ook zo’n laag parelmoer om die zandkorrel gevormd. Dat laagje groeit en zo wordt het een parel. Geschat wordt dat in 1 op de 15.000 wilde oesters een parel zit. De oesters worden door parelduikers uit de zee opgedoken. Tegenwoordig zijn er ook parelkwekers.

c. Lees het stukje in het kader. Probeer in je eigen woorden te vertellen hoe een parel ontstaat en waarom die parel zo kostbaar is.

3. a. Wat bedoelt de Heere Jezus met het Koninkrijk der hemelen?

b. Wie bedoelt de Heere Jezus met de koopman?

c. Wat bedoelt Hij met de parels?

d. En met de parel van grote waarde?

4. In het vak hieronder wordt een aantal dingen genoemd.

a. Kleur groen, waarvan je denkt dat het bij de ‘gewone’ parels hoort, die gezocht worden.

b. Teken een rode rand om de ‘parels’ die ook echt ‘schóne parels’ zijn.

c. Probeer aan elkaar uit te leggen, waarom je woorden groen gekleurd hebt en waarom je woorden een rode rand hebt gegeven.

d. Zet een kruisje voor de ‘parels’, die voor jou belangrijk zijn.

e. Staat de Parel van grote waarde er ook bij? Kleur die geel.

5. Met de Parel van grote waarde wordt de Heere Jezus bedoeld.

a. Schrijf eens drie dingen op, waaraan je dat kunt zien.

* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

* . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b. Noem eens voorbeelden uit de Bijbel van mensen die de Parel van grote waarde gevonden hebben.

6. a. Wat betekent het, dat de koopman alles verkocht wat hij had, om die parel van grote waarde te kunnen kopen?

b. Wat betekent dat voor jou? Kijk daarbij goed naar wat je hebt besproken en ingevuld bij vraag 4 en 5.

7. De koopman betaalt de parel van grote waarde. In Jesaja 55: 1 staat, hoe wij moeten betalen.

O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

a. Probeer in je eigen woorden te zeggen wat hier wordt bedoeld.

b. Hoe komt het dat wij niet zoals de koopman hoeven te betalen?

c. Toch kost het vinden van die Parel je wat. Kijk nog eens naar vraag 5. Wat zou het jou kosten?

8. Een gelijkenis heeft altijd één belangrijke boodschap. Wat is de boodschap die de Heere Jezus jou door deze gelijkenis wil leren?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 januari 2012

Kompas +10 werkboekje | 8 Pagina's

De Mooiste Parel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 januari 2012

Kompas +10 werkboekje | 8 Pagina's